27.7 °C, 2.1 m/s, 51.6 %

Ekonomika

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsEkonomikaTo, ko nevar nopirkt nekur pasaulē, ražo Jelgavā
To, ko nevar nopirkt nekur pasaulē, ražo Jelgavā
04/12/2011

Jelgavā atrodas uzņēmums, kurā kravas busiņus pārveido par pasažieru mikroautobusiem – lai gan Latvijā ir vēl viens uzņēmums, kurā to dara, tā apjomi ir nesalīdzināmi mazāki un «Universal LTD» to par nopietnu konkurentu neuzskata. «Universal LTD» ieņem nozīmīgu vietu transporta nozarē – rūpnīcās ražo tikai viena modeļa pasažieru mikroautobusus, un apmēram 90 procentus tirgus veido tieši kravas busu tūnings.

Ilze Knusle-Jankevica

Jelgavā atrodas uzņēmums, kurā kravas busiņus pārveido par
pasažieru mikroautobusiem – lai gan Latvijā ir vēl viens uzņēmums,
kurā to dara, tā apjomi ir nesalīdzināmi mazāki un «Universal LTD»
to par nopietnu konkurentu neuzskata. «Universal LTD» ieņem
nozīmīgu vietu transporta nozarē – rūpnīcās ražo tikai viena modeļa
pasažieru mikroautobusus, un apmēram 90 procentus tirgus veido
tieši kravas busu tūnings.

«Autobuss domāts ne tikai cilvēku pārvadāšanai, bet galvenokārt
garantē cilvēku drošību, nodrošina komfortu un ērtības, kas atbilst
dažādiem standartiem. Un galvenais, lai tas priecē kā pasažieru, tā
garāmgājēju acis. Ar šo ne ļoti vienkāršo darbu mēs nodarbojamies,»
tā teikts uzņēmuma pašraksturojumā mājas lapā. Un viņi tiešām tā
var teikt, jo visus ar mikroautobusu pārbūvi saistītos darbus
praktiski veic paši. Arī šobrīd «Universal LTD» teritorijā
Aviācijas ielā 6 ir liela rosība – darbinieki steidz pabeigt
policijas busiņus, kas paredzēti aizturēto pārvadāšanai, līdz
mēneša beigām Jelgavas Autobusu parkam jānodod 16 mikroautobusi,
paralēli tiek gatavots regulārais sūtījums uz Holandi – tepat
«Universal LTD» izdomāti, izstrādāti un izgatavoti sēdekļi. «Darba
pietiek. Patiesībā darba ir pat ļoti daudz,» rezumē firmas
direktors Mihails Karstens. Viņš lēš, ka šogad darba apjoms ir
pieaudzis par 30 procentiem, salīdzinot ar līdz šim labāko gadu –
2008.

Izglābj «invalīdu» sēdekļi
Jau astoņus gadus Jelgavas uzņēmums sadarbojas ar Holandes firmu,
kas ražo specializēto transportu pasažieru invalīdu pārvadāšanai.
Abi uzņēmumi kopā izstrādājuši un patentējuši speciālu sēdekli,
kas  pielāgots tieši invalīdu pārvadājumiem un ko «Universal
LTD» ražo tikai Holandes firmas vajadzībām – ik pēc pāris nedēļām
tiek sūtīta krava. «Patiesībā krīzes laikā tieši šie krēsli mūs
izglāba, jo Latvijā autobusu tirgus saruka apmēram par 90
procentiem,» tā M.Karstens, piebilstot, ka šobrīd tiek eksportēta
puse no visas firmas produkcijas, tostarp autobusi uz Igauniju un
Zviedriju. Pa šiem gadiem Holandes firmas vajadzībām izgatavoti
vairāk nekā 10 000 šādu sēdekļu, piemēram, pērn eksportēti
3774.

Jelgavā kravas busiņi pārtop ne tikai par pasažieru
mikroautobusiem. «Universal LTD» ir būvējis un aprīkojis arī
ūdenslīdēju transportu, mobilo gaisa kontroles laboratoriju, ātro
mašīnas, tagad tiek izgatavoti īslaicīgās aizturēšanas izolatori
policijas vajadzībām. Jelgavā tapuši arī jaunie oranžie skolēnu
autobusi, kā arī pa kādam ekskluzīvākam projektam. «Visu darām
paši. Pasūtītājs pasaka, ko grib, un mūsu darbs ir izdomāt, kā to
panākt. Mūsu inženieri taisa skices, paši busus krāsojam un
aplīmējam, pārbūvējam logus un durvis, pilnībā aprīkojam salonu, te
izgatavojam sēdekļus un pat šujam sēdekļu pārvalkus,» stāsta firmas
direktors, piebilstot, ka atsevišķos gadījumos sēdekļi gan tiekot
iepirkti – tas atkarīgs no transporta līdzekļa kategorijas.
«Universal LTD» strādā ar lielākajiem transporta līdzekļu dīleriem,
kuri startē iepirkumu konkursos un apņemas piegādāt tādus
braucamos, kādi nepieciešami, – «Universal LTD» lielākoties ir vien
apakšuzņēmums.

Gatavi iekarot Eiropu
Holande nav vienīgā valsts, ar ko sadarbojas jelgavnieki.
Sadarbības partneri ir arī Igaunijā, Zviedrijā, Vācijā. Interesi
izrādījusi arī Izraēla. «Beļģijā reizi divos gados notiek
starptautiska autobusu izstāde, kurā ar savu jaunāko veikumu šogad
pirmo reizi piedalījāmies arī mēs. Tas atmaksājās, un esam pat
saņēmuši konkrētus piedāvājumus. Izraēla grib, lai izgatavojam
viņiem desmit tādus mikroautobusus, bet nosacījums ir, lai mūsu
cilvēki brauc uz turieni un strādā tur, apmāca darbiniekus – tā
firma vēlāk plāno pirkt no mums tikai komplektus un autobusus
aprīkot paši,» stāsta M.Karstens, neslēpjot, ka galvenais mērķis,
piedaloties izstādē, ir Eiropas tirgus iekarošana.

Klienti tikai slavē
«Universal LTD» pielāgotie busiņi manāmi arī Jelgavā. Piemēram,
pērn uzbūvēts buss VUGD vajadzībām. «Mums atnāca pilnīgi tukša
kravas kaste, kuru vajadzēja izveidot par ūdenslīdēju busiņu.
Tehniskajā specifikācijā ierakstījām prasības, piemēram, ka
vajadzīgs galdiņš un sēdvietas, skapji aprīkojumam, gaismas, bet
prasības nebija izstrādātas līdz niansēm. Tomēr «Universal LTD»
nāca mums pretī un katrai lietai atrada savu vietu. Mēs pat
speciāli vedām savu aprīkojumu pie viņiem, lai varētu pārbaudīt,
vai to var ievietot tam paredzētajā vietā, vai ērti paņemt,» stāsta
VUGD Jelgavas daļas komandieris Artūrs Hroļenko, piebilstot, ka
jaunākās cisternu mašīnas tika izgatavotas Lietuvā pēc līdzīga
principa – no nekā uztaisot to, kas vajadzīgs.

Šobrīd tiek izgatavoti arī 16 mikroautobusi Jelgavas Autobusu
parka vajadzībām. Tie būs «Mercedes Benz» mikroautobusi ar 16
sēdvietām un 11 stāvvietām un nomainīs esošos sešpadsmitvietīgos
fordiņus, kas kursē maršrutā Jelgava–Rīga. «Lielos autobusus
rūpnīcas ražo pēc pasūtītāja prasībām, bet mikroautobusu ražošanā
nekur pasaulē šāds konveijera stils neeksistē – pasūtījums nav tik
liels, līdz ar to arī tirgus apjoms ir pamazs. Mēs gatavu
mikroautobusu nopirkt nevaram, bet Eiropā tos pārbūvē, piemēram,
Beļģijā, Vācijā, Latvijā, Lietuvā. Agrāk arī Igaunijā bija tāds
uzņēmums, bet bankrotēja. Mūsu fordi ir taisīti Beļģijā, bet arī
tur tās rūpnīcas vairs neesot – pārcelta uz Turciju, kur ražošanas
izmaksas ir lētākas,» stāsta Autobusu parka valdes loceklis Pēteris
Salkazanovs, neslēpjot, ka izmaksas ir gana lielas – pārbūve
izmaksājot tikpat, cik paša kravas busiņa iegāde.

Pieredze vēl no RAF laikiem
Šobrīd uzņēmumā strādā 55 cilvēki, kuri lielākoties, arī pats
direktors, savulaik strādājuši slavenajā rūpnīcā RAF. Visi
darbinieki esot no Jelgavas un apkaimes, un uzņēmumā tiek
novērtētas viņu prasmes. «Kadru jautājums ir smags, jo ne
transporta inženierus, ne konstruktorus tagad augstskolās vairs
negatavo – ja būtu nepieciešams, darbinieki būtu jāapmāca pašiem,»
tā M.Karstens piebilstot, ka uzņēmums tāpēc ļoti rūpīgi izturas
pret strādājošajiem. «Cenšamies darbiniekus nezaudēt. Un viņi
strādā, jo atalgojums ir konkurētspējīgs un stabils,» papildina
direktors, norādot – vidējā alga uzņēmumā «uz papīra» esot 640
latu.

Par «Universal LTD»
Dibināšanas gads: 1991.
Strādājošo skaits: 55
Vidējā alga («uz papīra»): Ls 640
Sadarbības partneri: Latvijā, Igaunijā,
Holandē, Zviedrijā, Vācijā, Izraēlā 

Foto: Ivars Veiliņš