27.4 °C, 0.7 m/s, 55.8 %

Latvijā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsLatvijāSievietes Latvijā bieži noklusē no vīriešiem pirkumu patieso vērtību
Sievietes Latvijā bieži noklusē no vīriešiem pirkumu patieso vērtību
08/10/2008

Aptuveni katra piektā sieviete Latvijā, iegādājoties jaunu apģērbu vai apavus, vai citas lietas personīgai lietošanai, savam dzīvesbiedram norāda zemāku pirkuma cenu nekā tā bijusi patiesībā.

www.jelgavasvestnesis.lv
 

Aptuveni katra piektā sieviete
Latvijā, iegādājoties jaunu apģērbu vai apavus, vai citas lietas
personīgai lietošanai, savam dzīvesbiedram norāda zemāku pirkuma
cenu nekā tā bijusi patiesībā.

 

Līdzīgi rīkojas arī 22% sieviešu Polijā,
28% Rumānijā un 29% Krievijā. Tajā pašā laikā savu pirkumu patieso
izmaksu atklāšana problēmas nesagādā 90% Čehijas, 80% Latvijas un
76% Ungārijas vīriešu. Šādi dati noskaidroti Naudas plānošanas
centra (NPC) un AS «GE Money Bank» pētījumā, kas veikts sešās
Centrālās un Austrumeiropas valstīs – Čehijā, Ungārijā, Polijā,
Rumānijā, Latvijā un Krievijā.

Vīrieši arī ir tie, kuri savām
dzīvesbiedrēm stāsta visu par saviem veiktajiem pirkumiem. Visās
iepriekš minētajās valstīs vairāk nekā 70% aptaujāto vīriešu
uzskata, ka viņi šajā ziņā ir atklāti pret savām
dzīvesbiedrēm.

Pētījumā arī noskaidrots, ka sievietes
pret savām vai savas ģimenes finansēm attiecas rūpīgāk nekā
vīrieši. Latvijā 69% sieviešu precīzi zina, cik katru mēnesi
iztērē, kā arī regulāri izvērtē, kā samazināt savus izdevumus.
Pretstatā – 61% Latvijas vīriešu zina, cik katru mēnesi viņi tērē,
bet tikai 59% meklē iespējas, kā tērēt mazāk.

Vēl rūpīgāk nekā sievietes Latvijā,
saviem ikmēneša tēriņiem līdzi seko Ungārijas un Rumānijas
sievietes – šajās valstīs vairāk nekā 80% no tām zina, cik katru
mēnesi viņas iztērē. Savukārt 79% Polijas sieviešu meklē veidu, ka
optimizēt savus izdevumus.

Pārsteidzoši, bet pētījumā
apstiprinājies fakts, ka vīrieši pelna, bet sievietes valda pār
ģimenes budžetu – piecās Centrālās un Austrumeiropas valstīs,
izņemot Čehijā, vairāk nekā 60% vīriešu ir pārliecināti, ka viņi ir
galvenie maizes pelnītāji ģimenē. Latvijā šim apgalvojumam piekrīt
63% vīriešu, kamēr visvairāk šādi domā stiprais dzimums Krievijā –
87%. Gluži pretēja situācija ir atbildot uz jautājumu, kurš
pārvalda ģimenes budžetu, – Krievijā (84%), Ungārijā (74%), Polijā,
Rumānijā (67%) un Latvijā (53%) sievietes uzskata, ka viņas ir tās,
kuras kontrolē kopējo ģimenes budžetu, kā arī izlemj, ko iegādāties
un kurp doties brīvdienās.

«Sievietes kā ekonomiskais spēks reizēm
netiek līdz galam novērtēts. Lai gan, īstenībā, aptuveni 80%
pirkumu lēmumu pieņem tieši sievietes. Arī domājot par to, kas un
kāds ir «GE Money Bank» vidējais klients, var secināt, ka tā ir
vidēja vecuma sieviete. Un kāpēc gan ne? Sievietes bieži vien
pievērš uzmanību sīkumiem, kurus vīrieši pamana tikai tad, kad to
iztrūkums jau ir radies», secina «GE Money Bank» Patērētāju
kreditēšanas un līzinga produktu pārdošanas direktors Viktors
Toropovs.

Kamēr sievietes lemj par to, kas
nepieciešams mājai un kurp doties brīvdienās, tikmēr vīrieši biežāk
lemj par jaunas automašīnu, TV vai izklaides centra iegādi.
Visvairāk šim apgalvojumam piekrīt vairāk nekā 40% respondentu
Rumānijā un Krievijā – vairāk nekā 40%, katrs ceturtais Čehijā un
Polijā, katrs piektais Ungārijā un 28% aptaujāto
Latvijā.

NPC vadītāja Signe Bierande norāda:
«Analizējot datus, var redzēt sava veida pretrunas. Neskatoties uz
to, ka vīrieši norāda, ka ir galvenie ģimenes maizes pelnītāji,
tomēr viņi salīdzinoši mazāk pretendē uz tiesībām pārvaldīt šo
ģimenes budžetu. Turklāt sievietes vairāk rūpējas par to, lai
tēriņus mazinātu. Taču no otras puses sievietes biežāk slēpj
personīgo pirkumu vērtību, sakot, tie maksāja mazāk nekā patiesībā.
Tas varētu būt saistīts ar stereotipu, ka sievietes vispār daudz
iepērkas un līdz ar to arī daudz tērē, lai gan faktiski tieši
vīrieši izlemj par dārgāku priekšmetu, piemēram, auto
iegādi.»