28 °C, 1.1 m/s, 63.8 %

Izglītība

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsIzglītībaUzņēmuma vadītājs: «Nav pieļaujams, ka profesijas izvēli nosaka vecāki vai iespēja saņemt stipendiju»
Uzņēmuma vadītājs: «Nav pieļaujams, ka profesijas izvēli nosaka vecāki vai iespēja saņemt stipendiju»
12/12/2013

Jelgavā vakar aizvadīta apaļā galda diskusija starp profesionālās izglītības sistēmas, uzņēmēju un pašvaldību pārstāvjiem, kurā tika spriests par profesionālās izglītības lomu darba tirgū, kā arī vērtētas iespējas mainīt sabiedrībā valdošos stereotipus par profesionālo izglītību, informē diskusijas rīkotāji Jelgavas tehnikums.

www.jelgavasvestnesis.lv

Jelgavā vakar aizvadīta apaļā
galda diskusija starp profesionālās izglītības sistēmas, uzņēmēju
un pašvaldību pārstāvjiem, kurā tika spriests par profesionālās
izglītības lomu darba tirgū, kā arī vērtētas iespējas mainīt
sabiedrībā valdošos stereotipus par profesionālo izglītību, informē
diskusijas rīkotāji Jelgavas tehnikums.

Diskusijas organizatori, Jelgavas
tehnikums, jau ilgāku laiku sekmē savu audzēkņu iekļaušanos darba
tirgū, ne tikai piedāvājot apmācības šobrīd pieprasītās profesijās,
bet arī attīstot duālās izglītības sistēmu. Tā, piemēram, Jelgavas
tehnikums ir noslēdzis vairākus sadarbības līgumus ar uzņēmumiem,
kas nodrošina prakses vietas šīs mācību iestādes audzēkņiem. Īpaši
veiksmīga sadarbība ir izveidojusies ar autobusu ražotni «Amo
Plant», kurā praktiskās iemaņas šobrīd apgūst 15 Jelgavas tehnikuma
audzēkņi.

«Aptuveni 20 procenti audzēkņu kā
darbinieki atgriežas savās prakses vietās, jo tur ne tikai iepazīts
kolektīvs un darba apstākļi, bet arī apgūtas konkrētajam uzņēmumam
nepieciešamās darba iemaņas. Attīstot šādu izglītības sistēmu, ir
lielāka garantija, ka jaunieši paliks Latvijā, nevis dosies laimes
meklējumos uz ārzemēm,» duālās izglītības nozīmi skaidro tehnikuma
direktore Janīna Rudzīte.

Pēdējo divu gadu laikā Jelgavas
tehnikums īstenojis Latvijas–Lietuvas pārrobežu sadarbības
programmas līdzfinansēto projektu «Profesionālās izglītības
pilnveidošana atbilstoši darba tirgus prasībām». Pateicoties tam,
mācību iestāde iegādājusies 38 jaunas iekārtas un instrumentus, kas
palīdzēs kvalitatīvāk veikt audzēkņu praktisko apmācību, kā arī
izstrādājusi vairākus metodiskos materiālus dažādu profesiju
apguvei. Kā uzsver projekta koordinators Artūrs Veiss, šos
materiālus digitālā formātā plānots padarīt pieejamus arī citām
mācību iestādēm, kas veic apmācību konkrētajās
profesijās.

Plašas diskusijas izvērsās par SIA «NK
Konsultāciju birojs» veikto pētījumu par profesionālās izglītības
atbilstību darba tirgus vajadzībām. Tajā analizēti izaicinājumi, ar
kuriem tuvākajos gados nāksies saskarties profesionālās izglītības
iestādēm, kā arī izstrādāti vispārēji priekšlikumi ciešākas saiknes
veidošanai starp profesionālajām mācību iestādēm un darba devējiem.
Uzņēmuma valdes priekšsēdētājs Neils Kalniņš norādīja, ka svarīgi
ir ne tikai sniegt profesionālās zināšanas jauniešiem, bet arī
iemācīt viņiem atbildīgu attieksmi pret darbu, spēju domāt un
pašmotivāciju. «Nav pieļaujams, ka profesiju jaunietis izvēlas
tikai vecāku ieteikuma dēļ vai tāpēc, ka mācību laikā ir iespēja
saņemt stipendiju. Trūkstošā motivācija darbam neļaus viņiem kļūt
par savas jomas speciālistiem,» uzsvēra N.Kalniņš. Par tikpat
būtisku viņš uzskata arī nepieciešamību mācību iestādēm veidot
sadarbību ar darba devējiem un celt profesionālās izglītības
prestižu, jo nav noslēpums, ka sabiedrībā valdošie stereotipi
profesionālo izglītību nostādījuši krietni zemāk par vidējo, lai
gan tā nemaz nav. Kā pozitīvs piemērs sadarbībā ar uzņēmējiem un
pašvaldību tika minēts Jelgavas tehnikums, no kura, pēc N.Kalniņa
domām, varētu mācīties daudzi.

Analizējot darba tirgus situāciju,
Jelgavas Ražotāju un tirgotāju asociācijas valdes priekšsēdētājs un
Jelgavas tehnikuma padomes vadītājs Imants Kanaška atzina, ka
tuvākie gadi uzņēmējiem var būt sarežģīti. «Jelgavā, atverot
vairākas jaunas rūpnīcas, būs nepieciešami vismaz 500 darbinieki,
bet speciālistu trūkums vērojams jau tagad. Tādēļ ir tik būtiski,
lai uzņēmēji sadarbotos ar profesionālās izglītības iestādēm, kurās
tiek apmācīti viņu potenciālie darbinieki,» piebilda
I.Kanaška.