Gada sākumā ap 150 jelgavnieku uzsāka mācības dažādās programmās, lai uzlabotu savas iespējas darba tirgū, un gandrīz visi portāla www.jelgavasvestnesis.lv uzrunātie strādājošie atzīst: ja nebūtu šāda projekta, viņi, visticamāk, šobrīd skolas solā nesēdētu. Kā lielākais ieguvums tiek minēts minimāls – 10 procentu – līdzfinansējums, kas ļauj iegūt profesiju, netērējot simtiem un dažos gadījumos pat tūkstošiem eiro. Savukārt papildu privilēģija ir mācības ārpus darba laika, kas netraucē veikt ikdienas darba pienākumus.
Projektā «Nodarbināto personu profesionālās kompetences pilnveide» iesaistīto izglītības iestāžu vadītāji un mācību programmu pedagogi, rezumējot pieaugušo apmācību, uzsver, ka strādājošie ir ļoti motivēti, tādēļ mācību process norisinās bez aizķeršanās un ar entuziasmu. Projekta dalībnieki atzīst, ka uzsākt mācības lēmuši dažādu iemeslu dēļ: kāds – cerot uzlabot zināšanas vai iegūt profesiju, lai varētu pretendēt uz labāku darbu, kāds – lai mācītos jaunu profesiju, jo tuvojas pirmspensijas vecums un māc šaubas par to, cik ilgi varēs nostrādāt pašreizējā profesijā un cik ilgi tā būs aktuāla darba tirgū. Tāpat iespēju iesaistīties projektā atzinīgi novērtējuši pašnodarbinātie, uzsverot, ka viņiem jaunas iemaņas ir iespēja paplašināt redzesloku un dažos gadījumos – palielināt peļņu.
Cer uz labāku darbu, algu
Vairāku programmu dalībnieki atzīst, ka apmācībās iesaistījušies, lai savā darbavietā vai profesijā, papildinot zināšanas un prasmes, varētu iegūt labāku amatu. Piemēram, jelgavnieks Didzis Vidiņš Jelgavas Amatu vidusskolā (JAV) apgūst datorizētās ciparu vadības metālapstrādes darbagaldu iestatītāja profesiju. «Uzņēmumā, kas nodarbojas ar metāla būvkonstrukciju ražošanu, šobrīd esmu montieris, un tas pārsvarā ir fizisks un gana smags darbs. Man nav profesijas, tieši tāpēc esmu šeit, jo ceru, ka pēc kursiem montiera darbu varēšu nomainīt pret atbildīgāku – sākt izstrādāt būvkonstrukciju risinājumus. Tas būs iespējams, pateicoties tam, ka JAV mācību programmā iekļauta arī rasēšana un ražošanas automatizācijas priekšmets. Domāju, ka tad es pat savā pašreizējā darbavietā varētu tikt pie labāka amata,» atzīst D.Vidiņš.
Uzlabot savas kompetences programmas gaitā jau izdevies arī mācību centra «Buts» autoiekrāvēja programmas dalībniekam jelgavniekam Matīsam Šēram. «Strādāju betona ražošanas uzņēmumā. Lai varētu pakāpties amatā, man bija nepieciešams iegūt atbilstošu dokumentu darbam ar autoiekrāvēju. Gribēju to nokārtot Rīgā, bet projekts bija iespēja to paveikt krietni lētāk, turklāt savā pilsētā.»
Mācību centra «Buts» personas datu aizsardzības programmas dalībniece Margita Veinberga uzsver, ka aptuveni pirms pieciem gadiem pēc apmācībām lietvežu kursos atradusi darbu un sākusi strādāt par lietvedi, savukārt projektā iesaistījusies, lai kvalitatīvi varētu turpināt pildīt savus darba pienākumus. «Maijā tiks piemērota Datu aizsardzības regula, kas ietekmēs daudzu uzņēmēju darbu. Redzot piedāvājumu mācīties, bija skaidrs, ka tā ir lieliska iespēja sagatavoties pārmaiņām, lai turpmāk varētu pareizi organizēt un pārvaldīt dokumentācijas apriti, nepārkāpjot Fizisko personu datu aizsardzības likumu,» tā M.Veinberga.
«Cik tad ilgi pa jumtiem kāpelēšu?!»
Vairāki strādājošie atzīst, ka projektā iesaistījušies, lai iegūtu jaunu profesiju. Tā nepieciešama dažādu iemeslu dēļ – kādu neapmierina šā brīža alga, kāds satraucas par savas profesijas pieprasījumu nākotnē. Piemēram, jelgavnieks Nauris Čipāns JAV apgūst datorizētās ciparu vadības metālapstrādes darbagaldu iestatītāja profesiju. «Jau vairāk nekā 20 gadus esmu jumiķis. Gadi rit, un domāju par to, cik tad ilgi varēšu kāpelēt pa jumtiem. Šobrīd mācos programmēšanu, un šīs prasmes varēšu pielietot darbā ar dažādiem materiāliem – metālu, koku. Domāju, ka jaunajā profesijā mēģināšu strādāt, tiklīdz tā būs iegūta,» stāsta N.Čipāns, kā vērtīgāko programmas ieguvumu minot mācību laiku, kas nepārklājas ar ikdienas darbu. To uzsver arī Guntis Bērziņš, kurš Jelgavas tehnikumā apgūst tālākizglītības programmu «Automehāniķis». «Man ir programmēšanas inženiera izglītība, un šobrīd strādāju par biroja tehnikas servisa inženieri. Mūsdienu tendences liecina, ka druka iet mazumā, viss notiek elektroniski, un tas nozīmē, ka nākamajā desmitgadē darba apjoms varētu krietni sarukt. Par savu nākotni jādomā jau šodien! Un kādēļ gan nenodrošināties ar aktuālu profesiju, kuru var apgūt 20 mēnešu laikā ārpus pamata darba laika, turklāt netērējot tūkstošiem eiro?»
Arī autoiekrāvēja programmas dalībnieks Vitālijs Čepkasovs spriež, ka, gadiem ejot, profesiju pieprasījums mainās, tāpēc laicīgi jāspēj pieņemt jaunus izaicinājumus. «Strādāju apsardzes jomā jau 20 gadus. Šobrīd, kad alga ir tāda, ka jādomā, kā savilkt galus, ir pēdējais laiks un īstais vecums, lai meklētu alternatīvas. Projektā izgāju autoiekrāvēja programmu, lai atsvaidzinātu zināšanas, jo ar šo tehniku strādāju jaunībā, un tagad pretendēšu uz labāk atalgotu darbu kādā no Jelgavas ražotnēm – «AKG» vai «Dinex Latvia»,» ieceri atklāj V.Čepkasovs.
Pelnīt, darot sirdslietu
Daži projekta dalībnieki savukārt mācās, lai apgūtu savu sirdslietu, kurai nākotnē ir potenciāls kļūt par labi atalgotu darbu. Piemēram, Lelde stāsta, ka pēc 20 mēnešu mācībām Jelgavas tehnikumā automehāniķa programmā cer realizēt bērnības sapni. «No bērna kājas laiku esmu pavadījusi garāžā, ar tēti un vectētiņu skrūvējot mašīnas. 16 gadu vecumā gribēju iestāties automehāniķos, bet nebiju pārliecināta, arī apkārtējie neatbalstīja, jo meitenes parasti neizvēlas šādu specialitāti. Pēc vidusskolas pabeidzu studijas arī saistībā ar auto jomu, bet sapratu, ka pamatzināšanas vēlētos plašākas, tādēļ izvēlējos šo programmu. Iegūtās zināšanas noderēs strādājot arī pašreizējā darba vietā, auto preču vairumtirdzniecības uzņēmumā,» stāsta Lelde. Viņa uzsver – projekts ir iespēja iegūt zināšanas un vēlāk arī darbu profesijā, kas patiešām interesē.
Savukārt Juris, kurš strādā apsardzes jomā, bet projektā mācās galdniecību, atzīst, ka tā ir iespēja, krasi nemainot savu dzīvi un ikdienu, mācīties sirdslietu un iegūt rezerves variantu. «Pēc mācībām neplānoju iet prom no darba – mani viss apmierina. Pagaidām galdnieka profesija ir sirdsdarbs, bet pieļauju, ka vecumdienās tā var kļūt par rezerves variantu, jo prasme darbā ar koku nezaudē aktualitāti jau gadsimtiem.»
2000 eiro vietā – 200
Projektā sev interesējošas programmas apgūst arī uzņēmēji, kuri, pateicoties jaunajām zināšanām, plāno optimizēt izdevumus, kā arī uzlabot pakalpojumu kvalitāti. «Piedāvāju autoservisa pakalpojumus, un, ņemot vērā, ka nereti remontdarbi saistīti ar metināšanu, kas nepieciešamības gadījumā tiek veikta pie citiem meistariem, nolēmu to mācīties pats. Tā es krietni samazināšu izmaksas par šo pakalpojumu,» stāsta Kārlis Žīgurs, skaidrojot, ka, izvēloties metālapstrādes programmu, aprēķinājis ieguvumu. Proti, mācību maksa ir teju 2000 eiro, bet viņam par to bija jāsamaksā tikai 10 procentu līdzfinansējums, kas ir 200 eiro. «Ieguvums, pašam veicot metināšanas darbus, atpelnīsies dažu mēnešu laikā!» uzsver K.Žīgurs.
Papildināt zināšanas, kas varētu noderēt uzņēmējdarbībā, Zemgales reģiona Kompetenču attīstības centra programmā «Telpu noformējums un interjers» izvēlējusies arī Ilona (vārds mainīts). «Mana ģimene nodarbojas ar mēbeļu ražošanu. Es ikdienas darbā pievēršos dažādiem jautājumiem un, lai turpmāk labāk izprastu tendences, tehniskos risinājumus un iespējas, nolēmu mācīties,» stāsta jelgavniece, spriežot: lai noturētos tirgū un būtu konkurētspējīga, nemitīgi jāpaplašina redzesloks. Šo likumsakarību uzsver arī pašnodarbinātais iekšdarbu meistars Pāvels Stepanovs, kurš pabeidzis neformālo izglītības programmu «Flīzētājs» Jelgavas tehnikumā. «Veicu dažādus iekšdarbus, tostarp uzstādu santehniku, tomēr flīzēšanai profesionāli iepriekš nebiju pievērsies. Saprotu, ka šobrīd klienti grib plaša spektra meistarus, tādēļ apgūstu jaunas iemaņas. Šā brīža objekts ir dēla māja, kur jauniegūtās iemaņas varēšu uztrenēt. Ja izdosies gana labi, varēšu piedāvāt šo pakalpojumu arī klientiem,» saka P.Stepanovs.
Noslēgumā programmu dalībnieki uzsver: lielākais izaicinājums nav vis mācības uzsākt, bet gan izturēt līdz galam, atbildīgi sēžot skolas skolā kā darba dienu vakaros, tā brīvdienās. Savukārt projekta programmu pedagogi atzīst, ka pieaugušie, kuri saprot, kādēļ mācās, ir labākie audzēkņi. Tieši tāpēc viņi aicina rūpīgi izvērtēt kursu piedāvājumu un izvēlēties apgūt to, kas katram būtu gan noderīgi, gan saistoši.
Foto: Ivars Veiliņš