BMW pirmās sērijas automašīnu izmantošana autovadītāju eksāmenos nākamos trīs gadus palielinās šīs markas auto noietu. Jau pirmajās dienās pēc to nonākšanas Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) Jelgavas nodaļas rīcībā BMW mašīnas iegādājušās divas pilsētas autoskolas. Tiek prognozēts, ka agrāk vai vēlāk apmācībām BMW iegādāsies lielākā daļa autoskolu. Automašīnu dīleri neslēpj, ka viņiem, uzvarot konkursā, svarīgi ne vien kāpināt noietu, bet arī celt brenda imidžu.
Anna Afanasjeva
CSDD Jelgavas nodaļā pirmie divi BMW 118 markas eksāmenu automobiļi nonāca jūlija beigās. Šonedēļ automašīnu nomaiņa ir pabeigta. Pašlaik nodaļas rīcībā ir četras BMW automašīnas un viena «VW Golf», ko CSDD nomā no 2007. gada. Pēc informācijas par to, ka CSDD eksāmenu automašīnas nākamos trīs gadus būs BMW, autobraucēju un arī kājāmgājēju vidū uzvirmoja kaislības. Vieni šausminājās, kā tas iespējams, ka tagad pat eksāmeni būs jākārto ar trako skrējēju mašīnām. Savukārt citi pieļāva, ka savā ziņā tas nemaz nav slikti un ikvienam jaunajam autovadītājam jāizmēģina BMW. Iegādājoties savu BMW, vairs nebūšot vēlēšanās nemitīgi likt lietā visus tās zirgspēkus. Attīstītajā pasaulē BMW gan iegādājas cilvēki, kas sasnieguši noteiktu turīgumu. Vien pie mums nez kāpēc šī marka saistās ar «gonkošanu». Vēl citi pauda neapmierinātību, ka atšķirībā no citām automašīnām BMW ir aizmugures piedziņa, līdz ar to tās vadīšana prasa noteiktas iemaņas. Savukārt citi domā, ka nav slikti izmēģināt BMW sānslīdes iespējas. Tiesa, eksāmena laikā diezin vai kāds atļausies riskēt un nodarboties ar izmēģinājumiem.
Braucējs nokārtos neatkarīgi no mašīnas CSDD Jelgavas rajona nodaļas priekšniece Evita Pļavniece un viņas kolēģi – braukšanas eksāmenu inspektori – domā, ka mašīna nav noteicošais pārbaudījuma nokārtošanas faktors. Ja cilvēks ir braucējs, viņam nav būtiskas atšķirības, ar kādu auto tas tiek darīts. «Jelgavas Vēstnesis» CSDD nodaļā pabija, kad pretendenti ar BMW braukšanas eksāmenu kārtoja pirmo dienu. Rezultāti kādas īpašas atšķirības neatklāja. Gan to vidū, kas eksāmenu kārtoja ar jaunajām BMW mašīnām, gan ar līdzšinējām «Audi» un «VW Golf», bija tādi, kam uz CSDD nodaļu nāksies doties vēlreiz. Jelgavniece Inga braukt mācījusies ar «Ford» automašīnu. Kārtot eksāmenu ar BMW jauniete nav vēlējusies un viņai paveicās – dators noteica, ka Inga pārbaudījumā brauks ar «VW Golf». Tomēr pirmajā reizē pie tiesībām viņa netika. Inspektors Boriss Bērziņš jaunieti raksturo kā labu braucēju, tomēr uzmanības trūkuma dēļ savākts par daudz – 15 – soda punktu. Kaspars no Bauskas eksāmenu kārtoja ar BMW. Arī viņš pirmajā piegājienā pie tiesībām netika. Laikam tāpēc, ka ar šādu pārliecību nācis uz braukšanas prasmes pārbaudi. Traucējis tas, ka, būdams baušķenieks, sevišķi labi nav pārzinājis Jelgavas ielas. Pats mācījies braukt ar gadus 20 vecu «Audi 80». «Bet BMW ir laba, man patīk, figūras ļoti viegli izbraukt, labas manevrēšanas spējas, bez problēmām mazajā laukumā iespējams apgriezties. Atšķirība tā, ka jaunā izlaiduma mašīnas ir daudz jutīgākas. Šim jaunajam auto bija grūti pārslēgt ātrumus, jo atspere vēl ļoti stipra. Citādi – nekādu problēmu. Būtu ērtāk, ja arī pirms eksāmena būtu iespēja pabraukt ar tādu pašu vai līdzīgu mašīnu,» spriež puisis.
Ir lietas, ko pasaka priekšā, un kļūdas, ko piedod Pēc jauno automašīnu saņemšanas tās vispirms izmēģinājuši CSDD inspektori. Viņi tās atzinuši par ļoti pieņemamām, jo braukšana esot viegla. Arī klientu atsauksmes esot pozitīvas, eksāmena kārtotājus mašīnas dēļ nepārņemot bailes vai izbrīns. Runājot ar kolēģiem CSDD nodaļās, kur eksāmenus ar BMW sāka kārtot nedēļas divas agrāk, arī saņemtas labas atsauksmes. Inspektori stāsta, ka eksāmenu rezultāti esot pat labāki. «Ir kļūdas, ko šī mašīna piedod. Salīdzinājumā, piemēram, ar «Toyota» ar BMW ir viegli uzsākt kustību. Tāpat šī mašīna vadītājam daudz «pasaka» priekšā, piemēram, uz paneļa redzams, kurš pārnesums ieslēdzams. Tiesa, tā kā eksaminējamie samērā maz skatās uz kontroles paneli, daudzi to nav ievērojuši. Ja pretendents ir sagatavots, viņam vienalga, ar kādu mašīnu eksāmenu kārtot,» uzskata Dainis Priednieks. Vilnis Biķernieks papildina, ka mašīnai ir labas manevrēšanas spējas, ar to ir vieglāk izbraukt figūras. Tā kā auto aprīkots ar elektroniku, eksāmena kārtotājs nejūtot atšķirību starp priekšējo un aizmugures piedziņu, arī ziemā aprīkojums nepieļaušot sānslīdes. Salīdzinot ar citiem auto, BMW 118, stāvot krustojumā neitrālajā pārnesumā, noslāpst. Tiklīdz jāuzsāk kustība, nospiežot sajūgu, mašīna pati iedarbinās. Tas domāts degvielas ekonomijai. Līdz šim nevienai mašīnai šāda iespēja nav bijusi. Eksāmena kārtotājus par to informē, un tas neizraisot papildus emocijas. Autovadītājiem ar stāžu šādā brīdī gan visbiežāk gribas ķerties pie aizdedzes atslēgas. Uz jautājumu, vai pareizāk nebūtu braukšanas prasmi apgūt ar automašīnu, ar ko vēlāk brauks ikdienā, nevis ar to, ar ko kārtojams eksāmens, inspektori atzīst, ka diezin vai vienmēr iespējams nodrošināt mācīšanos ar konkrētās markas auto. Cilvēku skaits, kam automašīna ir vēl pirms auto vadīšanas prasmes apgūšanas, nav liels. BMW kā pirmo auto reti kurš iegādāsies. Parasti, lai nokārtotu tiesības, pretendenti izmēģina braukšanu ar vairākām automašīnām. Atšķirībā no iepriekšējām automašīnām BMW aizmugurē izvietotas uzlīmes, kas citiem satiksmes dalībniekiem dara zināmu: ar šo auto tiek kārtots eksāmens. «Tas ir būtiski. Ja cilvēkam kaut kas neizdodas, redzot šo uzlīmi, citu automašīnu vadītāji uzreiz nesignalizē, kā tas bija ar līdzšinējām mašīnām,» ievērojusi E.Pļavniece. CSDD inspektori spriež, ka braukšanas eksāmena nokārtošana lielā mērā atkarīga no sagatavotības autoskolā. CSDD nodaļas vadītāja E.Pļavniece trūkumu saskata faktā, ka auto apmācību instruktori pārsvarā ir nevis algoti darbinieki, bet individuālie komersanti. Līdz ar to nav cilvēka, no kā prasīt atbildību. Arī instruktora reitinga nokrišanās zem 50 procentiem neko daudz nenozīmē. CSDD cer, ka autoskolu atbildību vairos gaidāmās izmaiņas, kas paredz, ka jau no nākamā gada instruktoriem jābūt algotiem darbiniekiem. Tā vairāk izkristalizēsies, kuram piemīt spējas iemācīt citam braukšanas prasmes un kurš šim darbam nav piemērots. Jautāti par BMW markas automašīnu noieta kāpumu, inspektori teic, ka iegādāties šīs markas auto vai ne ir katras autoskolas brīva izvēle. Bet interese ir. Jau pirmajās dienās arī autoskolu instruktori ieradušies iepazīties ar jaunajām eksāmenu mašīnām, vērtējuši gabarītus, iespējas izbraukt figūras. Divas autoskolas – «Stnig» un «Autoamatnieks» – uz karstām pēdām jau iegādājušās šīs pašas sērijas BMW mācību automašīnas. Tā kā tās ražo no 2004. gada, daļa iegādāsies lietotus auto. E.Pļavniece piekrīt, ka autoskolās ir vērojama tendence iegādāties tādas pašas markas automašīnas, kas ir eksaminētāju rīcībā. Tādējādi acīmredzot tiek cerēts uz lielāku klientu pieplūdumu. Auto marka gan vēl negarantē rezultātus, pietiekami liela pretendentu interese bijusi arī par autoskolām, kas līdz šim nepiedāvāja apgūt braukšanu vienīgi ar «Audi», «VW Golf» vai «Toyota» markas mašīnām, ar ko līdz šim bija jākārto braukšanas eksāmens CSDD. Inspektori arī ievērojuši, ka naudas taupības nolūkā daudzi pie autoskolu instruktoriem nobrauc tikai obligātās stundas.
Ko par jaunajiem BMW saka autoskolas?
Gints Jumiķis no autoskolas «Stnig» sākumā pauž, ka auto markai lielas nozīmes nav, jo cilvēks ar braucēja spējām pratīs vadīt jebkuru mašīnu. Protams, katrai tomēr ir savi knifi, kas jāzina. Lēmumu iegādāties BMW mācību auto viņš pamato ar nepieciešamību to iepazīt un izjust. Tūlīt gan viņš arī piebilst, ka iespējai izmēģināt automašīnu, ar kuru jākārto braukšanas eksāmens, ir liela nozīme. Līdzšinējā pieredze liecinot, ka kursantiem, kas to darījuši, pārbaudījumā esot labāki rezultāti. G.Jumiķis arī pauž cerību, ka autoskolas, kuru rīcībā būs eksāmenu auto, potenciālie klienti izvēlēsies vairāk. Arī turpmāk autoskola iegādāšoties automašīnas, kas uzvarējušas CSDD konkursā. Līdzīgu domu par dzīves atvieglošanu topošajiem autovadītājiem un eksāmenu kārtotājiem pauž «Autoamatnieka» vadītājs Andris Ansons: «Mūsu rīcībā ir dažādu marku mācību mašīnas. Tagad arī BMW, lai pirms braukšanas eksāmena mūsu kursanti var iepazīties ar šīs mašīnas niansēm.» Kaspars Mālers no autoskolas «Mustangs» lēš, ka ar laiku braukšanas apmācībām nāksies iegādāties BMW, līdzīgi kā pielāgojoties līdz šim. Viņš ievērojis, ka apmēram puse kursantu vadīšanas prasmi izvēlas apgūt ar automašīnu, ar ko cilvēks pārvietosies pēc tiesību iegūšanas. Bet tie, kas grib ātrāk nokārtot braukšanas eksāmenu, priekšroku dod CSDD rīcībā esošajām markām. Tehniskās autoskolas vadītājs Mihails Kohans neslēpj, ka ar jaunākām un modernāk aprīkotām automašīnām braukšanas pārbaudījumu kārtot ir patīkamāk un vieglāk. Taču tāpēc vien mācību mašīnu markas speciāli netikšot mainītas. «Pēc trīs gadiem būs cits konkurss, cita eksāmenu mašīnas marka. Uz trim gadiem pirkt BMW ir par dārgu, neatmaksājas. Tāpēc mēs izvēlēsimies auto ar līdzīgiem parametriem,» atklāj M.Kohans. «Zināmu stresiņu eksāmenu licējiem tas varētu sagādāt, tomēr īpašām problēmām nevajadzētu būt. Iepriekšējie trīs gadi parādīja, ka vismaz puse eksāmenu noliek neatkarīgi no automašīnas markas. Apmēram 20 procenti cilvēku ir ļoti uztraukušies un viņiem ar pirmo reizi pārbaudījumu ir grūti nokārtot.» Autoskolu pārstāvji piekrīt, ka BMW nav tās lētākās mašīnas, tāpēc šīs markas iegāde budžetā iecērt zināmu robu. Ir arī tādi, kas spriež, ka autoskolām braucamie jāatjauno regulāri, tālab palielinātie izdevumi ir nosacīti.
Noiets un imidžs – dīlera «zaķi»
SIA «BM auto» korporatīvās un diplomātiskās tirdzniecības pārstāvis Ģirts Dzeguze neslēpj, ka piedalīšanās CSDD konkursā saistīta ar diviem mērķiem – ne vien ar nolūku kāpināt automašīnu pārdošanu, bet arī celt brenda imidžu. Iepriekšējo trīs gadu pieredze apliecina, ka konkursa ietekmē aug pieprasījums pēc CSDD rīcībā esošajām automašīnām. Tas saistīts gan ar mācību mašīnu pieprasījumu no autoskolām, gan pašu CSDD iepirkumu. Apstākļos, kad pieprasījums pēc jauniem auto ir būtiski samazinājies, uz trim gadiem iznomāt 48 automašīnas ir daudz. Uz iebildi, ka BMW marka nevienam liekus komentārus neprasa, dīleru pārstāvis norāda, ka ikvienam ik pa laikam par sevi ir jāatgādina. Eksāmenu auto piedāvājumu viņš vērtē kā specifisku: «To realizējot, par peļņu tiek domāts vismazāk, vairāk par imidžu.» Uz jautājumu, kā CSDD konkursā, kur izdevīgākais piedāvājums par 75 procentiem bija atkarīgs no cenas, varēja uzvarēt viena no dārgākajām auto markām, Ģ.Dzeguze skaidro, ka iznākumu noteica nevis pārdošanas cena, bet cena, par kādu operatīvajā līzingā nodoto automašīnu tās ražotājs termiņa beigās piedāvā atpirkt.