Lai uzlabotu taksometru pakalpojumu kvalitāti, valdība otrdien lēmusi, ka no 1. janvāra par braucienu taksometrā obligāti jāizsniedz kases čeks. Jelgavas taksometru firmu pārstāvji ir vienisprātis, ka nekādu praktisku labumu jaunās izmaiņas nedos, tikai prasīs no uzņēmējiem liekus izdevumus.
Ilze Knusle-Jankevica Lai uzlabotu taksometru pakalpojumu kvalitāti, valdība otrdien lēmusi, ka no 1. janvāra par braucienu taksometrā obligāti jāizsniedz kases čeks. Jelgavas taksometru firmu pārstāvji ir vienisprātis, ka nekādu praktisku labumu jaunās izmaiņas nedos, tikai prasīs no uzņēmējiem liekus izdevumus. Šobrīd spēkā esošie noteikumi paredz, ka taksometra vadītājs par sniegto pakalpojumu izsniedz kases čeku vai kvīti, tāpēc daļā taksometru jau tagad izsniedz ne vien kvīti, bet arī čeku, ja klientam tas nepieciešams. Tomēr tiem, kas līdz šim izmantoja stingrās uzskaites kvītis, nāksies aprīkot visus taksometrus ar printeriem, kas pieslēgti skaitītājiem. Viens šāds aparāts izmaksā 150 – 300 latus. «Mums ir četri taksometri, un tos visus nāksies aprīkot ar kases aparātiem. Tas izmaksās ap tūkstoti,» lēš IK «Tarča» vadītājs Vladislavs Deikuns.
Lai gan tas prasīs katram lielākus vai mazākus ieguldījumus, uzņēmēji neredz, ka tam būs atdeve. Tiesa, varbūt taksometra vadītājam būs ērtāk strādāt, jo nevajadzēs rakstīt kvīti, tomēr to tik un tā nāksies darīt, ja klients vēlēsies atšifrētu maršrutu vai rekvizītus – šāda informācija čekā netiks uzrādīta. Turklāt ir vēl citas neskaidrības. «Ir divu veidu skaitītāji un vieniem printerus pieslēgt nevar. Lai gan šos skaitītājus ļauts izmantot līdz 2016. gadam, iespējams, tie būs jāmaina, kas nozīmē papildu izdevumus,» norāda «Jelgavas taksometru servisa» valdes loceklis Laimonis Vecums-Veco. Viņaprāt, tas tikai kārtējo reizi apliecina, ka mūsu valstī par uzņēmējiem nedomā un dara visu, lai traucētu tiem strādāt.
Uzņēmēji apšauba arī to, ka šādā veidā varētu pildīties valsts kase, ja nu gadījumā tāda bijusi iecere, pieņemot jaunos noteikumus. «Taksometru bizness tāpat ir stagnējoši mazs, un uzņēmumi knapi elpo, savukārt klientu maksātspēja tikai sarūk,» situāciju raksturo IK «Arma 8» pārstāvis. Savukārt līdz ar čeku izsniegšanu varētu sadārdzināties pats pakalpojums, jo nevienam nav noslēpums, ka arī tagad daudzi taksometri brauc bez skaitītāja – tas ir izdevīgāk klientam, bet šajos laikos ikviens klients ir zelta vērtē. «Zinu, ka gandrīz visās Latvijas pilsētās, varbūt izņemot Rīgu, taksometri neslēdz skaitītājus, jo tas ļauj piedāvāt zemāku un klientam draudzīgāku cenu. Ar skaitītāju brauciens sadārdzinās apmēram divas reizes, piemēram, ja līdz Rīgai varu aizvest klientu par 15 latiem, tad, ieslēdzot skaitītāju, cena būs vismaz 25 lati,» tā V.Deikuns. Viņš arī atklāti norāda, ka uzņēmēji darīs visu, lai nemaksātu lielākus nodokļus – ja ienākumi būs lielāki, «palielināsies» arī izdevumi – maksa par degvielu, automašīnas remontu, apkopi –, un no kā maksāt nodokļus tāpat nebūs.
Taksometru firmu pārstāvji pieļauj, ka šāds solis sperts, lai lobētu skaitītāju ražotājfirmas vai izplatītājus, kā arī lai izspiestu no tirgus mazos spēlētājus – izdevumi būs tik lieli, ka mazās firmas vai cilvēki, kas vienkārši piepelnījās ar vienīgo automašīnu, to vairs nevarēs atļauties.