24.2 °C, 1.9 m/s, 72.7 %

Pilsētā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsPilsētāZiemeļu šķērsojuma ietekmes uz vidi ziņojuma apspriešana noslēgsies 27. aprīlī
Ziemeļu šķērsojuma ietekmes uz vidi ziņojuma apspriešana noslēgsies 27. aprīlī
11/04/2019

Vakar notika publiska sabiedriskās apspriešanas sanāksme sagatavotajam ietekmes uz vidi novērtējuma ziņojumam par pilsētā plānoto transporta pārvadu pār Lielupi un Driksu jeb tā saukto Ziemeļu šķērsojumu. Uz apspriešanu ieradās ap 30 jelgavnieku. Būtiskākie secinājumi pēc apspriedes: ziņojuma izstrādātāji un vides eksperti atzīst, ka tilta būvniecība šajā vietā ir vienīgā alternatīva pilsētai un ieceri ir iespējams īstenot, ja tiek nodrošināti kompensējamie pasākumi, kas ļauj saglabāt dabas vērtības; bet klātesošie jelgavnieki uzsvēra, ka jauns tilts pilsētai ir vitāli nepieciešams un pret ieceri būvēt ziemeļu šķērsojumu publiski neiebilda neviens. Sanāksmē vien izskanēja dažādi ierosinājumi, kā plānoto tilta būvniecību varētu vēl uzlabot.

Kā uzsver Jelgavas pašvaldības Attīstības un
pilsētplānošanas pārvaldes vadītāja Gunita Osīte, sākotnējā
sabiedriskā apspriešana par pašu ieceri būvēt jauno transporta
pārvadu pilsētā notika jau 2015. gada beigās. «Jau tolaik
iedzīvotājiem bija daudz jautājumu par to, kā jaunā būve ietekmēs
dabas vērtības Pils salā. Tobrīd, kamēr nebija izstrādāts ietekmes
uz vidi novērtējums, uz šiem jautājumiem atbildēt nevarējām. Taču,
tā kā daļu no tilta posma plānots realizēt dabas liegumā «Lielupes
palienes pļavas», kas ietverts Eiropas īpaši aizsargājamo
teritoriju tīklā «Natura 2000», nākamais solis bija izstrādāt
ietekmes uz vidi novērtējumu. To pēc pašvaldības pasūtījuma veica
SIA «Estonian, Latvian & Lithuanian Environment». Nu šīs dabas
vērtības eksperti ir izvērtējuši, atzīstot, ka, ievērojot visus
nosacījumus, tilta būvniecība pār dabas lieguma teritoriju ir
pieļaujama. Apjomīgajā ziņojumā norādīts, ka šī vieta tilta
būvniecībai ir vienīgā alternatīva pilsētā, jo citi risinājumi
nespētu tik efektīvi samazināt arvien pieaugošo transporta plūsmu
pilsētas centrā, kas rada vides piesārņojumu un pārsniedz
pieļaujamās trokšņu normas,» skaidro G.Osīte.

Tilta būvniecība paredzēta jau pirms
60 gadiem

Transporta pārvada, kas savienotu
Lapskalna–Atmodas ielas krustojumu un Kalnciema ceļa–Loka
maģistrāles krustojumu, izbūves mērķis ir atrisināt būtiskas
Jelgavas satiksmes organizācijas problēmas, kā arī radīt
priekšnosacījumus, lai apkārtējā teritorijā varētu attīstīties
uzņēmējdarbība. Tilta izbūve ir nozīmīga, domājot gan par bijušā
lidlauka, gan citu industriālo teritoriju atdzīvināšanu, pilsētas
centra atslogošanu no tranzīta transporta un arī veloceliņu tīkla
attīstību. Kā uzsvērts ziņojumā, pašreizējā Lielupes tilta
kapacitāte ir 26 000 transportlīdzekļu diennaktī, bet jau šobrīd to
diennaktī šķērso ap 40 000 transporta vienību. Tāpat, modelējot
nākotnes perspektīvas, eksperti secinājuši, ka ik gadu transporta
plūsma mūsu pilsētā pieaug vidēji par 2 procentiem. Jau pēdējos
gados vien reģistrēto auto skaits pilsētā pieaudzis par 10
procentiem, bet cilvēku braukšanas ieradumi dažādās pilsētas ielās
palielinājušies par 10 līdz 50 procentiem. Ziņojumā secināts, ka,
neizbūvējot tiltu, tuvākajos gados trokšņu līmenis pilsētas centrā
pieaugs par 14 procentiem. «Līdz ar to ir skaidri redzams, ka
sabiedrības ieguvumi, realizējot šo ieceri, pārsniedz zaudējumus,»
uzsver «Estonian, Latvian & Lithuanian Environment» valdes locekle
Aiga Kāla.

Jāuzsver, ka pārvada nepieciešamība Jelgavā
identificēta jau 1959. gadā, kad tas iekļauts pilsētas
Ģenerālplānā, bet jau 1965. gadā tas iezīmēts arī kartēs. Savukārt
1976. gadā izstrādāta pilsētas lielceļu shēma, kurā ir paredzēts
Ziemeļu apvedceļš. Kopš 1999. gada transporta pārvads iezīmēts arī
Jelgavas teritorijas plānojumos. Tas nozīmē, ka jau 60 gadus
pilsētā ir rezervēta teritorija pārvada būvniecībai.

Kā pasargās dabas
vērtības?

Nenoliedzami, tilta būvniecība pār Lielupes
palienes pļavām ietekmēs dabas vērtības, bet eksperti ir atzinuši,
ka realizējot noteiktus kompensējamos pasākumus, dabai nodarītais
zaudējums būs nenozīmīgs. Kā uzsver «Estonian, Latvian & Lithuanian
Environment» projektu vadītāja Lūcija Kursīte, šajā gadījumā ir
rasti vairāki risinājumi, kas ļautu saglabāt dabas vērtības palienu
pļavās. «Nozīmīgākā ietekme varētu būt uz pļavā mītošajiem un
ligzdojošajiem putniem, tāpēc kopā ar pašvaldību ir apzinātas
līdzās esošās dabīgās pļavu platības, kuras varētu iekļaut lieguma
teritorijā, tā paplašinot vietu, kuru varētu apdzīvot reto sugu
putni. Šobrīd tās ir divas teritorijas – Driksas kreisajā krastā un
Lielupes labajā krastā pie Ozolpils, kas kopā aizņem vairāk nekā 50
hektārus. Ja redzam, ka tilta būvniecība tieši ietekmēs 1,2
hektārus dabas lieguma teritorijas, tad kompensācijas platība ir
daudzreiz lielāka. Arī Eiropas Savienībā «Natura 2000» teritorijās
šādas būvniecības ieceres tiek īstenotas, piedāvājot kompensējamās
platības,» skaidro L.Kursīte, piebilstot, ka pašvaldības pienākums
būs šo jauno teritoriju apsaimniekot atbilstoši lieguma
vajadzībām.

Tāpat, lai maksimāli pasargātu dabas
vērtības, noteikts, ka būvniecība lieguma teritorijā nevar notikt
no 1. aprīļa līdz 30. jūnijam, kad ligzdo īpaši aizsargājamās putnu
sugas.

«Būtiski ir apzināties, ka dabas lieguma
teritorijā, kopš tā izveides 1991. gadā, jau ir notikušas
ievērojamas izmaiņas. Daudzas putnu sugas, kas savulaik tur
mitušas, jau šobrīd tur vairs nedzīvo. Pilsēta ir augusi, un arī
daba ir mainījusies,» atzīst L.Kursīte.

Viņa uzsver, ka arī paredzamā ietekme uz
zālāju biotopiem nav vērtējama kā būtiska, jo tie ir liela izmēra
zālāju poligoni, kur tilta būvniecība ietekmēs tikai 0,5 līdz 1,3
procentus no poligonu platības, un, nodrošinot piemērotu
apsaimniekošanu, nākotnē joprojām turpināsies zālāju biotopu dabīga
atjaunošanās.

Vēl, domājot par dabas vērtību saudzēšanu,
ziņojumā ieteikts tilta būvniecības procesā maksimāli izmantot upes
ceļu, materiālus pievedot ar pontoniem.

Ko rosina jelgavnieki?

Lai arī sabiedriskās apspriešanas sanāksme
notika par tilta būvniecības ietekmi uz vidi, klātesošo jelgavnieku
ierosinājumi un priekšlikumi tomēr vairāk bija saistīti ar
ieguvumiem sabiedrībai. Tā, piemēram, izsaknēja priekšlikums
izvērtēt, vai nav iespējams tiltu paplašināt tā, lai tam būtu
vismaz trīs braukšanas joslas; vai nevajadzētu jau laicīgi domāt
par to, kā ierobežot satiksmi caur pilsētas centru, lai pēc
iespējas ātrāk mainītu jelgavnieku braukšanas paradumus un
veicinātu tilta izmantošanu; kādas trokšņus slāpējošas sienas
paredzēts izmantot savrupmāju aizsardzībai Loka maģistrāles un
Kalnciema apkaimē. Savukārt Jelgavas jahtklubs rosināja tomēr
apsvērt iespēju tiltu būvēt augstāku, lai zem tā varētu izbraukt
jahtas, vienlaikus gan norādot, ka izprot – šādas izmaiņas ļoti
ievērojami sadārdzinātu projektu.

Visus šos jautājumus pašvaldība jau ir
modelējusi un apzinājusi – tilta platumu nepieciešamības gadījumā
ir iespējams nedaudz palielināt; trokšņus slāpējošās barjeras
savrupmāju apbūves zonā plānotas 2,5 metrus augstas; centrālās
pilsētas ielas atslogošana ir viens no būtiskākajiem uzdevumiem,
realizējot tilta izbūvi; jahtklubam savukārt tika piedāvāta iespēja
pārcelties uz kādu pašvaldībai piederošu zemes gabalu aiz jaunā
tilta, kas arī turpmāk viņiem ļautu burāt līdz Kalnciemam, uz ko
jahtklubs atbildēja: «Paldies par tādu variantu. Mēs
padomāsim.»

Kas notiks tālāk?

Sabiedriskā apspriešana par transporta
pārvada izbūvi turpinās vēl līdz 27. aprīlim. Rakstiskus
priekšlikumus par ietekmes uz vidi ziņojumu var iesniegt:

  • Vides pārraudzības valsts birojā
    (Rūpniecības iela 23, Rīga, LV-1045, fakss: 67321049, tālrunis:
    67321173, e-pasts: vpvb@vpvb.gov.lv, www.vpvb.gov.lv );
  • Jelgavas pilsētas pašvaldībā, Klientu
    apkalpošanas centrā, 131. kabinetā (Lielā iela 11, Jelgava, LV –
    3001, tālrunis: 63005569, 63005493, e-pats: dome@dome.jelgava.lv,
    www.jelgava.lv).

Pēc tam, kad sabiedriskā apspriešana būs
noslēgusies, izstrādātais dokuments vēl tiks papildināts ar
saņemtajiem priekšlikumiem, un aktualizētais ziņojums tiks
iesniegts atzinuma saņemšanai Vides pārraudzības valsts birojā.
Aktualizētā ziņojuma versija būs pieejama mājaslapās www.jelgava.lv
un www.environment.lv. Ja biroja atzinums būs pozitīvs, lēmums par
paredzēto darbību būs jāpieņem Ministru kabinetam. Pēc tam
dokuments vēl būs jāsaskaņo ar Eiropas Komisiju, un tikai tad
Jelgavas dome varēs pieņemt lēmumu par tilta būvniecību.

Foto: Ivars Veiliņš/«Jelgavas Vēstnesis»