16.7 °C, 2.5 m/s, 88.3 %

Izglītība

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsIzglītībaUzvar mācību filma par aunu Ansi, kas māca gramatiku – šoreiz, par divdabja teicienu
Uzvar mācību filma par aunu Ansi, kas māca gramatiku – šoreiz, par divdabja teicienu
23/03/2011

Šodien Jelgavas reģionālajā Pieaugušo izglītības centrā (JRPIC) notiek «E-prasmju diena» skolotājiem, kuras laikā prezentētas un apbalvotas konkursā «Mācību filma 2011» skolotāju izstrādātās īsfilmas dažādos priekšmetos, kas turpmāk noderēs mācību procesā. Uzvaras laurus pirmajā konkursā plūca Valsts ģimnāzijas latviešu valodas un literatūras skolotāja Gunita Draveniece ar filmu «Ansis Auniņš māca gramatiku. 1. sērija – divdabja teiciens», kas domāta 8. klases skolēniem un kurā auns palīdz apgūt, kas ir divdabja teiciens.

Ritma Gaidamoviča

Šodien Jelgavas reģionālajā
Pieaugušo izglītības centrā (JRPIC) notiek «E-prasmju diena»
skolotājiem, kuras laikā prezentētas un apbalvotas konkursā «Mācību
filma 2011» skolotāju izstrādātās īsfilmas dažādos priekšmetos, kas
turpmāk noderēs mācību procesā. Uzvaras laurus pirmajā konkursā
plūca Valsts ģimnāzijas latviešu valodas un literatūras skolotāja
Gunita Draveniece ar filmu «Ansis Auniņš māca gramatiku. 1. sērija
– divdabja teiciens», kas domāta 8. klases skolēniem un kurā auns
palīdz apgūt, kas ir divdabja
teiciens.
   

Šāds radošs IT konkurss skolotājiem
«Mācību filma 2011» pilsētā notika pirmo reizi ar mērķi veicināt
pedagogu radošo darbību un informācijas un komunikācijas
tehnoloģiju izmantošanu mācību procesā. Pirmajam konkursam 19
pilsētas pedagogi iesnieguši 16 filmas, kas noder dažādos
priekšmetos un dažāda vecuma skolēnu izglītošanai, piemēram,
«Veselīgs uzturs – maize», «Veselīgs uzturs – dārzeņi», «Dzīvības
izcelšanās un evolūcija», «Vielu fiziskās un ķīmiskās pārvērtības»,
«10 baušļi mūsdienu bērnam», «Smēķēšanas patiesības», «Svētā zeme –
Izraēla». JRPIC direktore Sarmīte Vīksna atzina, ka pedagogu
atsaucība tik tiešām ir liela un par to ir gandarījums. «Esmu lepna
par mūsu skolotāju veikumu. Tas pierāda, ka mūsu skolotāji
neapstājas pie ikdienas rutīnas, bet gan pārvar visus
izaicinājumus. Viens no tiem ir IT apgūšana. Ja paskatāmies desmit
gadus atpakaļ, tad rodas jautājums, cik gan maz mēs tad pratām. Bet
šodien saprotam, ka nevaram iztikt bez e-klases, bez diagrammām,
bez prezentācijām, telefoniem, arī bez interesantām un radošām
mācību filmām. Kolēģi, esiet vienmēr gatavi jauniem
izaicinājumiem,» uzver Jelgavas Izglītības pārvaldes vadītāja Gunta
Auza.

Visus konkursa darbus vērtēja eksperti
no Latvijas Lauksaimniecības universitātes Informāciju tehnoloģiju
fakultātes, JRPIC, mācību priekšmetu metodiskajām apvienībām un
jaunieši no JRPIC «Jaunajiem līderiem». Rezultātā tika noteiktas
trīs labākās filmas. 1. vietu šajā konkursā ieguva G.Dravenieces
filmiņa, kas ir skolotājas oriģināldarbs, veidots no 450
fotogrāfijām, un tajā izmantots autores balss ieraksts. Filma
veidota pēc tāda paša principa kā animācijas filmas. Proti, katra
kustība tiek nofotografēta un tad savienota vienā filmiņā, tieši
tāpēc foto skaits ir tik liels. Filmas galvenais varonis ir spēļu
auns, kuru skolotāja nopirkusi mākslas veikaliņā, bet vēlāk veikusi
dažus uzlabojumus. Darbība norisinās dzīvoklī, kura dekorācijas no
kartona, nokrāsojot to ar guaša krāsām, veidojusi skolotāja. Auns
cep reņģes, viņam zvana dēls, kuram skolā uzdots mācīties par
divdabja teicienu, tad viņa tētis ar dažādu teikumu palīdzību
mēģina atvasei iemācīt, kas tad ir divdabja teiciens, skaidro, ar
kādām galotnēm beidzas divdabja teiciens. Šī sērija ir apmēram
četras minūtes gara. Tās autore stāsta, ka šim darbam veltīts
mēnesis, kamēr izdomāta ideja, sagatavotas dekorācijas no skolas
elektriķa iedotās kartona kastes, skapi atnesusi viena kolēģe,
spēļu gāzes plīti – audzēknis. «Tas makets stāvēja klases stūrī,
bērni visu laiku jautāja, kas būs. Kamēr viņi rakstīja sacerējumus,
es krāsoju auna istabu. Grūtākais jau, šķiet, ir sagatavošanās
process un fotografēšana, lai tie kadri secīgi savienotos. Pati
salikšana uz datora ļoti ātra,» stāsta skolotāja. Viņa piebilst, ka
noteikti sekos arī 2. sērija, vēl gan nav zināms, kāda gramatikas
tēma būs, taču tajā tiksies auns ar spēļu vardēm, kuras jau tagad
sagādā skolēni. «Tiesa, tas nebūs tik drīz, jo šobrīd man bērni
jāgatavo eksāmeniem un vēl pašai audzināšanā ir 12. klase. Taču,
manuprāt, šis ir interesants veids, kā skolēniem paskaidrot
gramatiku. Vienai klasei jau rādīju, bērni uzņēma ar lielām
ovācijām,» tā G.Draveniece.

Arī 2. vieta pieder šīs pašas skolas
skolotājām – Lienei Sabulei un Agnesei Svencickai. Viņas
izveidojušas filmu «Iepazīsti savējos», kas sniedz pamācību
skolotājiem, kuri saņēmuši audzināšanā jaunu klasi. Proti, kā
saliedēt klasi, kā labāk klasesbiedriem iepazīties, par atbalstu.
«Tā ir filma par jaunās klases iepazīšanu, kā bērnus saliedēt, kā
iekustināt, pārvarēt pirmo mulsumu ar spēļu un aktivitāšu
palīdzību. No savas pieredzes zinām, ka tas nav viegli,» atzīst
L.Sabule. Jāpiebilst, ka abas skolotājas arī septembrī kļuvušas par
audzinātājām jaunās klasēs. Idejas smeltas no neformālās izglītības
kursiem Igaunijā, kuros piedalījusies L.Sabule. «Arī internetā ir
daudz un dažādu piemēru, kā to darīt, taču tur pamatā ir izvietots
tikai apraksts un, redzot to, skolotājam var šķist neinteresanti
vai konkrētam vecumam neatbilstoši. Tālab nolēmām, ka filmā ir
jāparāda, kā tas notiek praktiski un kur skolotāji var smelties
idejas savām klases stundām,» tā A.Svencicka. Ņemot vērā, ka filmā
izmantotos piemērus jau izmantojušas savās klases stundās, visas
darbības filmiņā veic pašu veidoti plastilīna cilvēciņi. Arī šī
filma veidota kā animācijas filma un sastāv no daudz fotogrāfijām.
«Lai parādītu piecas sekundes, nepieciešamas 40 fotogrāfijas,
piemēram, lai pakustinātu roku vien, vajadzīgi astoņi kadri,»
piebilst L.Sabule. Abas skolotājas atzīst, ka ideju, kā saliedēt,
kā pārvarēt problēmas, lūzuma punktus starp klasesbiedriem ar šo
aktivitāšu palīdzību, ir ļoti daudz. Tā ka ir iespēja filmu
turpināt.

Savukārt 3. vieta piešķirta Jelgavas 4.
pamatskolas skolotājai Ingrīdai Anzenavai, kura izveidojusi filmu
«Stājas nostiprinošie līdzsvara koordinācijas vingrinājumi». Tā ir
20 minūtes gara filma, kurā parādīti dažādi vingrojumi – tos
izpilda skolēni un komentētājs komentē, kā labāk, kāpēc tas jādara
šādi vai citādi.

Pēc konkursa apbalvošanas pedagogiem
bija iespēja papildināt savas zināšanas IT jomā. Proti, viņi
piedalās radošajās darbnīcās, lai apgūtu jaunas e-prasmes. Viņiem
ir iespēja tikties tematiskajās darbnīcās, piemēram, «Manā klasē
ienesa interaktīvo tāfeli, ko tagad?», «Tiešsaistes servisi
skolotāja darbā», «Kā pareizi meklēt informāciju dažādās tīmekļa
vietnēs, datu bāzēs, elektroniskās bibliotēkās. Metodiskās tīmekļa
vietnes skolotājiem».

Foto: Ivars Veiliņš