Jelgavā atrodas uzņēmums, kurā kravas busiņus pārveido par pasažieru mikroautobusiem – lai gan Latvijā ir vēl viens uzņēmums, kurā to dara, tā apjomi ir nesalīdzināmi mazāki un «Universal LTD» to par nopietnu konkurentu neuzskata. «Universal LTD» ieņem nozīmīgu vietu transporta nozarē – rūpnīcās ražo tikai viena modeļa pasažieru mikroautobusus, un apmēram 90 procentus tirgus veido tieši kravas busu tūnings.
Ilze Knusle-Jankevica
«Autobuss domāts ne tikai cilvēku pārvadāšanai, bet galvenokārt garantē cilvēku drošību, nodrošina komfortu un ērtības, kas atbilst dažādiem standartiem. Un galvenais, lai tas priecē kā pasažieru, tā garāmgājēju acis. Ar šo ne ļoti vienkāršo darbu mēs nodarbojamies,» tā teikts uzņēmuma pašraksturojumā mājas lapā. Un viņi tiešām tā var teikt, jo visus ar mikroautobusu pārbūvi saistītos darbus praktiski veic paši. Arī šobrīd «Universal LTD» teritorijā Aviācijas ielā 6 ir liela rosība – darbinieki steidz pabeigt policijas busiņus, kas paredzēti aizturēto pārvadāšanai, līdz mēneša beigām Jelgavas Autobusu parkam jānodod 16 mikroautobusi, paralēli tiek gatavots regulārais sūtījums uz Holandi – tepat «Universal LTD» izdomāti, izstrādāti un izgatavoti sēdekļi. «Darba pietiek. Patiesībā darba ir pat ļoti daudz,» rezumē firmas direktors Mihails Karstens. Viņš lēš, ka šogad darba apjoms ir pieaudzis par 30 procentiem, salīdzinot ar līdz šim labāko gadu – 2008.
Izglābj «invalīdu» sēdekļi Jau astoņus gadus Jelgavas uzņēmums sadarbojas ar Holandes firmu, kas ražo specializēto transportu pasažieru invalīdu pārvadāšanai. Abi uzņēmumi kopā izstrādājuši un patentējuši speciālu sēdekli, kas pielāgots tieši invalīdu pārvadājumiem un ko «Universal LTD» ražo tikai Holandes firmas vajadzībām – ik pēc pāris nedēļām tiek sūtīta krava. «Patiesībā krīzes laikā tieši šie krēsli mūs izglāba, jo Latvijā autobusu tirgus saruka apmēram par 90 procentiem,» tā M.Karstens, piebilstot, ka šobrīd tiek eksportēta puse no visas firmas produkcijas, tostarp autobusi uz Igauniju un Zviedriju. Pa šiem gadiem Holandes firmas vajadzībām izgatavoti vairāk nekā 10 000 šādu sēdekļu, piemēram, pērn eksportēti 3774.
Jelgavā kravas busiņi pārtop ne tikai par pasažieru mikroautobusiem. «Universal LTD» ir būvējis un aprīkojis arī ūdenslīdēju transportu, mobilo gaisa kontroles laboratoriju, ātro mašīnas, tagad tiek izgatavoti īslaicīgās aizturēšanas izolatori policijas vajadzībām. Jelgavā tapuši arī jaunie oranžie skolēnu autobusi, kā arī pa kādam ekskluzīvākam projektam. «Visu darām paši. Pasūtītājs pasaka, ko grib, un mūsu darbs ir izdomāt, kā to panākt. Mūsu inženieri taisa skices, paši busus krāsojam un aplīmējam, pārbūvējam logus un durvis, pilnībā aprīkojam salonu, te izgatavojam sēdekļus un pat šujam sēdekļu pārvalkus,» stāsta firmas direktors, piebilstot, ka atsevišķos gadījumos sēdekļi gan tiekot iepirkti – tas atkarīgs no transporta līdzekļa kategorijas. «Universal LTD» strādā ar lielākajiem transporta līdzekļu dīleriem, kuri startē iepirkumu konkursos un apņemas piegādāt tādus braucamos, kādi nepieciešami, – «Universal LTD» lielākoties ir vien apakšuzņēmums.
Gatavi iekarot Eiropu Holande nav vienīgā valsts, ar ko sadarbojas jelgavnieki. Sadarbības partneri ir arī Igaunijā, Zviedrijā, Vācijā. Interesi izrādījusi arī Izraēla. «Beļģijā reizi divos gados notiek starptautiska autobusu izstāde, kurā ar savu jaunāko veikumu šogad pirmo reizi piedalījāmies arī mēs. Tas atmaksājās, un esam pat saņēmuši konkrētus piedāvājumus. Izraēla grib, lai izgatavojam viņiem desmit tādus mikroautobusus, bet nosacījums ir, lai mūsu cilvēki brauc uz turieni un strādā tur, apmāca darbiniekus – tā firma vēlāk plāno pirkt no mums tikai komplektus un autobusus aprīkot paši,» stāsta M.Karstens, neslēpjot, ka galvenais mērķis, piedaloties izstādē, ir Eiropas tirgus iekarošana.
Klienti tikai slavē «Universal LTD» pielāgotie busiņi manāmi arī Jelgavā. Piemēram, pērn uzbūvēts buss VUGD vajadzībām. «Mums atnāca pilnīgi tukša kravas kaste, kuru vajadzēja izveidot par ūdenslīdēju busiņu. Tehniskajā specifikācijā ierakstījām prasības, piemēram, ka vajadzīgs galdiņš un sēdvietas, skapji aprīkojumam, gaismas, bet prasības nebija izstrādātas līdz niansēm. Tomēr «Universal LTD» nāca mums pretī un katrai lietai atrada savu vietu. Mēs pat speciāli vedām savu aprīkojumu pie viņiem, lai varētu pārbaudīt, vai to var ievietot tam paredzētajā vietā, vai ērti paņemt,» stāsta VUGD Jelgavas daļas komandieris Artūrs Hroļenko, piebilstot, ka jaunākās cisternu mašīnas tika izgatavotas Lietuvā pēc līdzīga principa – no nekā uztaisot to, kas vajadzīgs.
Šobrīd tiek izgatavoti arī 16 mikroautobusi Jelgavas Autobusu parka vajadzībām. Tie būs «Mercedes Benz» mikroautobusi ar 16 sēdvietām un 11 stāvvietām un nomainīs esošos sešpadsmitvietīgos fordiņus, kas kursē maršrutā Jelgava–Rīga. «Lielos autobusus rūpnīcas ražo pēc pasūtītāja prasībām, bet mikroautobusu ražošanā nekur pasaulē šāds konveijera stils neeksistē – pasūtījums nav tik liels, līdz ar to arī tirgus apjoms ir pamazs. Mēs gatavu mikroautobusu nopirkt nevaram, bet Eiropā tos pārbūvē, piemēram, Beļģijā, Vācijā, Latvijā, Lietuvā. Agrāk arī Igaunijā bija tāds uzņēmums, bet bankrotēja. Mūsu fordi ir taisīti Beļģijā, bet arī tur tās rūpnīcas vairs neesot – pārcelta uz Turciju, kur ražošanas izmaksas ir lētākas,» stāsta Autobusu parka valdes loceklis Pēteris Salkazanovs, neslēpjot, ka izmaksas ir gana lielas – pārbūve izmaksājot tikpat, cik paša kravas busiņa iegāde.
Pieredze vēl no RAF laikiem Šobrīd uzņēmumā strādā 55 cilvēki, kuri lielākoties, arī pats direktors, savulaik strādājuši slavenajā rūpnīcā RAF. Visi darbinieki esot no Jelgavas un apkaimes, un uzņēmumā tiek novērtētas viņu prasmes. «Kadru jautājums ir smags, jo ne transporta inženierus, ne konstruktorus tagad augstskolās vairs negatavo – ja būtu nepieciešams, darbinieki būtu jāapmāca pašiem,» tā M.Karstens piebilstot, ka uzņēmums tāpēc ļoti rūpīgi izturas pret strādājošajiem. «Cenšamies darbiniekus nezaudēt. Un viņi strādā, jo atalgojums ir konkurētspējīgs un stabils,» papildina direktors, norādot – vidējā alga uzņēmumā «uz papīra» esot 640 latu.
Par «Universal LTD» Dibināšanas gads: 1991. Strādājošo skaits: 55 Vidējā alga («uz papīra»): Ls 640 Sadarbības partneri: Latvijā, Igaunijā, Holandē, Zviedrijā, Vācijā, Izraēlā
Foto: Ivars Veiliņš