15.7 °C, 12.2 m/s, 91.1 %

Ekonomika

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsEkonomikaVagonrūpnīcas būvniecība sāksies 15. jūlijā
Vagonrūpnīcas būvniecība sāksies 15. jūlijā
06/07/2013

Krievijas korporācijas uzņēmuma «UVZ Baltija» vagonbūves rūpnīca ar plānotajām investīcijām 20 miljoni eiro ir viens no lielākajiem pēdējo gadu investīciju projektiem Jelgavā. Jau 15. jūlijā sāksies rūpnīcas celtniecība. Uzņēmuma pārstāvji uzsver, ka būvdarbi nesagādās lielākas neērtības kā jebkura cita objekta celtniecība, tostarp vides jautājumos – uzņēmums ir ieguvis visus nepieciešamos sertifikātus būvdarbu uzsākšanai.

Ilze Knusle-Jankevica

Krievijas korporācijas uzņēmuma «UVZ Baltija» vagonbūves
rūpnīca ar plānotajām investīcijām 20 miljoni eiro ir viens no
lielākajiem pēdējo gadu investīciju projektiem Jelgavā. Jau 15.
jūlijā sāksies rūpnīcas celtniecība. Uzņēmuma pārstāvji uzsver, ka
būvdarbi nesagādās lielākas neērtības kā jebkura cita objekta
celtniecība, tostarp vides jautājumos – uzņēmums ir ieguvis visus
nepieciešamos sertifikātus būvdarbu uzsākšanai.

Apmēram nākamā gada rudenī bijušās Jelgavas cukurfabrikas
teritorijā, Aviācijas ielā 2a, sliesies vagonbūves rūpnīca, kurā
sākotnēji būs ap 200 darbavietu. Šis projekts ir visnotaļ grandiozs
– ne tikai tāpēc, ka Krievijas koncerns par Latvijas ražotnes
atrašanās vietu izraudzījās tieši Jelgavu, bet arī tāpēc, ka tas
Jelgavā gadā plāno salikt ap 2500 vagonu, sasniedzot 80 miljonu
latu apgrozījumu. «UVZ Baltija» valdes priekšsēdētājs Andrejs
Sačiks uzsver: «Pamatā tam, ka ienākam Latvijā, ir trīs lietas:
Krievijas finansējums, Eiropas stabilitāte un Latvijas iespējas.»
Vieta izraudzīta, veicot rūpīgu infrastruktūras un nekustamo
īpašumu tirgus cenu analīzi un ņemot vērā ģeogrāfisko dislokāciju,
likumu sakārtotību, kapitāla drošību, darbaspēka pieejamību un
izmaksas. Viņu papildina lielā koncerna «Uralvagonzavod»
ģenerāldirektors Oļegs Sijenko: «Ja valstī ir attīstīta ostu
infrastruktūra, tad jābūt arī kravu pārvadājumu infrastruktūrai.
Mūsu ražotie vagonu sastāvi varēs efektīvi pārvadāt kravas uz
Eiropu.»

Pašvaldība sevi labi pozicionēja

A.Sačiks uzsver, ka Jelgavas pozīcijas stiprināja arī
pašvaldības attieksme, ieinteresētība šajā projektā un
pretimnākšana – pašvaldība apņēmusies izbūvēt pievedceļu rūpnīcas
teritorijai. Jau ziņots, ka starp a/s «UVZ Baltija», a/s «Jelgavas
cukurfabrika» un Jelgavas pilsētas domi tika parakstīts trīspusējs
nodomu līgums par lielgabarīta kravas vagonu ražošanas uzņēmuma
būvniecību Jelgavā. Parakstot šo līgumu, pašvaldība apņēmās izbūvēt
Aviācijas ielas turpinājumu apmēram 800 metru garumā, kas
nepieciešams, lai nodrošinātu piekļuvi ražotnei. Zemi, kur izbūvēt
ielas turpinājumu, 1,7 hektāru platībā abas akciju sabiedrības
pašvaldībai uzdāvināja. Kā informē pašvaldība, šim ceļa posmam jau
ir izstrādāts tehniskais projekts, piesaistīts ERAF līdzfinansējums
un 11. jūlijā tiks atvērts būvdarbu iepirkums.

«Jelgavā konsekventi esam saglabājuši metālapstrādes un
mašīnbūves tradīcijas, tāpēc kravas vagonu ražošanas uzņēmuma
būvniecība ir pilsētai ļoti svarīgs projekts,» uzskata pilsētas
domes priekšsēdētājs Andris Rāviņš. Viņaprāt, vagonbūves uzņēmuma
ienākšana Jelgavā mums ir svarīga vismaz trīs iemeslu dēļ:
pirmkārt, tās būs jaunas darbavietas; otrkārt, tas sasaucas ar
pilsētā uzsākto izglītības reformu, kas orientēta uz profesionālo
izglītību, tostarp metālapstrādes profesijām; treškārt, tas pavērs
dažādas iespējas gan Jelgavas, gan Latvijas iedzīvotājiem un
uzņēmējiem, piemēram, sadarbības iespējas ar jauno
rūpnīcu.  

Eiropas tirgū galvenais – kvalitāte

Krievijas puse labi apzinās, ka, lai iekarotu Eiropas tirgu,
produktam pirmām kārtām jābūt ļoti kvalitatīvam. «Mūsu mērķis ir
kļūt par Eiropas tirgus līderiem, un, lai to sasniegtu, ir būtiski,
ka vagonus ne tikai ražosim, bet arī remontēsim un veiksim tehnisko
apkopi. Produkcijai jābūt kvalitatīvai, ilgi jākalpo un par
pievilcīgu cenu,» norāda A.Sačiks. Kā pirmos paredzēts apgūt
Latvijas, Lietuvas, Igaunijas, Baltkrievijas, Moldovas un Vācijas
tirgus, bet vēlāk – arī Rietumeiropu. Šobrīd Krievijas mašīnbūves
koncernam «Uralvagonzavod» pieder 38,8 procentu Krievijas kravas
vagonu ražošanas tirgus daļa, bet NVS tirgū – 23 procenti.

Vagonu ražošanā tiks izmantotas visjaunākās un modernākās
tehnoloģijas, kas ļaus dažu stundu laikā pārslēgties no viena veida
produkta ražošanas uz cita veida produkciju. Uzņēmuma pārstāvji
uzskata, ka tas arī ir ļoti liels un nopietns solis uz priekšu, jo
ļaus ražot dažādus speciālpasūtījumus, ko lielie konveijeri nevarēs
izpildīt.

Darbu sāks 2015. gadā

Lai gan paredzēts, ka vagonu rūpnīca būs gatava jau nākamā gada
rudenī un tad arī tiks komplektēti pirmie kravas vagoni, ar pilnu
jaudu rūpnīca sāks darboties 2015. gada sākumā. Plānotie apjomi ir
ap 2500 vagoniem gadā. Plānots ražot dažādu tipu kravas vagonus,
tajā skaitā platformas, cisternvagonus, graudu hopervagonus un
slēgtos vagonus garumā līdz 21 metram.

 

Foto: Ivars Veiliņš un no uzņēmuma arhīva

 

«Jelgavas Vēstneša» lasītāju jautājumi a/s «UVZ Baltija»
valdes priekšsēdētājam Andrejam Sačikam:

Jautājums: Dzīvoju cukurfabrikas tuvumā un ļoti
gribētu saņemt kādu informāciju par iespējamo trokšņu un
piesārņojuma līmeni plānotajā rūpnīcā. Kādas tehnoloģijas tiks
izmantotas ražošanas procesā un kā plānots novērst piedūmojumu,
kas, visticamāk, radīsies, būvējot vilcienu vagonus. Vai būs
putekļi?

Atbilde: Pirmkārt, jāuzsver, ka a/s «UVZ
Baltija» vagonbūves rūpnīcā vagoni tiks komplektēti, turklāt
lielākā daļa procesu ir automatizēta, ko nodrošinās vienas no
modernākajām tehnoloģijām koncernā. Līdz ar to mēs maksimāli
samazināsim dažādu izmešu un trokšņu līmeni. Otrkārt, jau tagad ir
veikta uzņēmuma ietekmes uz vides novērtēšanu un a/s ir saņēmusi
visus nepieciešamos sertifikātus turpmākai būvniecībai. Attiecīgi
jebkuru ražošanas ietekmi uz vidi, ja tāda radīsies, mēs novērsīsim
atbilstoši Latvijas un ES normatīvajiem aktiem.

Jautājums: Cik lielu teritorijas daļu aizņems
rūpnīcas apbūve?

Atbilde: A/s «UVZ Baltija» no a/s «Jelgavas
cukurfabrika» iegādājās 13,6 ha zemes, kas arī tiks izmantoti
rūpnīcas un tai nepieciešamās infrastruktūras (transporta ceļu un
dzelzceļa pievedceļu) būvniecībai. Daļu no šīs teritorijas «UVZ
Baltija» un «Jelgavas cukurfabrika» uzdāvināja Jelgavas pilsētas
pašvaldībai, lai uzlabotu un attīstītu rūpnīcai piegulošo
teritoriju.

Jautājums: Vai tiek plānots, ka rūpnīca
iesaistīsies apkārtējās teritorijas labiekārtošanā (apzaļumošanā,
apkārtnes sakopšanā, infrastruktūras uzlabošanā)? Vai uzņēmums būs
sociāli atbildīgs un iesaistīsies jelgavnieku ikdienas uzlabošanā
vai tomēr rūpēsies tikai par sevi un savu teritoriju?

Atbilde: A/s «UVZ Baltija», pārņemot sava mātes
uzņēmuma koncerna «Uralvagonzavod» praksi, ilgtermiņā ir iecerējusi
ne tikai sakārtot un uzlabot rūpnīcai piegulošo infrastruktūru, bet
arī īstenot sociālās atbildīgas programmas gan darbiniekiem, gan
Jelgavas iedzīvotājiem. Viens no pirmajiem soļiem šajā virzienā būs
sadarbībā ar pilsētas pašvaldību iesaistīties iedzīvotāju
nodarbinātības programmā, nodrošinot nepieciešamās apmācības un
pārkvalifāciju potenciālajiem rūpnīcas darbiniekiem. Ilgtermiņā
noteikti varēs runāt vēl par citām korporatīvās sociālās atbildības
programmām.

Jautājums: Vai rūpnīcas būvniecības procesā un
arī vēlāk netiks (uz laiku vai pastāvīgi) traucēta iedzīvotāju
sadzīve (satiksmes apgrūtinājumi, ūdens padeve), kā arī
Cukurfabrikas stacijas pasažieru ērtības? Kā plānots saražotos
vagonus transportēt?

Atbilde: Reizēm, pirms seko būtiski uzlabojumi,
ir jāsamierinās ar nelielām neērtībām, kamēr norisinās process –
līdzīgi kā brīžos, kad pilsētā top jaunas ielas, krustojumi un
tilti. Teritorija, kurā norisināsies būvniecība, atrodas pietiekami
nomaļus, lai kopumā mēs neradītu apgrūtinājumu iedzīvotājiem. Ja
arī kāda ietekme varētu rasties, tad mūsu mērķis ir par to
savlaicīgi informēt teritorijas iedzīvotājus. Gan gatavās
produkcijas, gan detaļu piegādēm plānots izmantot dzelzceļu, kādēļ
arī tiks izbūvēti pievedceļi. Nav plānots, ka šāda veida transports
traucēs iedzīvotājus.