Jelgavā šogad reģistrēti 13 ceļu satiksmes negadījumi, kuros cilvēks cietis, šķērsojot ielu pa gājēju pāreju. Septiņi no cietušajiem bijuši gājēji, seši – velosipēdisti. Situācijas ir dažādas – bijuši gadījumi, kad gājēju pāreja nav regulējama, bet tāpat bijis, ka gājēju pāreja šķērsota, degot zaļajam gājēju luksofora signālam.
Valsts policijas pārstāve Diāna Purviņa portālam www.jelgavasvestnesis.lv pastāstīja, ka seši no cietušajiem bijuši nepilngadīgi (trīs gājēji un trīs – velosipēdisti). Visvairāk – pa trīs šādiem negadījumiem – reģistrēti janvārī un augustā. Pieci negadījumi notikuši pa dienu – laikā no pulksten 14 līdz 17. Tas varētu sakrist ar laiku, kad no skolas mājās dodas bērni, bet tikai divos no pieciem negadījumiem, kas fiksēti dienas vidū, cietušie ir nepilngadīgi. Tāpat pieci negadījumi notikuši diennakts laikā no pulksten 17 līdz 20. Šajā laikā varētu būt aktīvāka transporta plūsma, jo daudzi dodas mājās no darba.
Kopumā šogad ceļu satiksmes negadījumos cietuši septiņi gājēji, no kuriem viens (1939. gadā dzimusi sieviete) gājusi bojā. Cietušie bijuši dažāda vecuma: 1964. gadā dzimusi sieviete (ievainota), 1999. gadā dzimis jaunietis, 2006. gadā dzimusi meitene (ievainota), 1946. gadā dzimis vīrietis, 1980. gadā dzimusi sieviete un 2008. gadā dzimis puika. Savukārt visi seši cietušie velosipēdisti (1941. gadā dzimis vīrietis, 1999. gadā dzimusi jauniete, 2003. gadā dzimusi meitene, 1967. gadā dzimis vīrietis, 1982. gadā dzimis vīrietis un 2008. gadā dzimis zēns) negadījumā guvuši dažādus ievainojumus.
Interneta komentāros jau izskanējis, ka negadījumi saistīti ar nesamērīgi īso zaļā gājēju luksofora signāla degšanu, bet jāuzsver, ka avārijas situācijas bijušas gan uz regulējamām, gan neregulējamām pārejām, kur luksoforu vispār nav. Pašvaldības iestādes «Pilsētsaimniecība» speciāliste Dzidra Staša skaidro, ka saskaņā ar Ceļu satiksmes noteikumiem luksofora zaļais signāls ar cilvēka siluetu atļauj šķērsot brauktuvi. Laikā, kad zaļais cilvēka siluets mirgo, gājējiem atļauts pabeigt brauktuves šķērsošanu, bet uzsākt brauktuves šķērsošanu nav atļauts. Tieši tāpēc laika atskaitē sekundes tiek rādītas tikai zaļā signāla laikam, un, kad signāls pārslēdzas uz zaļo mirgojošo signālu, sekundes vairs netiek rādītas. «Luksoforu signālu projektēšanas normatīvie dokumenti nosaka, ka vidējais gājēju ātrums, šķērsojot brauktuvi, jāparedz viens metrs sekundē. Jelgavā gājēju kustības ātrums ir paredzēts ne lielāks kā 0,85 metri sekundē,» norāda Dz.Staša, uzsverot: tas nozīmē, ka ielu var pagūt šķērsot, arī ejot lēnāk. Jāpiebilst, ka Jelgavā, ja, novērojot transportu un gājēju plūsmas, tiek konstatēts, ka kādā no virzieniem ir apgrūtināta kustība, jautājums tiek sagatavots un virzīts izskatīšanai Satiksmes kustības drošības komisijā.
Secinājums ir viens: arī, atrodoties uz gājēju pārejas, nevar pieņemt kā normu, ka autovadītāji gājējus palaidīs, tāpēc vienmēr, šķērsojot ielu (pa gājēju pāreju vai citā vietā), jāatceras – skatiens pa kreisi, aizej līdz pusei, skatiens pa labi. Gada tumšajā laikā tas ir jo īpaši svarīgi, jo ne visi gājēji un velosipēdisti lieto atstarotājus un ir pietiekami pamanāmi autovadītājiem.
Foto: no JV arhīva