19.4 °C, 1.7 m/s, 93.6 %

Latvijā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsLatvijāTurpmāk darbdienu pārcelšanu plānots realizēt no valsts budžeta finansējamās institūcijās
Turpmāk darbdienu pārcelšanu plānots realizēt no valsts budžeta finansējamās institūcijās
25/08/2009

Plānots, ka turpmāk darbdienu pārcelšana tiks realizēta no valsts budžeta finansējamās institūcijās, kurās noteikts normālais darba laiks no pirmdienas līdz piektdienai, paredz šodien valdībā atbalstītais Labklājības ministrijas (LM) viens no piedāvājumiem, kas ietverts LM ziņojumā par priekšlikumiem turpmākai rīcībai saistībā ar darbdienu pārcelšanu.

Plānots, ka turpmāk darbdienu
pārcelšana tiks realizēta no valsts budžeta finansējamās
institūcijās, kurās noteikts normālais darba laiks no pirmdienas
līdz piektdienai, paredz šodien valdībā atbalstītais Labklājības
ministrijas (LM) viens no piedāvājumiem, kas ietverts LM ziņojumā
par priekšlikumiem turpmākai rīcībai saistībā ar darbdienu
pārcelšanu.

Līdz ar to paredzēts veikt attiecīgus
grozījumus Darba likumā.

 

Tas nozīmē: ja darba nedēļā viena darba
diena iekrīt starp svētku dienu un nedēļas atpūtas laiku, darba
devējs šo darba dienu var noteikt par brīvdienu un pārcelt to uz
sestdienu tajā pašā nedēļā vai citā nedēļā tā paša mēneša laikā. No
valsts budžeta finansējamu institūciju darbiniekiem, kuriem
noteikta piecu dienu darba nedēļa no pirmdienas līdz
piektdienai,
Ministru kabinets rīkojumu
par darba dienas pārcelšanu izdod par nākamo gadu ne vēlāk kā līdz
kārtējā gada 1. jūlijam.

 

Ja darba devējs vienu darba dienu, kas
iekrīt starp svētku dienu un nedēļas atpūtas laiku, nosaka par
brīvdienu un pārceļ to uz sestdienu tajā pašā nedēļā vai citā
nedēļā tā paša mēneša laikā, darba dienas pārcelšanas gadījumā
minētais darbs nav uzskatāms par virsstundu darbu.

 

Turklāt, pārceļot darba dienu, nedēļas
atpūtas laika ilgums nedrīkst būt īsāks par 35 stundām pēc
kārtas.

 

LM piedāvāja arī neuzlikt obligātu
pienākumu privātā sektora darba devējam pārcelt «izolētās
darbdienas», bet gan atļaujot pašam pēc savas izvēles organizēt
darba laiku šādā situācijā. Vienlaikus bija paredzēts neatbalstīt
darbdienu pārcelšanu valsts sektorā un turpmāk nesagatavot tiesību
aktu projektus par darbdienu pārcelšanu no valsts, kā arī
pašvaldības budžeta finansējamās institūcijās.

 

Kā vienu no variantiem LM ieteica
darbdienu pārcelšanu realizēt tikai tajās no valsts budžeta
finansējamās institūcijās, kurās noteikts normālais darba laiks no
pirmdienas līdz piektdienai, un tikai tādā gadījumā, ja darbdienu
pārcelšanas rezultātā iespējams ievērot normālo nedēļas darba
laiku.

 

Darbdienu pārcelšanu būtu iespējams
realizēt no valsts un pašvaldības budžeta finansējamās
institūcijās, kurās noteikts normālais darba laiks no pirmdienas
līdz piektdienai vai arī darbdienu pārcelšanu realizēt tikai tajās
no valsts un pašvaldības budžeta finansējamās institūcijās, kurās
noteikts normālais darba laiks no pirmdienas līdz piektdienai, un
tikai tādā gadījumā, ja darbdienu pārcelšanas rezultātā iespējams
ievērot normālo nedēļas darba laiku.

 

LM skaidro, ka Ministru kabineta
rīkojumi par darbdienu pārcelšanu tiek sagatavoti kopš 1993. gada
un līdz šim tie tika attiecināti uz valsts budžeta finansējamām
valsts pārvaldes iestādēm. Attiecībā uz pašvaldībām, komersantiem
un organizācijām šiem rīkojumiem bija rekomendējošs raksturs.
Jāatzīmē gan, ka neviens Latvijas tiesību akts darbdienu pārcelšanu
neregulē. Līdz ar to darbdienu pārcelšanas rezultātā darba
tiesiskajās attiecībās rodas vairākas neskaidrības.

 

Ekonomikas ministrijas veiktajā
iedzīvotāju aptaujā lielākā daļa aptaujāto ir izteikusi vēlmi
pārcelt darbdienas un attiecīgi pagarināt brīvdienu skaitu pēc
kārtas. Taču tas var radīt darba devējiem zaudējumus un līdz ar to
atstāt negatīvu ietekmi uz tautsaimniecības attīstību.

 

LM uzsver, ka darbadienu pārcelšana arī
rada problēmas vairāku valsts budžeta finansējamo valsts pārvaldes
iestāžu darba organizēšanā. Liela daļa no tām, piemēram, tiesas,
savu darbu plāno jau vairākus gadus uz priekšu, nosakot tiesas sēžu
datumus, tāpat arī ārstniecības iestādes, kas plāno operācijas.
Pārceļot darbdienas, liela daļa plānoto izskatāmo tiesas sēžu vai
operāciju ir jāatceļ un jāpārceļ uz citu laiku.

Tai pat laikā LM atzīmē, ka darbadienu
pārcelšanai ir savas pozitīvas sekas. Attiecīgi darbdienu
pārcelšanas rezultātā tiek saglabāta darba nedēļas nepārtrauktība,
ģimenei tiek nodrošināta iespēja vairāk laika pavadīt kopā tajā
nedēļā, no kuras «izolētā darbdiena» pārcelta, kā arī iedzīvotājiem
minētajā nedēļā tiek nodrošināts lielāks atpūtas dienu skaits pēc
kārtas un tādējādi arī dota iespēja atpūsties šajās garajās
brīvdienās ārpus pastāvīgās dzīvesvietas, kā arī tiek veicināts
klientu skaita pieaugums tūrisma un sabiedriskās ēdināšanas
nozarēs, un garajās brīvdienās lielākas noslodzes dēļ sabiedriskajā
transportā tiek gūti lielāki ienākumi.

LETA