Šodien Jelgavā notika Zemgales tūrisma konference «Tūrismu raksturojošie rādītāji un veiksmes stāsti Zemgalē». Kā viens no mūsu reģiona potenciāliem tika minēts velotūrisms – arī Jelgavā tas pamazām sāk attīstīties, un aizvadītajā sezonā tika piedāvātas pirmās veloekskursijas.
Ilze Knusle-Jankevica
Jelgavas reģionālais Tūrisma centrs (JRTC) ar aizvadīto sezonu ir apmierināts, jo lielākā daļa tūrismu raksturojošo skaitļu ir auguši. JRTC Tūrisma informācijas nodaļas vadītāja Vita Kindereviča pastāstīja, ka aizvadītajā tūrisma sezonā tūrisma informācijas pieprasījumu skaits pieaudzis par 63 procentiem, salīdzinot ar iepriekšējo, tostarp būtiski pieaudzis ārvalstu tūristu informācijas pieprasījums. Arī nakšņojumu skaits viesnīcās palielinājies apmēram par 15 procentiem, tomēr vidējais viesnīcu noslogojums sezonā bijis nedaudz virs 70 procentiem. Un visvairāk tūristu aizvadītajā sezonā Jelgavā bijuši no Lietuvas, Krievijas, Vācijas, Igaunijas, Polijas, Francijas, Zviedrijas, Somijas.
Analizējot apmeklētāju skaitu, vasaras sezonā visapmeklētākais objekts mūsu pusē bijis Svētās trīsvienības baznīcas tornis, ko apmeklējuši 15 385 cilvēki. Otrajā vietā ierindojas Ģederta Eliasa Jelgavas Vēstures un mākslas muzejs ar 9687 apmeklējumiem, bet trešajā – Jelgavas pils muzejs ar 6650 apmeklējumiem. Plašāks tops apskatāms pielikumā.
Runājot par šīs sezonas veiksmes stāstiem, V.Kindereviča min vairākus: pasākumi – tikšanās ar sabiedrībā zināmām personībām, plašais ekskursiju piedāvājums, ko izmantojuši 935 cilvēki (populārākā ekskursija – stāsts par Lielās ielas rekonstrukcijas laikā iegūtajiem izrakumiem, ko apmeklēja 287 dalībnieki), dažādas aktivitātes (fotoorientēšanās, retro automobiļu apskate, pilsētas ēdienu baudīšana, ražotņu apmeklējums). Pozitīvas vēsmas ienesa arī zīmētā Jelgavas karte ar ievērojamākajiem objektiem, un Jelgavas pilsētas, Jelgavas novada un Ozolnieku novada kopīgs darbs pie identitātes un tēla veidošanas. Arī Tūrisma attīstības valsts aģentūras (TAVA) direktors Armands Slokenbergs uzsver, ka ekskursijas pa Lielās ielas izrakumiem bija ļoti veiksmīgs piemērs tam, ka jāizmanto cilvēku vēlme uzzināt kaut ko jaunu vai labāk iepazīt savu pilsētu. Jau novembrī TAVA sāks īstenot kampaņu «Atklāj latviju no jauna!», aicinot visiem Latvijas iedzīvotājiem kopā mērot miljonu kilometru, pieveiktos attālumus summējot portālā draugiem.lv. «Domāju, ka ar četrām nedēļām vajadzētu pietikt,» viņš lēš.
TAVAS direktors tūrisma jomā iesaistītos aicināja nopietni piedomāt pie pakalpojumu kvalitātes un sekot, vai pakalpojums ir komplekss, vai darbinieki ir apmācīti un zinoši. «Jā, mēs varam atvērt velo nomu, bet mēs varam iedot arī karti, kur lai cilvēks ar to velosipēdu brauc. Un vēl varam piedāvāt marķētu maršrutu – lūk, kas veido pakalpojuma kvalitāti,» tā A.Slokenbergs.
Viņš arī aicināja tūrisma nozares spēlētājus piedomāt pie tā, lai informācija par viņiem būtu atrodama internetā, jo «lielākā daļa, apmēram 90 procenti, nekur nebrauc, kamēr nav internetā izpētījuši objektu, maršrutu». Viena no iespējām ir sadarboties ar aģentūras administrēto portālu www.latvia.travel, kurā apkopotā informācija tiek piedāvāta arī kā aplikācija viedtālruņos. «Lai gan pēdējos gados bilance starp naudu, ko latviešu tūristi izved ārā, un naudu, ko ārzemju tūristi ieved pie mums, uzlabojas un starpība samazinās, joprojām vairāk izvedam nekā ieved pie mums,» rezumē A.Slokenbergs, aicinot visus kopā strādāt pie tā, lai ārzemju tūristu skaits palielinātos.
Viens no potenciāliem varētu būt velotūrisms Zemgalē, uzskata Kurzemes tūrisma asociācijas pārstāve un velotūrisma eksperte Aiga Petkēvica. Viņas ierosinājums ir «Mazajā Zemgalē» – Jelgavā, Dobelē, Bauskā – veidot nelielus apļveida velomaršrutus ar vienotu sākumu un beigām, tādējādi pārklājot teritoriju. «Pluss ir vilciens, jo galvenā mērķauditorija tomēr ir velotūrists no Rīgas, kurš ar visu velosipēdu iekāps vilcienā, atbrauks līdz Jelgavai un no tejienes sāks savu izvēlēto maršrutu,» tā viņa, piebilstot, ka šobrīd tiek apkopoti kādas aptaujas dati, kas rāda: Zemgale ir tikai ceturtais populārākais velotūrisma galamērķis Latvijā (to kā pirmo norādījuši tikai deviņi procenti respondentu), atpaliekot no Rīgas un tās apkārtnes, Vidzemes un Kurzemes.
Jāpiebilst, ka pirms konferences interesentiem bija iespēja doties Jelgavas pilsētas prezentācijas maršrutā ar autobusu «Izzini Jelgavu».
Vasaras sezonā apmeklētākie tūrisma objekti
1. Svētās Trīsvienības baznīcas tornis – 15 385
2. Ģ.Eliasa Jelgavas Vēstures un mākslas muzejs – 9687
3. Jelgavas pils muzejs – 6650
4. Kurzemes hercogu kapenes – 3020
5. Dzelzceļa muzejs – 2911
6. Ziemassvētku kauju muzejs – 2693
7. Ādolfa Alunāna memoriālais muzejs – 2224
8. Zemgales poniji – 2000
9. J. Čakstes mājas «Auči» – 776
10. «Keramika LV» – 773
11. Vilces muiža – 525
12. Zaļenieku muiža – 200
13. Slimnīcas «Ģintermuiža» muzejs – 157
14. Blankenfeldes muiža – 135
Foto: Ivars Veiliņš Video: Māris Martinsons