26.2 °C, 2.6 m/s, 47.2 %

Izglītība

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsIzglītībaVecāki skolēniem kabatas naudā nedēļā piešķir 10 – 25 latus
Vecāki skolēniem kabatas naudā nedēļā piešķir 10 – 25 latus
15/03/2013

Šodien Jelgavas Valsts ģimnāzijā pirmo reizi notika konkurss «Jaunais finansists», kurā pilsētas 7. un 8. klašu skolēni aizstāvēja pētnieciskos darbus par naudas vēsturi, kabatas naudu un to tērēšanas paradumiem. Skolēni savos pētījumos secinājuši: kabatas naudā viens skolēns nedēļā saņem vidēji 10 – 25 latus; tos visvairāk tērē picēriju, kafejnīcu apmeklējumam, slidošanai un peldēšanai, taču daļai no kabatas naudas iekrājumiem izdodas nopirkt pat mobilo telefonu. 

Ritma Gaidamoviča

Šodien Jelgavas Valsts ģimnāzijā
pirmo reizi notika konkurss «Jaunais finansists», kurā pilsētas 7.
un 8. klašu skolēni aizstāvēja pētnieciskos darbus par naudas
vēsturi, kabatas naudu un to tērēšanas paradumiem. Skolēni savos
pētījumos secinājuši: kabatas naudā viens skolēns nedēļā saņem
vidēji 10 – 25 latus; tos visvairāk tērē picēriju, kafejnīcu
apmeklējumam, slidošanai un peldēšanai, taču daļai no kabatas
naudas iekrājumiem izdodas nopirkt pat mobilo
telefonu. 

Šis konkurss izveidots ar mērķi veicināt
skolēnu interesi par personīgajām finansēm un to prasmīgu
plānošanu, kā arī šī bija iespēja viņiem trenēties pētniecisko
darbu rakstīšanā.

Konkursa organizatore Valsts ģimnāzijas
ekonomikas skolotāja Inta Kalniņa stāsta, ka pirmajam konkursam
pavisam iesniegti 13 darbi no 4., 5. un 6. vidusskolas, Spīdolas,
Valsts un 1. ģimnāzijas.

Skolēni izstrādājuši pētījumus
«Pamatskolas skolēnu zināšanas par Latvijas naudas vēsturi»,
««Swedbank» vēsture un darbība», «Kabatas nauda», «7. klašu skolēnu
tēriņi izklaidēm», «Manas ģimenes budžets»; «Jelgavas pilsētas
pašvaldības finansiālais atbalsts izcilniekiem sportā un mācībās»,
kurus vērtēja «Swedbank» Jelgavas filiāles «Hercogs» vadītāja Zinta
Skangale un Izglītības pārvaldes speciālisti.

Piecu labāko darbu autori šodien
sacentās finālā par galveno balvu – 30 latiem, 2. vietai – 20 lati
un 3. vietai – 10 lati, ko dāvāja «Swedbank».

1. ģimnāzijas 7. klases skolniece
Anastasija Bondareva savā pētījumā «7. klašu tēriņi izklaidēm»,
aptaujājot skolas biedrus – 7. klases skolēnus –, noskaidrojusi, ka
vidēji nedēļā kabatas naudā viņi saņemt 25 latus. Runājot par
tērēšanas paradumiem, meitene noskaidrojusi, ka nauda lielākoties
tiek tērēta tādām izklaidēm kā picērijas, boulinga vai slidotavas
apmeklējumam kopā ar draugiem, tāpat tiek pirkti
saldumi.

Savukārt Spīdolas ģimnāzijas 7. klases
skolnieces Lauma Lejēja un Elīna Marcinkeviča šodien prezentēja
pētījumu «Kabatas nauda». Meitenes no skolas biedru sniegtajām
atbildēm secinājušas, ka vecāki, pirms dod bērnam kabatas naudu,
ņem vērā sekmes un uzvedību, bet ir liela daļa, kura arī neuzstāda
nekādus kritērijus. Daļai kabatas naudu ir iespēja iegūt, darot
sīkus mājas darbus. Šajā skolā vidējais kabatas naudas lielums divu
lielāko 7. klašu skolēniem ir vidēji desmit lati nedēļā, kurus
skolēni visvairāk tērē pusdienām, saldumu un našķu iegādei un
izklaidei. Skolēni atzinuši, ka viņiem no dotās kabatas naudas ir
arī izdevies ko iekrāt un par to nopirkt telefonu, datoru vai,
piemēram, ģitāru. Tiesa, tas esot ilgs process. Abas meitenes
portālam www.jelgavasvestnesis.lv atzīst, ka konkurss esot bijis
ļoti interesants un galvenais, ka gūtas pirmās zināšanas zinātniski
pētniecisko darbu rakstīšanā. «Pašām interesantākais šķita veidot
video un izmantot jaunus rīkus prezentācijas veidošanā internetā,»
tā Lauma un Elīna.  

Tieši Lauma un Elīna par savu pētījumu saņēma
konkursa galveno balvu – 30 latus, 2. vieta un 20 lati – Veronikai
Laborei un Margaritai Šibilkinai no 6. vidusskolas par pētījumu
««Swedbank» vēsture un darbība», bet 3. vieta un 10 lati pienākas
1. ģimnāzijas audzēknēm Anastasijai Bondarevai par pētījumu «7.
klašu tēriņi izklaidēm» un Ksenijai Furmanovai par pētījumu «7.
klašu skolēnu zināšanas par Latvijas naudu», veicināšanas balva 6.
vidusskolas skolniecei Nadeždai Artemjevai par pētījumu
«Pamatskolas skolēnu zināšanas par Latvijas naudas vēsturi».

Jāteic, ka viens no konkursa mērķiem
bija arī dot skolēniem iespēju gūt pirmo pieredzi pētniecisko darbu
rakstīšanā. Skolotāja I.Kalniņa atzīst, ka darbi nav ļoti izcili,
taču skolēni ir centušies – šis ir ļoti labs solis, lai tālāk
vidusskolā jau viņi būtu sagatavoti ZPD rakstīšanai.

Foto: Ivars Veiliņš