16.6 °C, 4.4 m/s, 92.4 %

Kultūra

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsKultūraValsts ģimnāzijā iemūrēti 20 līdz 25 tūkstoši ķieģeļu dienā
Valsts ģimnāzijā iemūrēti 20 līdz 25 tūkstoši ķieģeļu dienā
14/09/2013

Atzīmējot Eiropas kultūras mantojuma dienu, šodien jelgavniekiem bija iespēja tuvāk iepazīt Jelgavas Valsts ģimnāzijas vēsturi. Izrādās skolas aktu zāle būvēta desmit mēnešus, skolas būvniecībā izmantotas lielākās dzelzs sijas Latvijā, tās būvēšanas darbi bija uzticēti cienījamākajai būvfirmai, kas piedalījās arī Brīvības pieminekļa būvniecībā.

Šogad Eiropas kultūras mantojuma dienas, kas iekrīt tieši
šodien, tēma ir «Skolas kultūras pieminekļos», tieši tāpēc īpašs
pasākums aizvadīts Jelgavas Valsts ģimnāzijā, kas ir 20. gadsimta
30. gadu kultūras piemineklis.

Interesantus faktus par skolas būvniecību un šodienu atklāja
skolas bibliotekāre Laima Ozoliņa, kura, tāpat kā skolas direktore
Inese Bandeniece cer, ka nākotnē izdosies atvērt skolas muzeju, jo
materiālu ir daudz. L.Ozoliņa vien piebilda, ka pēc sākotnējā
arhitekta Valda Zēbauera skolas būvniecības plāna, muzejs atradies
tagadējā ģeogrāfijas kabinetā. L.Ozoliņa klātesošajiem stāstīja, ka
tagadējā Valsts ģimnāzija, kuras pirmais nosaukums bija 15. maija
pamatskola, bija lielākā pamatskola Latvijā. Pēc sākotnējās
arhitekta ieceres vietā, kur šobrīd atrodas zīmēšanas kabinets,
bija paredzēta terase atpūtai, tāpat skolas priekšā bija jābūt
strūklakai.

Pamatakmens tagadējais Valsts ģimnāzijai tika likts 1938. gada
13. jūlijā, kad tieši pie skolas ieejas tika iebūvēta arī kapsula
ar vēstījumu nākamajām paaudzēm. Uz tās bija Jelgavas pilsētas
ģerbonis un iekšā vēstījums ar tekstu «Kalpo mūžīgai Latvijai», kā
arī tās dienas laikraksts. Jāpiebilst, ka skolas būvniecība tika
uzticēta firmai, kura piedalījās arī Brīvības pieminekļa un Brāļa
kapu monumentu būvniecībā. Jau 1938. gada 2. septembrī laikrakstā
«Zemgales balss» rakstīts, ka top jau skolas 3. stāvs. Dienā skolas
būvniecībai tiek iztērēts no 20 līdz 25 tūkstošiem ķieģeļu. Ēkas
centrālās daļas būvniecībā nepieciešamas speciālas sijas, kas tiek
pasūtītas Latvijā rūpnīcā «Vairogs» un Vācijā. Tās bija unikālas
dzelzs sijas un Jelgavā bija vienīgā vieta valst5ī, kur tādas
izmantotas. Jau 4. oktobrī skolai slej spāres. Skolā strādā 100
celtnieku. L.Ozoliņa stāsta, ka aktu, kas īpaša ar savu ļoti labo
akustiku, skaistajiem logiem un grieztu ornamentiem, būvēta desmit
mēnešus. Zāle, kopš tika uzbūvēta, kļuva par lielāko kultūras
dzīves centru Jelgavā, jo tik liela zāle pilsētā nekur citur
nebija.

Tiesa, tāpat kā pilsēta, arī šī skola cieta karā un 1941. gadā
te viss bija salauzts, izdemolēts un 1944. gadā arī skola degusi.
1953. gadā skolas zāli atjaunoja tikai tādā izskatā kāda tā ir
šodien.

Skola piedzīvojusi daudz pārmaiņu, par to šodien varēja
pārliecināties arī īpašā izstādē.  

Par 20. gadsimta 1. puses skolu arhitektūru klātesošajiem
stāstīja arhitekts Rīgas Tehniskās universitātes profesors un
Latvijas arhitektūras vēstures speciālists Jānis Krastiņš.

Foto: Ivars Veiliņš