Izglītības un zinātnes ministre Tatjana Koķe publiski paudusi viedokli, ka ir jāpaaugstina prasības uzņemšanai vidusskolās. Pašlaik pamatskolu var beigt, ja jaunietim nav vairāk par diviem zemiem vērtējumiem – zem četrām ballēm.
Izglītības un zinātnes ministre Tatjana Koķe publiski paudusi viedokli, ka ir jāpaaugstina prasības uzņemšanai vidusskolās. Pašlaik pamatskolu var beigt, ja jaunietim nav vairāk par diviem zemiem vērtējumiem – zem četrām ballēm. Taču T.Koķe uzskata – lai iestātos vidusskolā, audzēknim nedrīkstētu būt vairāk par vienu nesekmīgu atzīmi, bet ģimnāzijā vispār nedrīkstētu uzņemt audzēkņus ar nesekmīgu vērtējumu kādā no priekšmetiem. Patlaban katras vidusskolas ziņā ir izveidot savus uzņemšanas noteikumus, un tie atšķiras – ir skolas, kur uzņem tikai sekmīgus skolēnus, dažās noteikumi ir vēl stingrāki, bet citās var iestāties jebkurš pamatskolas beidzējs. «Jelgavas Vēstnesis» noskaidro dažādu mūsu pilsētas vidējo izglītības iestāžu direktoru un Izglītības pārvaldes vadītājas viedokli par ministres izteikumiem.
Gunta Auza, Jelgavas Izglītības pārvaldes vadītāja:
«Es piekrītu, ka prasības uzņemšanai vidusskolā ir jāpaaugstina, taču tajā pašā laikā uzskatu, ka katrai izglītības iestādei un arī pašvaldībai ir jādod tiesības noteikt šo uzņemšanas kārtību, jādod iespēja vērtēt katru gadījumu individuāli. Katra vidējās izglītības iestāde ir licencēta, tai ir akreditētas programmas, sava uzņemšanas komisija, kas arī vērtē. Ja skolēns patiesi pierāda savu motivāciju mācīties, ja viņš spēj, teiksim, vidusskolas 1. semestra laikā apgūt pamatskolā pieļautos zināšanu «robus» kādā konkrētā priekšmetā, tad tas varētu būt izņēmuma gadījums, kad, iespējams, arī audzēkni ar vērtējumu 3 balles kādā priekšmetā varētu uzņemt vidusskolā. Bet šeit es domāju vāju vērtējumu tikai vienā priekšmetā, ja vērtējums zem četrām ballēm ir divos vai trīs priekšmetos, tad jau ļoti nopietni būtu jādomā, vai skolēnam vidusskola tiešām ir tas labākais risinājums izglītības turpināšanai. Daudz sāpīgāk ir tad, ja pēc pirmā semestra vidusskolā šāds audzēknis jūt, ka nespēj apgūt vielu, un ir spiests mācības pārtraukt. Kas notiek? Gada vidū atrast citu mācību iestādi ir grūti, pārorientēties uz profesionālo izglītību tāpat, situācija ir nepatīkama kā audzēknim, tā vecākiem. Tieši tāpēc, lai izvairītos no šādām problēmām, mērķtiecīgi ir jādomā par savas izglītības turpināšanu jau pamatskolā. Kuros priekšmetos visbiežāk ir problēmas? Tieši eksaktajos, un te ir jāsaprot, ka, beidzot vidusskolu, visiem audzēkņiem matemātikā ir jākārto centralizētais eksāmens, tāpēc savas spējas tiešām ir jānovērtē laicīgi.
Manuprāt, tieši pašlaik ir pēdējais brīdis, kad 9. klašu audzēkņiem jābūt skaidram, kāds būs nākamais solis pēc pamatskolas beigšanas. Noteikti vecākiem kopā ar bērnu būtu sev jāuzdod jautājums – ko darīt pēc 9. klases. Četri mēneši vēl ir pietiekams laiks, lai vajadzības gadījumā paspētu novērst problēmas. Un te es gribu aicināt kā vecākus, tā skolēnus nekautrēties doties uz konsultācijām skolā vai, ja nepieciešams, arī Izglītības pārvaldē, lai kopīgi risinātu problēmas. Nekas nav neiespējams, ja vien skolēns ir motivēts mācīties, ja viņš jau šobrīd saprot, uz ko tiecas. Līdz mācību gada beigām vēl noteikti ir pietiekami daudz laika, lai paspētu izlabot 1. semestra nesekmīgās atzīmes. Taču, kad pamatskola būs pabeigta, tad gan noteikti būs par vēlu situāciju mainīt.»
Ināra Daščinska, Jelgavas Valsts ģimnāzijas direktore:
«Manuprāt, pirms paaugstināt uzņemšanas prasības vidusskolās, būtu nepieciešams valstī sakārtot profesionālās izglītības jomu. Šo soli nevar spert atrauti no citiem – viena lieta ir paaugstināt prasības, bet otra – nodrošināt pamatskolu absolventiem iespēju turpināt mācības. Nedrīkst veidoties situācija, ka bērniem pēc 9. klases ir grūtības turpināt izglītošanos. Iespējams, mūsu valstī šādu profesionālās izglītības iestāžu ir par maz, varbūt tās nepiedāvā pietiekami daudzveidīgas izglītības programmas?
Vienlaikus es ļoti labi saprotu ministres nostāju un varu tai arī piekrist, jo patiesi vidusskola ir mācību iestāde, kurā būtu jāizglītojas tikai mācīties motivētiem skolēniem, kuri skaidri apzinās, ka viņu nākamais solis ir studijas augstskolā.
Protams, es vairāk varu spriest par savu skolu. Valsts ģimnāzijā jau sākotnēji uzdevums ir bijis mazliet cits, augstāks – mēs neuzņemam audzēkņus ar vāju vērtējumu. Patiesībā pie mums pieprasījums vienmēr ir bijis lielāks par piedāvājumu, tāpēc varam izvēlēties uzņemt audzēkņus, kas ir motivētāki, ar labām sekmēm. Taču tajā pašā laikā arī mēs vērtējam skolēnus individuāli. Jā, visu šo gadu laikā tomēr ir bijuši atsevišķi gadījumi, kad 10. klasē uzņemam audzēkni, kurš visos priekšmetos ir uzrādījis labas un teicamas sekmes, bet, piemēram, mūzikā vērtējums bijis vājš. Tieši tāpēc man šķiet, ka varbūt nebūtu īsti pareizi noteikt striktas un vienādas prasības visām vidusskolām, ģimnāzijām, dodot iespēju individuāli vērtēt katras skolas uzņemšanas komisijai, lai gan mūsu skolā pēc būtības arī šādi striktāki noteikumi nekādas izmaiņas uzņemšanā neieviestu.»
Ranta Lazdiņa, privātskolas «Punktiņš» direktore:
«Es domāju, ka šis nav jautājums, ko var tā vienkārši izraut no kopējās izglītības sistēmas – šāds solis nu nekādi neatrisinās tās samilzušās problēmas, kas izglītības jomā pastāv jau šobrīd: skolēni masveidā negrib mācīties, slinko. Nosakot augstākas prasības uzņemšanai vidusskolās, nekas jau netiks atrisināts – tiem audzēkņiem tik un tā kaut kur būs jāpaliek. Izglītība ir vajadzīga arī slinkajiem. Ja jaunietis pabeidz pamatskolu un ir nesekmīgs, ticiet man, viņam nav nekādu domu arī par nākotnes profesiju vai amatu. Viņš pats vēl nezina, ko vēlas. Tā ir problēma, kas būtu jārisina, – kā motivēt jauniešus mācīties? Arī tagad katra vidusskola var noteikt savas uzņemšanas prasības skolā. Kā jūs domājat, kāpēc tiek uzņemti audzēkņi ar nesekmīgu vērtējumu? Tāpat jau vērtējums vienmēr būs tikai subjektīvs – kas vienā skolā ir trīs balles, citās var būt četras un pat augstāk. Tāpēc vēlreiz uzsveru, ka mehāniski te kaut ko paaugstināt nav nekādas nozīmes. Sabiedrībai būtu jādomā, kas notiek izglītības sistēmā, kā risināt negribēšanu mācīties. Tādu bērnu, kas nav spējīgi apgūt vielu uz četrām ballēm, ir gaužām maz – lielāko daļu nesekmīgo bērnu veido tieši tie slinkie un mācīties negribošie. Lielai daļai jauniešu trūkst uzmanības, kontroles – to viņi nesaņem nedz mājās, nedz klasē, kur saprotams, ka pedagogs nevar individuāli strādāt ar katru audzēkni, ja klasē ir ap 30 skolēnu.
Ko darīt? Ja godīgi – nezinu. Bet tas ir jautājums, kas šobrīd noteikti ir aktuālāks par stingrākiem uzņemšanas noteikumiem vidusskolās.»
Brigita Preisa, Jelgavas Vakara (maiņu) vidusskolas direktore:
«Es varu piekrist ministres teiktajam – ģimnāzijās un vidusskolās būtu nepieciešami stingrāki uzņemšanas noteikumi. Ģimnāzijās tiešām varētu nebūt neviena nesekmīga atzīme, bet vidusskolās – viena nesekmīga atzīme. Ko darīt ar vakaraskolām? Domāju, ka šeit varētu būt izņēmuma gadījums. Šobrīd daudz kur darba devējs pieprasa savam darbiniekam vismaz vidējo izglītību. Cilvēkam varbūt nav profesionālu interešu, bet tajā pašā laikā vidusskolā viņš nevar iestāties, jo pietrūkst vērtējuma. Tad nu, manuprāt, vakarskolai būtu jābūt tai vietai, kur šāds cilvēks savas zināšanas var papildināt. Jā, varbūt nedaudz stingrākas šīs prasības varētu būt un vadlīnijas noteiktas valsts līmenī, taču, manuprāt, būtu svarīgi atstāt zināmu rīcības brīvību arī pašām skolām – ir iespējams individuālās pārrunās patiesi pārbaudīt, kāda ir skolēna motivācija mācīties, un varbūt, ka kādā konkrētā gadījumā tiešām pirms daudziem gadiem cilvēkam nav bijusi vēlēšanās mācīties, tādēļ likumsakarīgas ir arī atzīmes, bet šobrīd situācija ir jau pavisam cita.
Piemēram, mums šobrīd aktuāls kļuvis jautājums par 1. – 9. klases programmu cilvēkiem, kas nav ieguvuši vidējo izglītību. Jā, līdz šim mums bija programma pamata izglītības apgūšanai no 6. klases, bet izrādās, ka ar to ir par maz. Konkrēts piemērs – cilvēkam jau tuvojas trīsdesmit, bet viņam nav pamatizglītības. Taču šeit nav runa par nesekmīgi beigtu 7. vai 8. klasi – cilvēkam ir tikai divu klašu izglītība. Šobrīd viņš nāk pie mums ar vēlmi iegūt vismaz pamatskolas izglītību. Un ir būtiski saprast, ka viņš nenāk pēc pamatskolas izglītības vai dokumenta – viņš nāk pēc zināšanām. Cilvēks ilgu laiku dzīvojis Maskavā, tagad atbraucis atpakaļ uz Latviju un vēlas uzsākt savu biznesu, bet saprot, ka viņš pat elementāras lietas nezina – rēķināšanu, valodu. Un šim cilvēkam ir motivācija. Varbūt tas nav gluži par šo tēmu, bet tas tikai lieku reizi apliecina, ka katrs gadījums ir individuāls.»
Sagatavoja
Kristīne Langenfelde,
foto: Ivars Veiliņš