17.5 °C, 1.4 m/s, 96.5 %

Latvijā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsLatvijāDegvielas akcīzes nodokli grib pilnībā novirzīt transporta infrastruktūrai
Degvielas akcīzes nodokli grib pilnībā novirzīt transporta infrastruktūrai
10/07/2008

Ar 2014. gadu akcīzes nodoklis par naftas produktiem būtu pilnībā jānovirza transporta infrastruktūrai, vismaz 95 procentus no šīs naudas paredzot autoceļu, bet līdz 5 procentus – dzelzceļa attīstīšanai, paredz Satiksmes ministrijas izstrādātie grozījumi likumā «Par autoceļiem».

www.jelgavasvestnesis.lv

 

Ar 2014. gadu akcīzes nodoklis
par naftas produktiem būtu pilnībā jānovirza transporta
infrastruktūrai, vismaz 95 procentus no šīs naudas paredzot
autoceļu, bet līdz 5 procentus – dzelzceļa attīstīšanai, paredz
Satiksmes ministrijas izstrādātie grozījumi likumā «Par
autoceļiem».

 

Satiksmes ministrijas sabiedrisko
attiecību speciāliste Elīna Balgalve informē, ka atbilstoši šai
nostādnei Satiksmes ministrija ir izstrādājusi grozījumus likumā
«Par autoceļiem», kurus paredzēts iesniegt Saeimā kopīgā paketē ar
likumu «Par valsts budžetu 2009. gadam». Šodien, 10. jūlijā
grozījumi tika izsludināti Valsts sekretāru sanāksmē.

Normatīvais akts paredz palielināt
autoceļu pārvaldīšanas, uzturēšanas un rekonstrukcijas finansējumu,
kas kārtējā gadā nedrīkst būt mazāks par plānotajiem valsts budžeta
ieņēmumiem no transportlīdzekļu ikgadējās nodevas un ieņēmumiem no
akcīzes nodokļa par naftas produktiem.

Savukārt līdz 2014. gadam Valsts
autoceļu fonda programmai piešķirtais finansējums kārtējā gadā
nedrīkst būt mazāks par summu, kas atbilst plānotajiem valsts
budžeta ieņēmumiem no transportlīdzekļu ikgadējās nodevas un daļas
no ieņēmumiem par naftas produktu akcīzes nodokli. 2009. gadā šī
daļa nedrīkstētu būt mazāka par 75 procentiem no valsts budžeta
ieņēmumiem no akcīzes nodokļa par naftas produktiem, 2010. gadā
–vismaz 80 procenti, 2011. gadā – 85 procentiem, 2012. gadā – 90
procentiem, bet 2013. gadā – vismaz 95 procentiem.

Dzelzceļa infrastruktūras finansēšanai
no 2014. gada paredzēts lietot valsts autoceļu fonda programmai
piešķirtos līdzekļus, kas nepārsniedz 5 procentus no plānotajiem
ieņēmumiem no akcīzes nodokļa par naftas produktiem. 2009. gadā šim
mērķim piešķirtais finansējums nedrīkst būt mazāks par 3.75
procentus no plānotajiem valsts budžeta ieņēmumiem no naftas
produktu akcīzes nodokļa, 2010. gadā – ne mazāks par 4.0
procentiem, 2011. gadā – vismaz 4,25, 2012. gadā – 4.5 un 2013.
gadā – ne mazāk kā 4.75 procenti.

Vēl Satiksmes ministrijai ir jāizstrādā
Ministru kabineta (MK) noteikumi, kuros nepieciešams noteikt
dzelzceļa infrastruktūras finansēšanai nepieciešamo līdzekļu
piešķiršanas kārtību. MK noteikumi ir jāizstrādā trīs mēnešu laikā
pēc minēto grozījumu likumā «Par autoceļiem» pieņemšanas
Saeimā.

Gadu no gada samazinās braukšanas
kvalitāte valsts autoceļu tīklā atlikto rekonstrukcijas darbu dēļ,
kam galvenais iemesls ir nepietiekošais finansējums. Īpaši kritiskā
stāvoklī ir valsts 1. un 2. šķiras autoceļu tīkls, kas būtiski
ietekmē administratīvi teritoriālās reformas gaitu. Veicot minētos
grozījumus likumā «Par autoceļiem», rastos iespēja no 2009. gada
ievērojami palielināt finansējumu valsts 2. šķiras autoceļu
sakārtošanai, šim mērķim novirzot 35 miljonus latu pašreizējo 12
miljonu latu vietā.

Izstrādāto likumprojekta grozījumu
rezultātā būtiski palielināsies autoceļu uzturēšanai paredzētais
finansējums un samazināsies laika un finansiālie zaudējumi saistībā
ar nepietiekami uzturētu autoceļu tīkla lietošanu. Palielināsies
autoceļu būvdarbu pasūtījumu daudzums, intensīvāk tiks izmantotas
būvuzņēmēju jaudas.

Pasaules Bankas transporta sektora
speciālisti ir aprēķinājuši, ka katrs autoceļu uzturēšanā
neieguldītais dolārs transportlīdzekļa ekspluatācijas izdevumus
palielina par 2 – 3 dolāriem, kas rada kā tiešus, tā arī netiešus
zaudējumus valsts ekonomikai.

Likuma «Par autoceļiem» grozījumi
stāsies spēkā ar 2009. gada 1. janvāri. Tie vēl jāizskata valdībā
un jāpieņem Saeimā.

Likuma grozījumu izstrādes gaitā
notikušas konsultācijas ar Latvijas Pašvaldību
savienību.