0.5 °C, 6.7 m/s, 91.2 %

Izstādes

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsIzstādesTornī apskatāmi līniju meistara Ilmāra Blumberga zīmējumi
Tornī apskatāmi līniju meistara Ilmāra Blumberga zīmējumi
11/01/2019

No šodienas līdz 28. februārim Jelgavas Svētās Trīsvienības baznīcas tornī apskatāma scenogrāfa un mākslinieka Ilmāra Blumberga zīmējumu izstāde «Venēcijas motīvi». «Šī ir pirmā Ilmāra Blumberga izstāde Jelgavā. Man ļoti gribējās jelgavniekiem parādīt augstvērtīgu mākslu, un Ilmāra darbi tādi nenoliedzami ir. Tā nav tikai skatīšanās uz zīmējumiem – tā ir katra individuāla un asociatīva saruna ar mākslas darbu, un Svētās Trīsvienības baznīcas tornis šādai divsarunai, tuvībai ir vispiemērotākā vieta,» norāda Jelgavas Mākslinieku biedrības vadītājs Māris Brancis.

Zīmējumu izstādei «Venēcijas motīvi» iedvesmu I.Blumbergs
(1943–2016) guva Venēcijā, kur 2004. gadā San Ludoviko baznīcā bija
apskatāma mākslinieka personālizstāde «Lūgšana par redzēšanu».
Tolaik mākslinieks dzīvoja netālu no Lielā kanāla un, cik vien
atļāva laiks, skicēja un fotografēja. Daļa Venēcijā gūto iespaidu
apkopota vērienīgajā izdevumā «Venēcijas grāmatas», kas nāca klajā
2006. gadā. Izstādē tornī apskatāmi gan darbi, kas iekļauti šajā
izdevumā, gan darbi, kas palikuši ārpus tā.

«Ilmārs ir cilvēks, kurš māk vilkt līnijas. Viņam atlika uzvilkt
vienu līniju, un tur jau bija telpa un citi lielumi. Ilmāram tas
padevās, bet es nezinu, kas tas ir. Es varētu vilkt līnijas kaut 55
reizes, bet man nekas no tā nebūtu,» mākslinieka unikalitāti
ieskicē M.Brancis. Viņš uzsver, ka I.Blumberga darbi ir ļoti
smalki, dziļi un pieprasa no skatītāja pieslēgties asociatīvā
līmenī. «Lai gan šie darbi ir tapuši, iedvesmojoties no Venēcijas,
šīs izstādes tēma ir pavisam cita – par cilvēka lielumu, cilvēka
veidošanos un tuvību ar kaut ko augstāku,» norāda Jelgavas
Mākslinieku biedrības vadītājs.

Izstādē apskatāmi 30 zīmējumi. I.Blumbergs savos darbos
izmantojis dažādus paņēmienus – tušas līnijas, grafiku, balto
krāsu, pludinājis, berzējis. «Viņam ir ļoti interesanta pieeja –
izmērcējis un pēc tam izžāvējis papīru, uz kura pēc tam zīmējis,»
papildina Jelgavas keramiķe Mārīte Djačenko, kura ar I.Blumbergu
kopā mācījusies Rīgas Lietišķās mākslas vidusskolā. Izstādē
«Venēcijas motīvi» dominē pelēkā, melnā un baltā krāsa, ir nedaudz
sarkanā un zelta krāsas. Interesanti ir tas, ka māksliniekus
vairākus savus darbus «apzīmogojis» – viens no zīmogiem ir paša
mākslinieka ar viņa iniciāļiem.

Jāpiebilst, ka I.Blumbergs daudziem labāk zināms kā scenogrāfs –
viņš 1972. gadā absolvējis Latvijas Mākslas akadēmijas Glezniecības
nodaļu, iegūstot scenogrāfa specialitāti. Bijis viens no
ievērojamākajiem novatorisko tendenču pārstāvjiem 20. gadsimta 70.
gadu latviešu scenogrāfijā. «Ilmāram un viņa domubiedriem tolaik
bija pavisam citādāks skatījums uz dekorācijām – viņuprāt, tās ir
kas vairāk nekā tikai telpa,» piebilst M.Brancis, par I.Blumberga
augstāko pilotāžu scenogrāfijā nosaucot operu «Aīda» Latvijas
Nacionālajā operā, kas pirmizrādi piedzīvoja 1998. gadā.
I.Blumbergs bijis arī grafiķis, grāmatu ilustrators, veidojis arī
skulptūras, monētu dizainus, nodarbojies ar foto un kino
mākslu.

I.Blumberga zīmējumu izstādi «Venēcijas motīvi» rīko Jelgavas
reģionālais Tūrisma centrs sadarbībā ar «Blumberga Fondu». Izstāde
Jelgavas Svētās Trīsvienības baznīcas tornī būs apskatāma līdz 28.
februārim.

Foto: Jelgavas reģionālais Tūrisma centrs