26.5 °C, 2.3 m/s, 47.2 %

Izglītība

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsIzglītībaSvarīgākais skolēniem – saprast, ko darīt pēc vidusskolas
Svarīgākais skolēniem – saprast, ko darīt pēc vidusskolas
21/10/2011

«Lai gan testa rezultāti rāda, ka man vajadzētu mācīties sociālās zinātnes vai psiholoģiju, es tomēr sliecos uz informāciju tehnoloģiju zinātnēm vai ekonomiku. Kāpēc? Tāpēc, ka man nepatīk mācīt, mudināt cilvēkus, ko, manuprāt, dara psihologi, bet par sociālajām zinātnēm – mums jau šobrīd valstī ir šo speciālistu pārpilnība. IT nozare visu laiku attīstās, un, šķiet, būs daudz vieglāk atrast darbu,» atzīst 12. klases skolniece Santa Bričkus no Bēnes vidusskolas.

Ritma Gaidamoviča

«Lai gan testa rezultāti rāda,
ka man vajadzētu mācīties sociālās zinātnes vai psiholoģiju, es
tomēr sliecos uz informāciju tehnoloģiju zinātnēm vai ekonomiku.
Kāpēc? Tāpēc, ka man nepatīk mācīt, mudināt cilvēkus, ko, manuprāt,
dara psihologi, bet par sociālajām zinātnēm – mums jau šobrīd
valstī ir šo speciālistu pārpilnība. IT nozare visu laiku attīstās,
un, šķiet, būs daudz vieglāk atrast darbu,» atzīst 12. klases
skolniece Santa Bričkus no Bēnes vidusskolas.

Viņa ir viena no tiem jauniešiem, kas
šodien apmeklēja Latvijas Lauksaimniecības universitātes (LLU)
Atvērto durvju dienu un izmantoja iespēju aizpildīt testu, lai
uzzinātu savām interesēm atbilstošāko studiju jomu vai fakultāti.
Līdz pusdienas laikam iespēju aizpildīt testu, lai noskaidrotu sev
piemērotāko profesiju, bija izmantojuši vairāk nekā 20
jaunieši.

Zemgales reģiona Kompetenču attīstības
centra Vispārējās un profesionālās izglītības atbalsta nodaļas
vadītāja Sanita Šabanska stāsta, ka testu pildītāju vidū bija
jaunieši, kuri vēl nezina, ko darīt pēc vidusskolas, jaunieši,
kuriem virziens skaidrs, bet vēlas pārliecināties, vai testa
rezultāti sakrīt ar viņa vēlmēm, iespējām un varēšanu. «Daudzi no
šiem jauniešiem jau zina jomu, ja ne to, tad vismaz fakultāti, kurā
vēlas studēt. Taču gadās, ka, izpildot testu un ar mums pārrunājot
rezultātus, aiziet prom domīgs. Mūsu mērķis jau nav noteikt, kur
tieši viņam jāiet mācīties, bet gan rosināt padomāt, izsvērt visus
«par» un «pret». Ir slikti, ja jaunietis nezina, ko vēlas, sāk
mācīties kādu profesiju, bet 3. kursā saprot, ka izvēle nav bijusi
īsti pareiza. Iztērēts laiks, nauda,» tā S.Šabanska, piebilstot, ka
tieši tāpēc pēc testa izpildīšanas katrs jaunietis aicināts uz
sarunu, lai izvērtētu rezultātus ar karjeras trijstūra palīdzību
pēc trim kritērijiem: gribu, varu un vajag. «Tieši pēc šīs sarunas
vairāki aiziet domīgi,» piebilst nodaļas vadītāja.

Ar pašvērtējuma programmas palīdzību
skolēniem ir iespēja noskaidrot piecus variantus, kuru virzienā
atbilstoši viņa vēlmēm vajadzētu skatīties. Proti, cilvēks –
tehnika, cilvēks daba, cilvēks – cilvēks, cilvēks – māksla, cilvēks
– zīme. Visvairāk testi uzrādījuši cilvēks – daba rezultātu, taču
speciāliste min, ka tas ir pašsaprotami, jo šī tomēr ir
Lauksaimniecības universitāte, kurā daudzas programmas saistītas
tieši ar dabu. Tam seko cilvēks – cilvēks, kur var izvēlēties,
piemēram, pedagoģiju, sabiedriskās attiecības, sociālo darbu,
tūrismu.

«Es pildīju testu, taču jau zināju, kāda
būs atbilde. Esmu izvēlējusies mācīties ekonomistos. Tikai vēlreiz
ar testa starpniecību pārliecinājos, ka dodos pareizā virzienā.
Šobrīd arī domāju, ka mācīšos LLU, jo patīk pilsēta un tas ir tuvāk
mājām,» tā 12. klases skolniece Evita Hofmarka no Dobeles
novada.

LLU Uzņemšanas komisijas galvenā
atbildīgā sekretāre Rasma Veinberga stāsta, ka šajās Atvērto durvju
dienās jauniešiem aktuāli ir noskaidrot, kādus centralizētos
eksāmenus nepieciešams kārtot, lai iestātos izvēlētajā studiju
programmā, tāpat daudz neskaidru jautājumu ir par elektronisko
pieteikšanos un iesniedzamajiem dokumentiem. «Runājot par maksu,
visi cer, ka tiks budžeta grupā. Jāatzīst, par maksas apmēru mēs
varēsim runāt tikai nākamā gada sākumā, kad būs pieņemts valsts
budžets un izrunāts par studiju maksām, kuras parasti apstiprina
februāra Senāta sēdē,» tā R.Veinberga.

Jāteic, ka diezgan daudz skolēnu šodien
bija nākuši, lai noskaidrotu, uz kuriem priekšmetiem jāliek
akcents, lai vēlāk iestātos iecerētajā studiju programmā. «Interese
šobrīd ir par Pārtikas tehnoloģiju fakultāti, īpaši viesnīcu
uzņēmējdarbību. Šodien vēlējos noskaidrot, kurus priekšmetus ņems
vērā iestājoties,» tā Jevgeņija Poļuhoviča no 6. vidusskolas. Uz šo
fakultāti kā saistošāko skatās arī viņas draudzene Anna Magara, kā
rezerves variantu apsverot tulkošanu.

Jāpiebilst, ka LLU Atvērto durvju diena
interesentus LLU gaidīs vēl līdz pulksten 16. Deviņu LLU fakultāšu
pārstāvji sniegs informāciju par studiju programmām, uzņemšanas
prasībām un centralizētajiem eksāmeniem, kurus nepieciešams kārtot,
lai mācītos izvēlētajā studiju programmā, sagatavošanas kursiem
studijām LLU, stipendijām un kredītiespējām, ārpus studiju
aktivitātēm – sportā, pašdarbības kolektīvos, teātrī, Studentu
pašpārvaldē.

Foto: Ivars Veiliņš