15.7 °C, 0.6 m/s, 94.6 %

Ekonomika

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsEkonomikaUzņēmumi nav atkarīgi no jēdzieniem un realizē pārsteidzošas lietas
Uzņēmumi nav atkarīgi no jēdzieniem un realizē pārsteidzošas lietas
24/03/2011

Šodien Jelgavas reģionālajā Pieaugušo izglītības centrā (JRPIC) ikvienam uzņēmumam bija iespēja izpildīt speciālu testu un noskaidrot uzņēmuma inovāciju kapacitāti. Drosminieks bija SIA «Signum» valdes priekšsēdētājs Vitālijs Upenieks, kurš publiski atbildēja uz dažādiem jautājumiem. Testa rezultāts apsveicams – mūsu ceļa zīmju ražotājuzņēmums atbilst 4. visaugstākajam inovāciju līmenim.

Ilze Knusle-Jankevica

 

Šodien Jelgavas reģionālajā
Pieaugušo izglītības centrā (JRPIC) ikvienam uzņēmumam bija iespēja
izpildīt speciālu testu un noskaidrot uzņēmuma inovāciju
kapacitāti. Drosminieks bija SIA «Signum» valdes priekšsēdētājs
Vitālijs Upenieks, kurš publiski atbildēja uz dažādiem jautājumiem.
Testa rezultāts apsveicams – mūsu ceļa zīmju ražotājuzņēmums
atbilst 4. visaugstākajam inovāciju līmenim.

 

«Bezgalīgo iespēju diena» bija pasākums
uzņēmējiem, kura galvenais mērķis bija informēt, kas ir inovācija,
kādu atbalstu iespējams saņemt, lai realizētu inovatīvas idejas.
Izrādās, Jelgavā ir 14 dažādas institūcijas, kas atbalsta inovatīvu
uzņēmējdarbību, liecina Latvijas Tehnoloģiskā centra (LTC) rīcībā
esošā informācija, ar to saprotot gan valsts un pašvaldības
aģentūras, gan biznesa inkubatorus, gan bankas, gan pētniecības
institūtus, gan nevalstiskās organizācijas. Zemgalē kopumā šādu
atbalsta institūciju skaits ir ap 35, kas ir vairāk nekā Vidzemē,
Latgalē un Kurzemē. Tomēr Latvija kopumā 2010. gadā ierindojusies
pēdējā vietā Eiropas Savienības inovatīvo valstu sarakstā.

 

Kā norāda LTC projektu vadītāja Gundega
Lapiņa, ar inovācijām tradicionāli tiek saprasti roboti, augstās
tehnoloģijas, nanotehnoloģijas. «Tomēr inovācija ir process, kurā
jaunas idejas izstrādnes un tehnoloģijas tiek realizētas dažādās
jomās, piemēram, zinātnē, tehnikā, sociālajā, kultūras vai citā
jomā, jaunu, pieprasītu, konkurētspējīgu produktu un pakalpojumu
virzīšanai tirgū,» skaidro G.Lapiņa. Tam ne vienmēr jābūt dārgi,
tām nav jābūt augstajām tehnoloģijām – reaģējot uz problēmu,
parasti rodas ideja, ja to izpēta un izstrādā, var ieviest tirgū un
gūt peļņu. «Nātre dārzā ir problēma, bet nātru lauks un šo augu
pārstrāde, teiksim, saistšķiedrās, – inovācija,» piemēru min LTC
pārstāve.

 

Jāpiebilst, ka uzņēmējus uzrunāja un sveica
arī Jelgavas domes priekšsēdētāja vietnieks Aigars Rublis. Viņš
norādīja, ka uzņēmējam ir jābūt konkurētspējīgam un jādomā citādāk
nekā citiem, un uzsvēra, ka pašvaldība mēģina visiem iespējamajiem
resursiem palīdzēt uzņēmējiem. «Pret uzņēmējiem ar muguru nedrīkst
stāvēt. Pašvaldība mēģina visiem resursiem atbalstīt
uzņēmējdarbību, jo tas dod rezultātu – nodokļus, ko, savukārt, var
investēt izglītības jomā, lai tādējādi stiprinātu uzņēmējdarbību un
nodrošinātu jaunu un spējīgu darbinieku ieiešanu darba tirgū,» tā
viņš.

 

Interesanti, ka LTC ir izstrādājis testu,
kurā, 24 apgalvojumus novērtējot skalā no 1 līdz 4, ikviens
uzņēmums var novērtēt savu inovāciju līmeni. Lai būtu uzskatāmāk,
uz vietas tika notestēts «Signum» valdes priekšsēdētājs V.Upenieks
– viņam nācās atbildēt uz tādiem apgalvojumiem kā «Jūsu uzņēmumā
liela nozīme ir jaunām tehnoloģijām», «Uzņēmums ir konkurētspējīgs
Latvijas, Eiropas un NVS valstu tirgos», «Uzņēmumā strādā jaunu
tehnoloģiju pētnieki vai inženieri». Viszemākos rādītājus
V.Upenieks lika apgalvojumos par dažāda veida sadarbību un valsts
ieinteresētību uzņēmējdarbībā. Pasākuma otrajā daļā V.Upenieks
dalījās pieredzē un izstāstīja savu veiksmes stāstu. Inovatīvs
produkts, ko šobrīd ražo «Signum», ir signālstabiņi, kas lokās.
Tieši ar šo produktu uzņēmumam pēc piecu gadu darba izdevies
iekarot Krievijas tirgu – 2010. un 2011. gadā «Signum» uz Krieviju
eksportējis 6650 stabiņus, kas ir divas kravas, bet Latvijā gada
laikā tiekot patērēta apmēram puskrava. Tāpat samērā nesen uzņēmums
par pusmiljonu eiro iegādājies lāzergriešanas iekārtu – bez ES
atbalsta.

 

Savus stāstus par to, ko saprot ar vārdu
«inovācija» un kādus projektus realizē, kādas atbalsta programmas
un instrumentus izmanto, stāstīja arī pārtikas ražotāja «Pure
Food», Jelgavas novada SIA «BIO Augsne & Mulča», LLU doktorantūras
absolventam Edmundam Visockim piederošā SIA «Terma», Jelgavas
Biznesa inkubatora uzņēmuma «E-Tag», SIA «Kuskus», Jelgavas
plastmasas cauruļu ražotāja «Evopipes», Jelgavas reklāmas un
dizaina uzņēmuma «Eurosign» un Latvijas Valsts augļkopības
institūta pārstāvji. Piemēram, «Eurosign» tika nodibināts 2008.
gadā, izmantojot valsts atbalsta programmu uzņēmējdarbības
uzsākšanai «Altum». Kā stāsta uzņēmuma īpašnieks Varis Uzuliņš,
darba pietiekot, bet apgrozījums nav tik liels, lai varētu investēt
attīstībā. Tomēr nākotnē viņš vēlētos pamēģināt izstrādāt kādu
projektu, lai piesaistītu ES finansējumu. Savukārt «Evopipes» nesen
iegādājās jaunu ražošanas iekārtu un arī šogad plāno nopirkt vēl
vienu. Tam tiek piesaistīti ES līdzekļi. Jauni produkti tiek
izstrādāti, sadarbojoties ar iekārtu un izejvielu ražotājiem, jo,
kā norāda uzņēmuma eksporta vadītājs Māris Melderis, ir jāzina un
jāsaprot, vai iekārtas pašu izdomāto var izgatavot, kāds būs
izejvielu patēriņš un citas specifiskas lietas – šajos jautājumos
uzņēma personāls nav kompetents.

 

Kā lielākos trūkumus uzņēmēji norādīja
lielo birokrātiju, īstenojot ES projektus, ilgo projektu
izvērtēšanas laiku, neelastīgu valsts likumdošanu, kas, piemēram,
SIA «Terma» ļoti apgrūtina sava inovatīvā produkta – grīdu
apsildīšanas tehnoloģijas –, sertificēšanu un līdz ar to arī
virzīšanu tirgū. Kā norāda V.Upenieks, pieejamā palīdzība reizēm ir
ļoti formāla un tāpēc nelietderīga. Uz LIAA pārstāves jautājumu,
kāpēc viņš neizmanto atbalsta programmas eksporta veicināšanai,
viņš atbild: «Nu kā gan man var palīdzēt aizsūtīt uz Krieviju manu
signālstabiņu?!» realitātē viņam palīdzējis sadarbības partneris,
uzņēmums «3M», kas nokārtojis nepieciešamo sertifikāciju, lai
produktu varētu izplatīt Krievijā, un kļuvis par tādu kā oficiālo
«Signum» dīleri šajā reģionā. Secinājums viens: lai būtu inovatīvs
uzņēmums, nav jāzina šī jēdziena precīza definīcija; vajag domāt
citādāk, būt drosmīgam un īstenot savas ieceres.

 

Pasākumu rīkoja LTC sadarbībā ar LIAA un
JRPIC.

 

Foto: Ivars Veiliņš