Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs (LTAB) ar sociālu kampaņu vērsīsies pret braukšanu bez obligātās civiltiesiskās transportlīdzekļu apdrošināšanas (OCTA), Informē LTAB valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics.
Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs (LTAB) ar sociālu kampaņu vērsīsies pret braukšanu bez obligātās civiltiesiskās transportlīdzekļu apdrošināšanas (OCTA),
Informē LTAB valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics.
Pērn neapdrošināto transportlīdzekļu izraisīto ceļu satiksmes negadījumu īpatsvars bija 2 procenti jeb 875 gadījumi. Savukārt atlīdzībās cietušajiem par šiem negadījumiem pērn izmaksāti 600 000 latu, kas vēlāk ar regresa prasību tiek atgūti no vainīgā transportlīdzekļa īpašnieka. Lielākā naudas summa, kas autoīpašniekam būs jāatlīdzina par pērn notikušu negadījumu, ir 11 570 lati, liecina LTAB apkopotie dati.
LTAB, lai informētu par sekām, kas autoīpašniekus var sagaidīt, ja ceļu satiksmē piedalās ar auto bez OCTA, tiek organizēta informatīva kampaņa ar skaidrojošām video un audio reklāmām «Pārliecinies, vai Tev ir OCTA!».
LTAB uzsver, ka vislielāko īpatsvaru no šiem negadījumiem veido tie transportlīdzekļi, kuru īpašnieki apzināti brauc bez OCTA, it sevišķi lauku reģionos. Bieži šiem transportlīdzekļiem nemaz nav izieta tehniskā apskate. Otra grupa ir tie īpašnieki, kas nevērīgi izturējušies pret noslēgtā OCTA līguma termiņu.
LTAB norāda, ka tūlītēja zaudējumu kompensēšana cietušajiem faktiski tiek finansēta no apzinīgo transportlīdzekļu īpašnieku OCTA polisēm, jo līdzekļu atgūšana no neapdrošinātā transportlīdzekļa īpašnieka vai faktiskā lietotāja prasa daudz ilgāku laiku. Turklāt ne visi vainīgie uzreiz piekrīt segt zaudējumus. Daļa šo zaudējumu paliek neatgūta, jo to summa ir daudz lielāka par personas ienākumiem un piederošo mantu.
Kā uzsver LTAB, autoīpašnieki neapzinās, ka sekas var būt daudz nopietnākas nekā administratīvais sods.
«Vislielākā problēma, ka Latvijā daudzi autoīpašnieki neapzinās, kādas var būt sekas, ja viņu transportlīdzeklis piedalīsies ceļu satiksmē bez OCTA. Tas nav tikai administratīvais pārkāpums – Ceļu policijas piespriestais naudassods. Ja ar neapdrošinātu transportlīdzekli tiek izraisīts ceļu satiksmes negadījums, tad zaudējumi cietušajiem tiek segti no Garantijas fonda, bet vēlāk atgūti no atbildīgā transportlīdzekļa īpašnieka. Līdz ar to, ja ar jūsu automašīnu ir izraisīts ceļu satiksmes negadījums, par kuru atlīdzībās ir izmaksāts, piemēram, 1000 latu, tad tos jums kā īpašniekam būs jāatmaksā no savas kabatas,» skaidro J.Stengrevics.
«Ja negadījumā būs cietusi persona, kura tā rezultātā zaudējusi savas darbaspējas, tad līdz pat mūža beigām transportlīdzekļa īpašniekam būs jāatmaksā ikmēneša pabalsts, kas būs līdzvērtīgi cietušā oficiālajiem ikmēneša ienākumiem līdz negadījumam,» norāda LTAB vadītājs.
Saskaņā ar OCTA likumu LTAB kā Garantijas fonda turētājs ir tiesīgs iesniegt regresa prasību pret ceļu satiksmes negadījumu izraisījušā transportlīdzekļa īpašnieku, ja tas nav apdrošinājis savu civiltiesisko atbildību. Ja transportlīdzekļa īpašnieks labprātīgi neatlīdzina zaudējumus, kas cietušajam kompensēti no Garantijas fonda, tad līdzekļu atgūšana tiek panākta ar tiesas starpniecību.
LTAB, veicot analīzi, secina, ka pērn vidējā summa par apdrošināšanas gadījumu, kas transportlīdzekļa īpašniekam ir jāatlīdzina pašam, ir apmēram 680 lati. Savukārt lielākais neapdrošināta transportlīdzekļa pērn radītais zaudējums bijis 11 570 lati.
J.Stengrevics uzsver, ka jāņem vērā, ka šīs izmaksas neapdrošinātu auto īpašniekiem var būt daudzreiz lielākas. Tas ir atkarīgs no ceļu satiksmes negadījuma vietas, cietušajiem, ievainojumu smaguma pakāpes, iesaistīto transportlīdzekļu markas un citiem faktoriem. Ir starpība, vai negadījuma rezultātā zaudējumi tiek nodarīti vairāk nekā 15 gadus vecam transportlīdzeklim vai arī šī gada jaunākajam «Infinity» markas auto. Turklāt apdrošinātājiem ir bijis jāatlīdzina pat ļoti ievērojamas izmaksas par izraisītiem ceļu satiksmes negadījumiem.
«Par negadījumu Itālijā 2006. gadā, kurā gāja bojā viena persona, kopējā novērtētā zaudējumu summa uz doto brīdi veido apmēram divus miljonus eiro (1,4 miljonus latu). Vēl par vienu negadījumu, kas noticis Somijā 2005. gadā, kopējā pieteiktā summa veido ap 1,5 miljonus eiro (1,05 miljonus latu). Ja auto nebūtu apdrošināts, šī summs īpašniekam būtu jāatlīdzina no paša kabatas,» uzsver J.Stengrevics.
LTAB nodrošina OCTA sekmīgu darbību valstī. OCTA Latvijā tika ieviesta 1997. gadā ar mērķi nodrošināt ceļu satiksmes negadījumā cietušo trešo personu interešu aizsardzību. Sākotnēji birojs darbojās Finanšu ministrijas pakļautībā, bet kopš 2004. gada tā ir neatkarīga institūcija.
Kampaņas iniciators ir LTAB, līdzekļi tās organizēšanai piešķirti no Ceļu satiksmes negadījumu novēršanas un profilakses fonda.
www.leta.lv