Zemgalē 60,1 procentam iedzīvotāju jaunas darba vietas izvēlē viens no svarīgākajiem kritērijiem tūlīt pēc algas apmēra ir iespēja izmantot darba auto privātajām vajadzībām.
www.jelgavasvestnesis.lv
Savukārt 57 procentiem vidzemnieku, ja potenciālais darba devējs sniedz iespēju izmantot darba auto privātajām vajadzībām, tas vēl nav iemesls, lai attiecīgo piedāvājumu pieņemtu.
Tikmēr Vācijā šis kritērijs ir svarīgs aptuveni divreiz mazākam iedzīvotāju skaitam – 27 procentiem. Arī Čehijā šādi domā tikai 29 procenti, Ungārijā – 37 procenti, bet Polijā un Rumānijā nedaudz vairāk nekā 40 procenti respondentu.
Caurmērā Latvijā no darba devēja auto kā papildu bonusu sagaida 55 procenti iedzīvotāju, vairāk vīrieši nekā sievietes, turklāt vērojama tendence – jo vecāks ir respondents, jo vairāk iespēja izmantot darba auto privātajām vajadzībām tiek uzskatīta par priekšrocību.
«Jau labu laiku darbinieka atalgojumu veido ne tikai konkrēta naudas summa, bet arī citi materiālie un nemateriālie ieguldījumi lojalitātes un motivācijas, līdz ar to arī produktivitātes, veicināšanā. Pašreiz Latvijas darba tirgus mainās – līdzsvarojas darba ņēmēja prasības un darba devēja iespējas tās nodrošināt. Dažiem auto, protams, ir svarīga ikdienas daļa, taču ne vienmēr katrs darba devējs varēs piedāvāt visu, tādēļ jāizsver, kas ir būtiskāks – veselīga un komfortabla darba vide, veselības apdrošināšana, atlaides sporta klubos, atbalsts bērniem skolas gaitas sākot u.tml.,» norāda «GE Money Bank» Personāla pārvaldes direktore Katerina Leidemane.
Interesanti, ka «GE Money Bank» veiktajā pētījumā, kas īstenots ne tikai Latvijā, bet arī Čehijā, Polijā, Vācijā, Rumānijā un Ungārijā noskaidrots, ka vīrieši ar dārgiem auto šķiet sievietēm pievilcīgāki. Zemgalē aptuveni puse – 51 procents aptaujāto – nepiekristu apgalvojumam, ka Latvijā cilvēki apskauž tos, kuriem pieder labāka automašīna, tomēr 56,7 procenti domā, ka sievietēm pievilcīgāki šķiet vīrieši ar dārgiem auto.
Savukārt Pierīgā šiem apgalvojumiem piekristu vismazāk – tikai 38 procenti domā, ka mūsu tautieši ir skaudīgi, un katrs otrais teiktu, ka sieviešu partnera izvēle ir atkarīga no tā īpašumā esošās automašīnas. No visiem Latvijas reģioniem visvairāk iepriekš minētajiem apgalvojumiem piekrīt latgalieši – attiecīgi 62,5 procenti un 62,1 procents.
No visām aptaujātajām valstīm visvairāk par šo apgalvojumu patiesumu nešaubās Čehijā – 76 procenti domā, ka viņu tautieši mēdz būt skaudīgi, bet 63 procenti šķiet, ka čehu sievietes dod priekšroku tiem pretējā dzimuma pārstāvjiem, kuri ir dārgu spēkratu īpašnieki.
Pētījumā arī noskaidrots, ka 63,3 procenti Zemgales auto īpašnieku uzskata, ka automašīna tāpat kā apģērbs raksturo cilvēku, līdzīgi domā arī 53 procenti rumāņu. Kamēr Čehijā un Vācijā šim apgalvojumiem piekrīt vien 35 procenti un 37 procenti aptaujāto.
Psiholoģe Ginta Ratniece vērtē: «Lietas, kuras cilvēkiem ir apkārt, jau sen kā nav vairs tikai instrumenti, kurus mēs lietojam. Ar to palīdzību mēs gan organizējam pasauli ap sevi, gan veidojam savu identitāti. Savā ziņā lietas veido mūsdienu cilvēka «paplašināto Es». Daudziem cilvēkiem automašīna psiholoģiski simbolizē gan pārticību, gan brīvību un mobilitāti, gan statusu, gan pievilcību un intimitāti, gan varenību un spēku. Vīrieša vērtībās joprojām automašīnas ieņem vienu no augstākajām pozīcijām kā «vīriešu atribūts, lieta». Bet domāju, ka tas Latvijā sāk pamazām mainīties, jo automašīnas kļūst aizvien pieejamākas un aizvien vairāk tās lieto arī sievietes.»
«GE Money Bank» pētījums veikts sešās Eiropas valstīs – Vācijā, Čehijā, Polijā, Ungārijā, Rumānijā un Latvijā. Tā ietvaros katrā valstī aptaujāti vairāk nekā 600 respondentu vecumā no 18 līdz 60 gadiem. Latvijā pētījumu veica pētījumu centrs SKDS, bet pārējās valstīs – TNS Asia.