18.2 °C, 1.2 m/s, 96.6 %

Pilsētā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsPilsētāVilciens maršrutā Jelgava– Rīga–Jelgava gadā pārvadā teju trīs miljonus pasažieru
Vilciens maršrutā Jelgava– Rīga–Jelgava gadā pārvadā teju trīs miljonus pasažieru
15/12/2018

Šodien svinīga atmosfēra valdīja Jelgavas dzelzceļa stacijā, kur tika atzīmēta dzelzceļa līnijas Jelgava–Rīga 150. dzimšanas diena. «150 gadus atpakaļ gan šī bija Mītava–Rīga dzelzceļa līnija. Pa šiem gadiem daudz kas ir mainījies, taču svarīgākais – tai vienmēr ir bijusi nozīmīga loma gan pasažieru, gan kravu pārvadājumos,» svinīgajā uzrunā atzina valsts akciju sabiedrības «Latvijas dzelzceļš» prezidents Edvīns Bērziņš. Apliecinājums tam ir tas, ka gada laikā tieši šajā maršrutā tiek pārvadāti teju trīs miljoni pasažieru. Jāpiebilst, ka svētku dienā vēl līdz pulksten 17 ikvienam interesentam ir iespēja bez maksas apmeklēt Latvijas Dzelzceļa muzeja Jelgavas ekspozīciju Stacijas ielā 3.

To, ka šī dzelzceļa līnija ir ļoti nozīmīga, atzina arī Jelgavas
domes priekšsēdētājs Andris Rāviņš, uzsverot, ka dzelzceļš vienmēr
ir bijusi tā artērija, kas jāuztur labā kvalitātē un nekad nevar
aizmirst par drošību.

Svētku reizē jelgavnieki izmantoja ekskluzīvo iespēju, apskatīt
un arī iekāpt jaunākajā un modernākajā «Latvijas dzelzceļa»
lieljaudas kravu pārvadājumu dīzeļlokomotīvē «2M62UM». Modernā
lokomotīve ražota tepat Latvijā, un šobrīd «Latvijas dzelzceļa»
rīcībā ir 12 tādas. «Tas ir mūsu lepnums, jo to salikuši mūsu pašu
inženieri. Tās 12 lokomotīves, kas jau tiek ekspluatētas gandrīz
divus gadus, jau ir labi pastrādājušas – to kopējais noskrējiens
šobrīd pārsniedz miljonu kilometrus, kas ir salīdzināms ar 25
reizēm apkārt zemeslodei,» tā E.Bērziņš. «Latvijas dzelzceļa»
pārstāvis Toms Altbergs klātesošajiem stāstīja, ka jaunā lokomotīve
būvēta uz vecās lokomotīves rāmja un riteņiem, bet dzinējs un
elektroiekārtas tajā ir pilnīgi jaunas. Šai lokomotīvei ir par 20
procentiem zemāks degvielas patēriņš un eļļas patēriņš divreiz
mazāks nekā citām lieljaudas lokomotīvēm. Kopumā «Latvijas
dzelzceļam» būs 14 šāda tipa lokomotīves, kuru kalpošanas termiņš
paredz veikt kravu pārvadājumus vēl 30 gadu garumā.

«Patiesībā esam ļoti pārsteigti, jo šķita, ka lokomotīves
vadītājam kabīnē ir jābūt daudz vairāk visādām podziņām un
slēdžiem. Izrādās, ka arī vilcienam ir kruīzkontrole,» pēc jaunās
lokomotīves apskates sacīja jelgavniece Kristīne, kura pasākumu
apmeklēja kopā ar dēliem Raivo un Gustavu. Ģimene atzina, ka viņu
mērķis šodien bija izmantotu lielisko iespēju un iekļūt vilciena
vadītāja kabīnē, kas ikdienā nav pieejama. «Interesanti
paskatīties, kā izskatās vilciena vadītāja kabīnē. Mums jau šķiet,
ka viss izdarīts tā, lai vadītājs justos labi. Motortelpa gan ļoti
liela un iespaidīga,» pēc jaunās lokomotīves apskates sacīja mamma
Iveta, 13 gadus vecais Raivo un deviņus gadus vecā Madara.

Tāpat interesentiem šodien bija iespēja doties ekskursijā uz
bijušo Jelgavas lokomotīvju depo, kas ikdienā nav pieejams. Tajā
varēja apskatīt un drosmīgākie arī uzrāpties uz vecākā eksponāta –
1942. gadā būvētās tvaika lokomotīves, kā arī iekāpt vilciena
vagonā, kas būvēts 70. gados un tika izmantots dienesta
braucieniem, nodrošinot komfortablus braukšanas apstākļus. «Esam
jelgavnieki un regulāri apmeklējam pilsētas apskates objektus.
Dzelzceļa muzejā līdz šim ir būts, bet vēsturiskajā depo – nē,
tāpēc izmantojām doto iespēju,» saka jelgavnieku Jansonu ģimenes
mamma Ieva, piebilstot, ka tālu ceļu ar vilcienu nav mērojuši,
tāpēc bērniem interesanti redzēt vilciena vagonu ar gultām. Viņi
līdz šim braukuši tik ar vilcienu uz Rīgu.

Vēl līdz pulksten 17 apmeklētājus gaidīs Latvijas dzelzceļa
muzeja Jelgavas ekspozīcija. Šodien ieeja muzejā ir bez maksas.
Interesenti šeit var uzzināt visu par stacijas dežuranta darbu un
izmantotajām ierīcēm, apskatīt dzelzceļa maketu, kā arī iepazīt
Jelgavas dzelzceļa mezgla vēsturi.

Dzelzceļa līnija Rīga–Jelgava tika atklāta 1868. gada nogalē.
Šai līnijai ir bijusi būtiska nozīme dzelzceļa attīstībā pusotra
gadsimta garumā, un tās loma ik gadu palielinās, sniedzot nozīmīgu
ieguldījumu jelgavnieku un rīdzinieku savstarpējās mobilitātes
veicināšanā. Pasažieru skaits, kas mēro ceļu starp Rīgu un Jelgavu,
arvien pieaug, un braucienu skaits šajā maršrutā strauji tuvojas
trim miljoniem gadā.

Foto un video: Ivars Veiliņš/ «Jelgavas Vēstnesis»