17.9 °C, 10 m/s, 92.6 %

Ekonomika

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsEkonomika«UVZ Baltija»: «Jelgava ir ideāla vieta jaunās rūpnīcas būvniecībai»
«UVZ Baltija»: «Jelgava ir ideāla vieta jaunās rūpnīcas būvniecībai»
05/06/2013

Šodien Jelgavā tika iemūrēts lielākā Krievijas vagonbūves koncerna «Uralvagonzavod» rūpnīcas pamatakmens. «Tā būs modernākā vagonu rūpnīca Eiropā,» uzsver «Uralvagonzavod» ģenerāldirektors Oļegs Sijenko, piebilstot, ka ar vagoniem plānots apgādāt ne tikai Latviju un Krieviju, bet arī Lietuvu, Igauniju, Baltkrieviju, Moldovu un Vāciju.

Ilze Knusle-Jankevica

Šodien Jelgavā tika iemūrēts lielākā Krievijas
vagonbūves koncerna «Uralvagonzavod» rūpnīcas pamatakmens. «Tā būs
modernākā vagonu rūpnīca Eiropā,» uzsver «Uralvagonzavod»
ģenerāldirektors Oļegs Sijenko, piebilstot, ka ar vagoniem plānots
apgādāt ne tikai Latviju un Krieviju, bet arī Lietuvu, Igauniju,
Baltkrieviju, Moldovu un Vāciju.

Pamatakmens iemūrēšanā piedalījās Latvijas prezidents Andris
Bērziņš, Latvijas satiksmes ministrs Anrijs Matīss, Krievijas
rūpniecības un tirdzniecības ministrs Deniss Manturovs,
«Uralvagonzavod» ģenerāldirektors O.Sijenko, Jelgavas pilsētas mērs
Andris Rāviņš un «UVZ Baltija» valdes priekšsēdētājs Andrejs
Sačiks. Latvijas prezidents uzsvēra, ka jaunā rūpnīca palīdzēs
Latvijai stiprināt valsts tranzītpozīcijas un jaunajai rūpnīcai
novēlēja vismaz tikpat ilgu un vēl ilgāku mūžu nekā Jelgavas
cukurfabrikai, kuras bijušajā teritorijā rūpnīca atradīsies, tikai
ne ar tādām beigām. Jāpiebilst, ka kapsulā, kas, starp citu, tika
izgatavota Jelgavā – «Latvijas keramikā» – tika ievietots vēstījums
nākamajām paaudzēm, laikrakstu «Jelgavas Vēstnesis» un «Dienas
Bizness» numuri, lats un eiro.

«Pēc rūpīgas iespējamo ražošanas vietu, apkārtējās
infrastruktūras izpētes, kā arī nekustamo īpašumu tirgus cenu
analīzes, mūsuprāt, esam atraduši ideālu būvniecības vietu –
Jelgavu. Būtiski ir tas, ka arī pašvaldība ir pretimnākoša un
ieinteresēta gan investīciju piesaistē, gan jaunu darba vietu
radīšanā,» norāda A.Sačiks. Viņš min, ka Latvijai kopumā ir
vairākas būtiskas priekšrocības – ģeogrāfiskā dislokācija, likumu
sakārtotība, kapitāla drošība, darbaspēka pieejamība un
izmaksas.

Rūpnīca, kuras izveidē plānots investēt 14 miljonus latu,
atradīsies bijušās Jelgavas cukurfabrikas teritorijā Aviācijas ielā
2a, un tās teritorijas platība ir 13,6 hektāri. Tur atradīsies gan
ražotnes, gan administratīvais korpuss, gan stāvlaukums un visa
teritorija būs labiekārtota un nožogota. Paredzēts, ka ražotnes
būvniecība noslēgsies 2014. gada rudenī, līdz tam arī Jelgavas
pašvaldība apņēmusies sakārtot ar to saistīto infrastruktūru. Tāpat
tiek prognozēts, ka jau nākamā gada rudenī no konveijera noripos
pirmie vagoni, tomēr ar pilnu jaudu rūpnīca sāks strādāt no
2015. gada – tajā būvēs un komplektēs dzelzceļa vagonus, kā
arī nodrošinās to remontu un apkopi. Gadā plānots uzbūvēt ap 2500
dažāda veida kravas vagonu, nodrošinot darbu ap 200 cilvēkiem.
Rūpnīcas apgrozījums tiek lēsts ap 80 miljoniem latu gadā.

Krievijas puse uzsver, ka šī būs modernākā vagonbūves rūpnīca
Eiropā un tās multisistēmas ļaus dažu stundu laikā pārslēgties no
viena veida vagonu ražošanas uz cita veida vagoniem. Tas, savukārt,
ļaus izpildīt arī speciālpasūtījumus un izgatavot nišas produktus.
Mērķtirgus primāri ir Krievija, Baltijas valstis, Baltkrievija,
Moldova un Vācija. «Esam apņēmušies kļūt par Eiropas tirgus
līderiem vagonu ražošanā, un tirgū uzvar tas, kas var piedāvāt
viskvalitatīvāko produktu ar atbilstošāko cenu, ilgāko kalpošanas
ilgumu un arī servisu,» tā O.Sijenko.

Jau drīzumā uzņēmums saņems būvatļauju un plāno izsludināt
metāla konstrukciju iepirkumu – kad tas noslēgsies, sāksies
būvdarbi. Jauno rūpnīcu projektē Latvijas biroji «RUP» un «DB
projekts». Par rūpnīcas un pievadu izbūvi tiks izsludināti
iepirkumi.

Eksperti uzskata, ka vagonu rūpnīcas izveide Jelgavā pienesumu
dos ne tikai pilsētas, bet visas Latvijas ekonomikā un ne tikai
tāpēc, ka nodrošinās darba vietas, bet arī tāpēc, ka kalpos par
piemēru ārvalstu investoriem, kuri ražotnes varētu veidot mūsu
valstī.

Foto: Ivars Veiliņš