8.3 °C, 6.3 m/s, 89.7 %

Latvijā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsLatvijāVērsīsies pret autovadītājiem, kas brauc bez OCTA
Vērsīsies pret autovadītājiem, kas brauc bez OCTA
04/06/2008

Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs (LTAB) ar sociālu kampaņu vērsīsies pret braukšanu bez obligātās civiltiesiskās transportlīdzekļu apdrošināšanas (OCTA), Informē LTAB valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics.

Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs (LTAB) ar
sociālu kampaņu vērsīsies pret braukšanu bez obligātās
civiltiesiskās transportlīdzekļu apdrošināšanas (OCTA),

Informē LTAB valdes priekšsēdētājs Juris
Stengrevics.

 

Pērn neapdrošināto transportlīdzekļu izraisīto ceļu satiksmes
negadījumu īpatsvars bija 2 procenti jeb 875 gadījumi. Savukārt
atlīdzībās cietušajiem par šiem negadījumiem pērn izmaksāti 600 000
latu, kas vēlāk ar regresa prasību tiek atgūti no vainīgā
transportlīdzekļa īpašnieka. Lielākā naudas summa, kas
autoīpašniekam būs jāatlīdzina par pērn notikušu negadījumu, ir 11
570 lati, liecina LTAB apkopotie dati.

LTAB, lai informētu par sekām, kas autoīpašniekus var sagaidīt,
ja ceļu satiksmē piedalās ar auto bez OCTA, tiek organizēta
informatīva kampaņa ar skaidrojošām video un audio reklāmām
«Pārliecinies, vai Tev ir OCTA!».

LTAB uzsver, ka vislielāko īpatsvaru no šiem negadījumiem veido
tie transportlīdzekļi, kuru īpašnieki apzināti brauc bez OCTA, it
sevišķi lauku reģionos. Bieži šiem transportlīdzekļiem nemaz nav
izieta tehniskā apskate. Otra grupa ir tie īpašnieki, kas nevērīgi
izturējušies pret noslēgtā OCTA līguma termiņu.

LTAB norāda, ka tūlītēja zaudējumu kompensēšana cietušajiem
faktiski tiek finansēta no apzinīgo transportlīdzekļu īpašnieku
OCTA polisēm, jo līdzekļu atgūšana no neapdrošinātā
transportlīdzekļa īpašnieka vai faktiskā lietotāja prasa daudz
ilgāku laiku. Turklāt ne visi vainīgie uzreiz piekrīt segt
zaudējumus. Daļa šo zaudējumu paliek neatgūta, jo to summa ir daudz
lielāka par personas ienākumiem un piederošo mantu.

Kā uzsver LTAB, autoīpašnieki neapzinās, ka sekas var būt daudz
nopietnākas nekā administratīvais sods.

«Vislielākā problēma, ka Latvijā daudzi autoīpašnieki neapzinās,
kādas var būt sekas, ja viņu transportlīdzeklis piedalīsies ceļu
satiksmē bez OCTA. Tas nav tikai administratīvais pārkāpums – Ceļu
policijas piespriestais naudassods. Ja ar neapdrošinātu
transportlīdzekli tiek izraisīts ceļu satiksmes negadījums, tad
zaudējumi cietušajiem tiek segti no Garantijas fonda, bet vēlāk
atgūti no atbildīgā transportlīdzekļa īpašnieka. Līdz ar to, ja ar
jūsu automašīnu ir izraisīts ceļu satiksmes negadījums, par kuru
atlīdzībās ir izmaksāts, piemēram, 1000 latu, tad tos jums kā
īpašniekam būs jāatmaksā no savas kabatas,» skaidro
J.Stengrevics.

«Ja negadījumā būs cietusi persona, kura tā rezultātā zaudējusi
savas darbaspējas, tad līdz pat mūža beigām transportlīdzekļa
īpašniekam būs jāatmaksā ikmēneša pabalsts, kas būs līdzvērtīgi
cietušā oficiālajiem ikmēneša ienākumiem līdz negadījumam,» norāda
LTAB vadītājs.

Saskaņā ar OCTA likumu LTAB kā Garantijas fonda turētājs ir
tiesīgs iesniegt regresa prasību pret ceļu satiksmes negadījumu
izraisījušā transportlīdzekļa īpašnieku, ja tas nav apdrošinājis
savu civiltiesisko atbildību. Ja transportlīdzekļa īpašnieks
labprātīgi neatlīdzina zaudējumus, kas cietušajam kompensēti no
Garantijas fonda, tad līdzekļu atgūšana tiek panākta ar tiesas
starpniecību.

LTAB, veicot analīzi, secina, ka pērn vidējā summa par
apdrošināšanas gadījumu, kas transportlīdzekļa īpašniekam ir
jāatlīdzina pašam, ir apmēram 680 lati. Savukārt lielākais
neapdrošināta transportlīdzekļa pērn radītais zaudējums bijis 11
570 lati.

J.Stengrevics uzsver, ka jāņem vērā, ka šīs izmaksas
neapdrošinātu auto īpašniekiem var būt daudzreiz lielākas. Tas ir
atkarīgs no ceļu satiksmes negadījuma vietas, cietušajiem,
ievainojumu smaguma pakāpes, iesaistīto transportlīdzekļu markas un
citiem faktoriem. Ir starpība, vai negadījuma rezultātā zaudējumi
tiek nodarīti vairāk nekā 15 gadus vecam transportlīdzeklim vai arī
šī gada jaunākajam «Infinity» markas auto. Turklāt apdrošinātājiem
ir bijis jāatlīdzina pat ļoti ievērojamas izmaksas par izraisītiem
ceļu satiksmes negadījumiem.

«Par negadījumu Itālijā 2006. gadā, kurā gāja bojā viena
persona, kopējā novērtētā zaudējumu summa uz doto brīdi veido
apmēram divus miljonus eiro (1,4 miljonus latu). Vēl par vienu
negadījumu, kas noticis Somijā 2005. gadā, kopējā pieteiktā summa
veido ap 1,5 miljonus eiro (1,05 miljonus latu). Ja auto nebūtu
apdrošināts, šī summs īpašniekam būtu jāatlīdzina no paša kabatas,»
uzsver J.Stengrevics.

LTAB nodrošina OCTA sekmīgu darbību valstī. OCTA Latvijā tika
ieviesta 1997. gadā ar mērķi nodrošināt ceļu satiksmes negadījumā
cietušo trešo personu interešu aizsardzību. Sākotnēji birojs
darbojās Finanšu ministrijas pakļautībā, bet kopš 2004. gada tā ir
neatkarīga institūcija.

Kampaņas iniciators ir LTAB, līdzekļi tās organizēšanai
piešķirti no Ceļu satiksmes negadījumu novēršanas un profilakses
fonda.

 

www.leta.lv