12.5 °C, 1.1 m/s, 92.8 %

Izglītība

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsIzglītībaTehnoloģiju vidusskola: «10. klasē pievērsties eksaktajām zinātnēm ir par vēlu»
Tehnoloģiju vidusskola: «10. klasē pievērsties eksaktajām zinātnēm ir par vēlu»
06/04/2015

Jelgavas Tehnoloģiju vidusskola 8. un 9. aprīlī interesentus aicina uz Atvērto durvju dienām. Arī portāls www.jelgavasvestnesis.lv piedāvā plašāku ieskatu par to, kā skolas dzīve mainījusies pēdējos trīs gados, kopš tā no Jelgavas 1. ģimnāzijas kļuvusi par Tehnoloģiju vidusskolu.

Ritma Gaidamoviča

Jelgavas Tehnoloģiju vidusskola 8.
un 9. aprīlī interesentus aicina uz Atvērto durvju dienām. Arī
portāls www.jelgavasvestnesis.lv piedāvā plašāku ieskatu par to, kā
skolas dzīve mainījusies pēdējos trīs gados, kopš tā no Jelgavas 1.
ģimnāzijas kļuvusi par Tehnoloģiju vidusskolu.

 

Vārds «tehnoloģijas» ir ne tikai skolas
nosaukumā, bet vistiešākajā mērā ienācis arī skolas ikdienā, mainot
mācību procesu un tā akcentus. Specifiskos mācību priekšmetus
tehnisko grafiku jeb rasēšanu, datorizētās projektēšanas pamatus,
ievadu inženierzinātnēs un mehatroniku papildinājušas arī
fakultatīvās vai interešu izglītības nodarbības 3D projektēšanā,
robotikā, netradicionālajā matemātikā, kokapstrādē, mājturībā un
tehnoloģijās. No 9. klases skolēni mācās programmēšanu.

 

Dzejoļus zīmē

Inženierzinātnes tiek integrētas arī tradicionālajos mācību
priekšmetos, piemēram, literatūrā, bioloģijā, matemātikā. «Vai
varat iedomāties inženieru stundu literatūrā? Eseju par būvniecību
nerakstījām. Bet ko dara inženieri? Rasē! Tad arī inženieru stundā
literatūrā skolēni Aspazijas dzejoli zīmēja ar vārdiem, jo
inženieris idejas rasējumā arī vizualizē ar līnijām. Inženieri
vienmēr meklē jaunus risinājumus, un arī šajā gadījumā radoša
inovācija attaisnojās. Bērni ir tik izdomas bagāti, tādēļ sanākuši
fantastiski zīmējumi,» stāsta skolas direktores vietniece Guna
Stepiņa. Piemēram, bioloģijā, mācoties par putniem, skolēni rasēs
putnu būrus. «Ja runājam par rasēšanu – līdz šim bieži dzirdējām
izsaucienus «ārprāts, tā rasēšana!». Lai šo stereotipu mainītu,
mūsu skolā pilnīgi visiem 5. – 12. klašu skolēniem notika tehniskā
raksta stunda, lai iepazītu, kas īsti ir inženiera valoda. Skolēni
rakstīja Raiņa aforismus tehniskajā rakstā.

Eksakto priekšmetu nozīmi apzinās arī vecāki, un šobrīd abas 2.
klases ir ar matemātikas novirzienu. «Bērniem nedēļā ir piecas
matemātikas stundas un papildus fakultatīvi robotika, kur reizē
apgūst programmēšanu, tehnisko domāšanu, attīstīta sīko motoriku.
Viņi mācās arī netradicionālo matemātiku. Jau šobrīd jūtam, ka šiem
bērniem ir daudz vieglāk ikdienā uztvert mācību vielu, teksta
uzdevumiem viņiem ir pavisam cita pieeja, jo ir iemācījušies
analizēt,» stāsta sākumskolas skolotāja Santa Zaremba.

 

Skolēnu lielākā problēma – viņi negrib
domāt

Matemātikas skolotāja Antra Dunce uzsver,
ka galvenā problēma ir, ka bērns vienkārši baidās no matemātikas,
fizikas, rasēšanas, jo valda stereotips, ka tie ir grūtie
priekšmeti, tāpat viņi neizprot, kas īsti ir inženieris, līdz ar to
savlaicīgi nerodas interese par šo profesiju. «Labākajā gadījumā
skolēni zina, ka inženieris daudz pelna. Netradicionālajā
matemātikā strādājam tā, lai parādītu, ka matemātika nav nekas
sarežģīts. Tāpat dažādos veidos izskaidrojam, ar ko inženieri
nodarbojas, lai ieinteresētu un dzīvi sasaistītu ar teoriju,»
stāsta A.Dunce. Skolotāja lēš, ka skolēnu lielākā problēma ir tā,
ka viņi ir kūtri uz domāšanu. «Ar testiem tiek galā ātri, bet
nepatīk uzdevumi, kur pašiem jādomā. Tāpēc netradicionālajā
matemātikā vairs nedarbojamies tikai ar plikiem skaitļiem, bet paši
griežam, līmējam figūras, būvējam mājas, mašīnas, makaronu tiltus,
spēlējam prāta un loģikas spēles, lai iekustinātu prātu, liktu
domāt. Tāpat matemātika tiek mācīta ar citu priekšmetu
starpniecību, piemēram, robotiku, programmēšanu. Viss tiek
sasaistīts, un tas dod rezultātu,» saka skolotāja, kā piemēru minot
kādu puisi, kuram kopumā ir mācīšanās grūtības, taču robotikā un
kokapstrādē – zelta rokas. Tā kā šajās nodarbēs bez matemātikas,
loģiskās domāšanas neiztikt, tieši papildu nodarbības veicinājušas
puiša sasniegumu pilnveidi kopumā. «Mēs pielietojam taktiku – ar
specifiskajām fakultatīvajām nodarbībām un atraktīvām radošām
aktivitātēm ieinteresējam, un tad jau pretestība vairs nav tik
liela,» atzīst G.Stepiņa.

 

IT prasmes apgūs jau no 1. klases

Pie iesāktā Tehnoloģiju vidusskola
neapstājas un nepārtraukti domā, kā vēl attīstīt šo virzienu.
Nākamajam mācību gadam skola plāno pamatīgi izstrādāt inženieru
stundu metodiku, lai šāda veida nodarbības pilnvērtīgi kļūtu par
skolas īpašo piedāvājumu. Bet, kamēr valstī vēl tikai plāno
datorapmācību ieviest jau no mazākajām klasēm, šī skola to dara jau
tagad, piemēram, 1. un 2. klasē apgūstot robotiku, mazie līdztekus
apgūst arī datorzinības, īpaši programmēšanu. Tāpat skolotāji
izstrādā dažādus digitālos mācību līdzekļus, pēc kuriem tālāk
strādā arī citi pedagogi. Drīzumā skola plāno iesaistīties
datorikas apguves pilotprojektā, nodrošinot, ka IT prasmes varēs
apgūt skolēni no 1. līdz 12. klasei. Skolā norāda, ka padomā vēl ir
daudz citu iniciatīvu. 

 

Precīzāks rezultāts būs pēc pāris gadiem

«Par to, ka mēs strādājam pareizajā virzienā un skolēniem šeit
iemācītais studijās un dzīvē noderēs, esam vairāk nekā droši,» tā
direktores vietnieks Kaspars Antonevičs, kā piemēru minot divus
inženieru klases absolventus, kuri dien Nacionālajos bruņotajos
spēkos un paralēli mācās inženieros. «Viņi ir topošie virsnieki.
Cēsu instruktoru skolā viņiem bijis jāmācās grupu vadīšana,
taktikas plānošana, kur nepieciešama arī rasēšana, lai modelētu
ložu trajektorijas. Puišu atziņa: «Ar savām zināšanām rasēšanā
gājām cauri tā, ka maz neliekas!»,» stāsta K.Antonevičs.

Lai gan šobrīd skolu beigušas jau četras tā sauktās inženieru
klases, kurās mācībās uzsvars likts uz matemātiku un eksaktajām
zinātnēm, un daļa skolēnu tālāk izvēlējušies studēt tehniskās vai
inženierzinātnes, pedagogi lēš, ka patieso rezultātu varēs just
tikai pēc dažiem gadiem.

Foto: no skolas arhīva

 

ATVĒRTO DURVJU DIENAS

  • 8. aprīlī plkst.18 – nākamā mācību gada
    5., 6. klašu skolēniem un viņu vecākiem, kā arī potenciālo 7. un
    10. klašu skolēnu vecākiem;
  • 9. aprīlī – nākamā mācību gada 7. un 10.
    klašu skolēniem.

Sīkāka informācija – skolas mājas lapā
www.jtv.lv un pa tālruni 63045548.