20.4 °C, 3.9 m/s, 66.6 %

Ekonomika

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsEkonomika«Tūrisma pakalpojumu jomā uzņēmējiem Jelgavā vēl ir daudz darāmā»
«Tūrisma pakalpojumu jomā uzņēmējiem Jelgavā vēl ir daudz darāmā»
31/01/2019

«Tūrisma jomā mums joprojām ir virkne izaicinājumu, domājot ne tikai par pilsētas viesiem, bet arī par jelgavniekiem. Organizējot tematiskās ekskursijas, mūsu gidi konstatē, ka daudzi jelgavnieki nav bijuši pat pilī, kas ir lielākā pils Baltijā un atpazīstamākais mūsu pilsētas zīmols. Aizvadītajā gadā Jelgavas Tūrisma informācijas centra apkalpoto tūristu skaits palielinājās par septiņiem procentiem – kopumā klātienē, pa tālruni un ar elektronisko resursu starpniecību tika apkalpoti 17 799 pieprasījumi. Visaktīvākā tūristu interese par Jelgavu bija augustā, kad apkalpoti 2249 pieprasījumi, bet vismazākā – janvārī (809 pieprasījumi). Tradicionāli Jelgavu visbiežāk apmeklējuši viesi no Lietuvas, Krievijas, Igaunijas un Vācijas,» stāsta Jelgavas reģionālā Tūrisma centra vadītāja Anda Iljina.

Vislielākais pārsteigums aizvadītajā tūrisma
sezonā bija jaunā Pils salas skatu torņa popularitāte – kopš
atklāšanas jūnija beigās to apmeklējuši jau vairāk nekā 53 tūkstoši
cilvēku. Tāpat pieprasīti bija izbraucieni ar kuģīšiem, «Karameļu
darbnīca» ar savu atraktīvo piedāvājumu un tādi tradicionāli
objekti kā Jelgavas pils, Svētās Trīsvienības baznīcas tornis un
Ģederta Eliasa Jelgavas Vēstures un mākslas muzejs.

– Kā vērtējat aizvadīto tūrisma
sezonu, un kādi ir būtiskākie secinājumi par to, ko sagaida
pilsētas viesi, ņemot vērā, ka Latvijas mērogā Jelgavai jākonkurē
ar tādiem tūristu vidū populāriem galamērķiem, kas ir salīdzinoši
tuvu Rīgai, kā Jūrmala, Sigulda un Bauska?

– Mēs esam sasnieguši zināmu atpazīstamību,
un cilvēki labprāt brauc uz Jelgavu. Joprojām saglabājas tendence,
ka Jelgava vairāk ir kā pasākumu galamērķis un lielākais cilvēku
pieplūdums ir Ledus skulptūru festivālā, Smilšu skulptūru
festivālā, kā arī uz Pilsētas svētkiem. 2018. gadā vēl jāatzīmē
grupas «Prāta vētra» koncerts, kas pulcēja 28 tūkstošus
klausītāju.

Ikdienā uz Jelgavu vairāk brauc individuālie
ceļotāji un ģimenes ar bērniem. Tā ir mērķauditorija, uz kuru būtu
jāstrādā uzņēmējiem, jo tūrisma pakalpojumu piedāvājums ikdienā
šobrīd nav pietiekams, lai mēs varētu domāt par būtisku tūristu
skaita pieaugumu. Piemēram, ja tūristi pie mums ierodas pirmdienā,
teju neviens pakalpojums nav pieejams – atvērts ir tikai Svētās
Trīsvienības baznīcas tornis.

– Cik kvalitatīvs ir Jelgavas
piedāvājums tūrisma jomā? Kā šobrīd pietrūkst?

– Kopumā Jelgavas piedāvājums ir plašs, tomēr
vairums pakalpojumu pieejami tikai grupām, iepriekš tos rezervējot.
Individuālajiem ceļotājiem, kuri pēdējos gados veido lielāko daļu
no pilsētas viesiem, virkne pakalpojumu, piemēram, tematiskās
ekskursijas, ražotņu un vēsturiskā dzelzceļa depo apmeklējums, nav
pieejami.

Lai paplašinātu mūsu piedāvājumu, esam
izstrādājuši audiogidu, un interesenti bez maksas latviešu, angļu
un krievu valodā mājaslapā visit.jelgava.lv var noklausīties 24
dažādus stāstus par nozīmīgām pilsētas vietām. Plašākai auditorijai
šo pakalpojumu prezentēsim Starptautiskā ledus skulptūru festivāla
laikā, bet ikviens ir aicināts noklausīties šos stāstus mūsu
mājaslapā.

Atbilstoši spēkā esošajai likumdošanai mēs kā
tūrisma centrs nevaram paplašināt pilsētā pieejamo tūrisma
pakalpojumu klāstu – ar to būtu jānodarbojas uzņēmējiem, tomēr
uzņēmēju aktivitāte šajā ziņā nav liela. Pilsētā joprojām nav
nevienas sabiedriskās ēdināšanas vietas, kurā varētu nobaudīt
klasisko Latvijas virtuvi. Pilnvērtīgi netiek izmantota arī
pilsētas infrastruktūra, piemēram, Jāņa Čakstes bulvārī izbūvētās
strūklaku platformas sākotnēji bija iecerētas kā vieta nelieliem
tirdzniecības paviljoniem. Šogad mēģināsim šīs platformas
atdzīvināt, uzņēmējiem piedāvājot tur sniegt savus pakalpojumus.
Esam uzsākuši sarunas arī par iespēju pilsētā piedāvāt
elektrovelosipēdu nomu.

– Kurās jomās uzņēmējiem būtu vērts
padomāt par jauniem pakalpojumiem un piedāvājuma dažādošanu
tūristiem?

– Darbalauks šajā ziņā ir plašs, un «Karameļu
darbnīcas» piemērs apliecina, ka ar atbilstošu pieeju dažu gadu
laikā no maza virtuves mājražotāja var kļūt par eksportspējīgu
uzņēmumu, kas gadā uzņem līdz pat 30 tūkstošiem pilsētas viesu.
Salīdzinoši labs piedāvājums ir atpūtai uz ūdens, un starp kuģīšiem
pat veidojas konkurence, bet citās jomās tūrisma pakalpojumu ziņā
konkurence ir salīdzinoši neliela. Ņemot vērā, ka vislielāko
pilsētas apmeklētāju plūsmu veido ģimenes ar bērniem, šobrīd ļoti
pieprasītas ir tās aktivitātes, kas piedāvā piedzīvojumu un iespēju
līdzdarboties. Arī mūsu pils no tūristu piesaistes viedokļa
joprojām ir neapgūts resurss. Skaidrs, ka LLU tūrisms nav
prioritāte, bet uzņēmēji gan varētu, teiksim, nomāt pils telpas,
lai tur piedāvātu savus pakalpojumus, aktīvajā tūrisma sezonā
pilnvērtīgi izmantojot Jelgavas pils potenciālu. Iespēju ir daudz,
tādēļ topošos un esošos uzņēmējus aicinu plašāk piedāvāt savus
pakalpojumus pilsētas viesiem. No savas puses sniegsim visu
nepieciešamo atbalstu, lai tūristus informētu par to, kādas
iespējas pieejamas.

– Kāds ir Jelgavas piedāvājums
aktīvās atpūtas cienītājiem, un kā pietrūkst šajā
ziņā?

– Jau minēju, ka samērā plašs piedāvājums ir
atpūtai uz ūdens – ir izveidota peldvieta Lielupes promenādē, ir
iespēja iznomāt SUP dēļus, ūdens velosipēdus, doties izbraucienos
ar tūristu kuģīšiem. Pasta salā ir izveidoti brīvpieejas sporta
laukumi, un piedāvājam arī dažādus velomaršrutus, tomēr šķērslis šī
pakalpojuma attīstībai ir tas, ka pilsētā nav nevienas
velonomas.

– 2018. gadā tika pārspēts Latviju
apmeklējušo tūristu rekords – mūsu valstī esot viesojušies vairāk
nekā trīs miljoni tūristu. Vai to izjutām arī mēs?

– Ārvalstu tūristu skaits ik gadu aug, tomēr
Jelgavas gadījumā mēs nevaram runāt par lielu kāpumu. 2018. gadā
kopumā tika apkalpoti 17 799 ārvalstu tūristu pieprasījumi, un tas
ir par septiņiem  procentiem vairāk nekā 2017. gadā.
Lielākoties tūristi pie mums viesojas caurbraucot – gan tādēļ, ka
atrodamies tuvu Rīgai, gan tādēļ, ka pilsētā un tuvākajā apkārtnē
ir ļoti ierobežotas nakšņošanas iespējas. Lai pilnvērtīgi iekļautos
ceļotāju ikdienas apritē, jāiegulda arī tūrisma infrastruktūras
attīstībā. Šobrīd tūristi arvien biežāk pieprasa ne tikai
atraktīvus tūrisma objektus, bet arī kvalitatīvu ēdināšanas
servisu, kemperu un treileru parkus, aprīkotas piknika vietas un
iespēju sazināties svešvalodās.

Jaunu tūrisma objektu pašvaldība šobrīd veido
Pils salā – tur skatu torni un iespēju Lielupes palienes pļavās
vērot savvaļas zirgus papildinās jauna dabas taka un ūdens sporta
veidu centrs ar visu nepieciešamo infrastruktūru. Arī Loka
maģistrāles rekonstrukcijas projektā, iebraucot pilsētā no A8
šosejas, iecerēts izbūvēt tūrisma informācijas stendu. Vēlamies
izveidot norādes zīmes un kartes pie visiem nozīmīgākajiem tūrisma
objektiem, lai viesiem atvieglotu iespēju orientēties pilsētā.

– Šobrīd tiek pārbūvēta ēka
Vecpilsētas ielā 14 un K.Barona ielā 50, bet Vecpilsētas ielas 2.
nama rekonstrukciju plānots uzsākt šogad. Šīs ēkas pēc
rekonstrukcijas apsaimniekos Jelgavas reģionālais Tūrisma centrs.
Ar ko plānojat pārsteigt jelgavniekus un pilsētas viesus
Vecpilsētas ielas kvartālā? 

– Pēc šo projektu realizācijas lielākais
ieguvums būs tas, ka šīs ēkas tiks atjaunotas, respektējot pilsētas
vēsturisko arhitektūru, jo tās tiks restaurētas, saglabājot
autentiskos būvelementus. Piemēram, Vecpilsētas ielā 14, kur
vēsturiski bijusi tā saucamā iebraucamā sēta jeb viesu nams, tiks
atjaunots autentiskais pagalms, kurā saglabājies pat tā laika
bruģis. Sarežģītākais šo namu atjaunošanā ir panākt balansu starp
vēsturisko vērtību saglabāšanu un mūsdienu ērtībām, jo, lai šīs
ēkas pilnvērtīgi izmantotu, tās jāaprīko ar komunikācijām un
iekšējais plānojums jāpielāgo gan tur paredzēto restaurācijas
darbnīcu, gan amatu sētas vajadzībām. Tūrisma jomā strādājošajiem
uzņēmējiem šajās ēkās būs iespēja nomāt telpas un piedāvāt savus
pakalpojumus. 

– Vai esat izvirzījuši konkrētus
mērķus un prioritātes 2019. gada tūrisma sezonai?

– Mūsu prioritāte ir celt tūrisma pakalpojumu
kvalitāti, tādēļ strādāsim ar uzņēmējiem, lai pārliecinātu viņus,
ka visiem pakalpojumiem ir jābūt pieejamiem ikdienā, nevis tikai ar
iepriekšēju rezervāciju, jo tas veido Jelgavas reputāciju tūrisma
jomā. Katra atsauksme sociālajos tīklos vai tādā vietnē kā
tripadvisor.com var būtiski ietekmēt lēmumu braukt vai nebraukt uz
Jelgavu, tādēļ arī rūpīgi sekojam līdzi informācijai mūsu mājaslapā
visit.jelgava.lv, lai tā būtu aktuāla un pilsētas viesi iegūtu
precīzas ziņas.

Daudz darba ieguldām arī informācijas
kampaņās sociālajos tīklos, reklamējot pilsētā notiekošos pasākumus
un tūrisma piedāvājumu. Šogad aktīvi popularizēsim arī audiogida
pakalpojumu, kas pilsētas nozīmīgākās vietas ļauj iepazīt
individuāli. Tāpat kā iepriekš sociālajos tīklos piedāvāsim
piedalīties dažādos konkursos, iepazīstinot ar mūsu pilsētu kā
tūrisma galamērķi. Šajā ziņā mums izveidojusies laba sadarbība ar
tūrisma jomā strādājošajiem uzņēmējiem, kuri piedāvā balvas
dažādiem konkursiem.

Foto: Ivars Veiliņš/«Jelgavas Vēstnesis»