Jelgavas 4. vidusskolā aizvadīts Zemgales reģiona 10. – 12. klašu skolēnu debašu konkurss, kurā piedalījās arī 4. vidusskolas un Jelgavas Amatu vidusskolas audzēkņi. Lai arī mūsējie finālā netika, konkursa organizatori īpaši uzteic Amatu vidusskolas komandu, kura debatēs piedalījās pirmo reizi, turklāt viens no komandas dalībniekiem – Toms Grīnbergs veiksmīgi ticis galā ar divām lomām.
Ritma Gaidamoviča
SIA «Firma L4» Mācību centra vadītāja Nelda Elsiņa informē, ka debašu konkursā no desmit plānotajām komandām piedalījās sešas, tostarp divas no Jelgavas 4. vidusskolas un viena no Jelgavas Amatu vidusskolas. «Mums prieks, ka šajā reizē piedalījās trīs skolu komandas, kuras ne reizi šajā debašu konkursā, kas tiek rīkots jau desmit gadus, nav piedalījušās,» tā N.Elsiņa. Šogad debašu konkursā Zemgales vidusskolēni diskutēja par to, vai informācijas tehnoloģiju attīstība veicina vai neveicina vispārējo ekonomikas attīstību. «Skolēniem tēma patika un šķita ļoti saistoša. Šķiet, ekonomika viņiem ne visai interesē, taču informāciju tehnoloģija bija īpaši tuva,» tā N.Elsiņa.
Rezultātā no sešām komandām uzvarēja un iespēju cīnīties tālāk finālā ieguva Iecavas vidusskolas un Skaistkalnes vidusskolas komanda, aiz sevis tieši atstājot mūsu skolu komandas.
«Taču īpaši gribu uzteikt Jelgavas Amatu vidusskolu, kas pirmo reizi piedalījās debašu konkursā. Malači, jo īpaši Toms Grīnbergs, kurš, ņemot vērā, ka viens komandas biedrs nevarēja ierasties, uzņēmās divas lomas. Viņš debatēja divu cilvēku vietā – viņam tas veiksmīgi izdevās. Domāju, ka puisis būs perspektīvs debatētājs,» tā N.Elsiņa.
Jelgavas Amatu vidusskolas direktores vietniece audzināšanas darbā Zigrīda Feldmane stāsta, ka Toms mācās Mazumtirdzniecības komercdarbinieku 3. kursā un šajā konkursā viņam pievienojusies arī kursa biedrene Liene Čivžele. «Piedalījāmies pirmo reizi, līdz ar to daudzas lietas par norisi nezinājām, taču mūsu jaunieši pierādīja, ka viņi ir spējīgi. Šķiet, ka labākā pieredze ir tā, ka mūsu komandai bija jācīnās ar spēcīgākajiem debatētājiem, kuri ieņēma pirmo vietu – Iecavas vidusskolas komandu. Otrajā riņķī mūsu komandai pat viņus izdevās pārspēt. Daudzās skolās debates ir viens no interešu izglītības novirzieniem. Šis pasākums lika aizdomāties, ka varbūt arī mūsu skolā ko tādu vajag. Taču, lai ko tādu uzsāktu, jājautā skolēniem, vai viņi vispār vēlas apgūt tādas prasmes un diskutēt,» tā Z.Feldmane.
Organizatoru apkopotie vidusskolēnu argumenti: par to, ka informāciju tehnoloģiju (IT) attīstība veicina ekonomikas attīstību – IT attīstība (telekomunikācijas, mobilie, internets, GPS) nodrošina informācijas apmaiņas ātrumu un informācijas apjomu, jo mūsdienu tirgus ekonomikā laiks ir nauda. Pasts ir lēnāks nekā internets; IT nodrošina nosūtīto un saņemto/ pārraidīto datu kvalitāti, piemēram, GPS nodrošina navigācijas sistēmu transporta vadībai, pa telefonu var pasūtīt un apmaksāt vilciena biļetes; autosstāvvietas, elektroniski nosūtīto vēstuļu kvalitāte ir daudz labāka nekā faksam; IT nodrošina iespēju e-biznesam, e-apmācībām, tālākizglītībai, e-vadībai, e-tirdzniecībai, kas stimulē ekonomikas attīstību; IT nodrošina iespēju saslēgt daudzas sistēmās vienā gan ar satelīta palīdzību, gan citām, piemēram, izveidot ģeogrāfisko informācijas sistēmu, kura apvieno visas komunikācijas pilsētā, siltumu, ūdeni, gāzi; Internets nodrošina kultūrvides un biznesa attīstību īpaši pārrobežu kontekstā, piesaista tūristus un tā tālāk, kas veicina ekonomikas attīstību. Katru dienu mēs operatīvi varam sazināties un sarakstīties ar e-pasta un skaipa palīdzību ar ārzemju partneriem, operatīvi risināt problēmas un tā tālāk; palielinās darba ražīgums un kvalitāte; attīstās reklāmas bizness, veicinās konkurences attīstība un citi.
Pret to, ka IT attīstība neveicina ekonomikas attīstību – IT attīstība (internets, mobilie) izraisa atkarību – jaunieši sēž pie interneta, bojā redzi, nelasa grāmatas, kavē stundas un tā tālāk; interneta vide ir nedroša – interneta datu bāzes hakeri uzlauž (banku sistēmas), datorvīrusi; IT padara nedrošu informācijas glabāšanu; IT apdraud veselību; ar pildspalvu ir uzrakstīt ātrāk nekā ar datoru; internets iznīcina avīzes, grāmatas; IT aizstāj cilvēka resursus un veicina bezdarbu; pērkot jaunas programmatūras, uzņēmēji iekuļas jaunos parādos; noziedzība attīstījusies kopā ar IT tehnoloģijām.
Foto: no organizatoru arhīva