8.2 °C, 8.5 m/s, 92.8 %

Pilsētā

Studentu darbi – tuvāki dzīvei
12/06/2008

Tie studenti, kas, uzsākot mācības Latvijas Lauksaimniecības universitātē (LLU), paļāvās uz veiksmi vien, «nogrima» jau pirmajā, otrajā kursā. Pārējie visus studiju gadus izturējuši un jau šomēnes iegūs diplomu.

Sintija Čepanone

Tie studenti, kas, uzsākot mācības Latvijas
Lauksaimniecības universitātē (LLU), paļāvās uz veiksmi vien,
«nogrima» jau pirmajā, otrajā kursā. Pārējie visus studiju gadus
izturējuši un jau šomēnes iegūs diplomu.

«Jelgavas Vēstnesis» uz sarunu aicināja LLU Lauku inženieru
fakultātes Arhitektūras un būvniecības katedras vadītāju Silviju
Štrausu, Sociālo zinātņu fakultātes Socioloģijas katedras vadītāju
Jāni Ķusi un prodekāni Ingu Svarinsku, kā arī Tehniskās fakultātes
profesoru Kasparu Vārtukapteini. Viņi ir to vidū, kas gadu no gada
lasa studentu izstrādātos bakalaura darbus un diplomprojektus, kā
arī piedalās to aizstāvēšanā, tāpēc objektīvi var spriest par
studentu darbu kvalitāti un vērtīgumu. 

Vērtējuma objektivitāti
garantē komisija
Oficiāli noslēguma darba tapšanai atvēlētas 10 – 15 nedēļas, taču
mācībspēki ilūzijas, ka visu šo laiku studenti tiešām apzinīgi
strādājuši, nelolo. Protams, ir izņēmumi, un tas itin labi parādās
darba aizstāvēšanā. Mācībspēki vērtē, ka tāpat kā citus gadus
izstrādāti kā ļoti pamatīgi, kvalitatīvi darbi, tā arī vāji, taču
ar studentu veikumu kopumā viņi ir apmierināti. «Saglabājusies
nemainīgi augsta kvalitāte, jo gadu laikā prasības nav mainījušās,»
teic S.Štrausa, un viņai piekrīt arī J.Ķusis un K.Vārtukapteinis,
taču norāda, ka vērtējumu ziņā ir pilns spektrs – kā četras, piecas
balles, tā arī deviņnieki un desmitnieki par tiešām izciliem
darbiem.
Jautāti, cik objektīvs ir šis vērtējums, mācībspēki ir vienisprātis
– objektivitāti garantē septiņu cilvēku komisija, kurā līdztekus
LLU mācībspēkiem ir arī savas jomas speciālisti, kas ar augstskolu
ikdienā nav saistīti. «Tas savā ziņā ir garants tam, ka vērtējums
ir objektīvs un mums, pasniedzējiem, pat ja to gribētu, nav
iespējas paaugstināt vidējo vērtējumu, lai sev «uzspodrinātu»
spalvas,» piebilst K.Vārtukapteinis. S.Štrausa gan neslēpj, ka šajā
gadījumā liela nozīme ir arī studenta pārliecībai par sevi, savu
darbu – augstāks vērtējums ir tiem, kas prot pārliecināt. Savukārt
J.Ķusis piebilst ka vienu otru studentu tomēr nācies «pievilkt».
«Mēs neesam ieinteresēti studentu par visām varītēm «nogremdēt»,
tādēļ ikvienā darbā, pat ja tas ir vājš, vispirms cenšamies
saskatīt pozitīvo – to, par ko students būtu pelnījis tās četras
balles. Ja tas neizdodas, diemžēl darbs jāpārstrādā,» tā J.Ķusis,
taču I.Svarinska piebilst, ka pārlieku aizrauties ar slīcēju
glābšanu nedrīkst: «Mums jādomā arī par fakultātes labo vārdu. Var
jau ielikt pozitīvu vērtējumu par ļoti vāju bakalaura darbu, taču
jārēķinās, ka akreditācijas komisija nejauši tieši to var izlasīt –
vai tad mēs spētu pamatot, par ko piešķirta augstākā
izglītība?»

Darbi pietuvināti
reālajai dzīvei
Uz jautājumu, kā mainījusies tēmu izvēle, mācībspēki atbild – tās
gadu gaitā neapšaubāmi kļuvušas daudzveidīgākas un pietuvinātākas
dzīvei. Piemēram, topošie sociologi vairs neizvēloties «nobružātas»
tēmas, toties akcentē mūsdienu aktualitātes, piemēram, anoreksiju,
bulīmiju, sabiedrības attieksmi pret homoseksuālām
partnerattiecībām. TF inženieri lielāku uzmanību pievēršot tam, lai
bakalaura darbā piedāvātais risinājums būtu gan vienkāršāks, gan
arī relatīvi lētāk realizējams, turklāt aizvien vairāk studentu
pievēršas mācību laboratoriju iekārtu pilnveidošanai. Savukārt LIF
būvnieki biežāk izstrādā diplomprojektus, kuri pēc tam tiek arī
īstenoti. «Tādi ir apmēram 80 procenti darbu, galvenokārt saistīti
ar studenta pirmsdiploma prakses vai darba vietu,» kā piemēru
S.Štrausa min Ozolnieku ledus halles ventilācijas sistēmas
projektu. Augstu vērtējumu ieguvis arī darbs, kurā projektēta
daudzstāvu dzīvojamā māja Jeruzalemes ielā Rīgā, kā arī cementa
rūpnīca Sīrijā. «Šogad vairums darbu tiešām bija pamatīgi,» viņa
norāda, ka kopumā no 44 topošajiem būvniekiem viens saņēmis izcilu
vērtējumu, astoņi – deviņas balles, un šie rādītāji ir augsti. Divi
desmitnieki un sešpadsmit deviņnieki no kopumā 36 darbiem ir
topošajiem inženieriem TF, un K.Vārtukapteinis īpaši uzteic darbu
«Spēkratu ģeneratora diagnostikas iekārtas projekts». «Tā ir reāli
ieviešama iekārta, pārliecinoši pamatota,» viņš turpina.

Šogad – bez plaģiātiem
Uzrunātie mācībspēki ir gandarīti, ka šajā gadā pozitīvs vērtējums
ir visiem darbiem, kas tika aizstāvēti. Galvenie kritēriji, pēc
kuriem darbus vērtē, – tēmas aktualitāte un saturs, darba
noformējums un prezentācija. «To, cik daudz laika students ir
atvēlējis bakalaura darbam, var noteikt, to paņemot vien rokās –
izmantotās literatūras klāsts, darba noformējums…» teic J.Ķusis.
Arī prezentācija var «nodod» paviršākos vai tos, kuru vietā darbu
rakstījis kāds cits. «Mūsdienās pērk un pārdod visu,» neslēpj
Socioloģijas katedras vadītājs, norādot, ka tas visbiežāk atklājas
darba aizstāvēšanā – dažkārt students «savu» darbu pat nav
izlasījis, tādēļ nevar brīvi runāt par tajā aplūkoto problēmu,
dažkārt teorija «nelīmējas» kopā ar pētījumu, un plaģiātisms nāk
gaismā. Šādi gadījumi, lai gan reti, SZF ir bijuši, taču
galvenokārt kursa darbos, vienreiz arī maģistra darbā. «Bija
aizdomas arī par kādu bakalaura darbu, taču pierādīt to neizdevās,»
atceras I.Svarinska, norādot, ka noslēguma darbu rakstīšanas laikā
pasniedzēji kļūst īpaši uzmanīgi. «Intereses pēc internetā esmu
meklējusi darbus par noteiktu tēmu, tāpēc zinu, ka tur iespējams
iegūt visu – sākot no lekciju pierakstiem un referātiem līdz pat
promocijas darbiem, un tā jau ir katra mācībspēka goda lieta –
nepalikt muļķa lomā un atklāt plaģiātu,» viņa stāsta, ka par
plaģiātismu var draudēt pat izslēgšana, turklāt, darbu
pārstrādājot, studentam jārēķinās arī ar iespaidīgu naudas summu.
«Lai izvairītos no situācijas, kad studenta paviršība nāk gaismā
tikai bakalaura darba prezentācijā, drīzumā kā obligāta tiks
ieviesta priekšaizstāvēšana,» I.Svarinska to salīdzina ar tādu kā
ģenerālmēģinājumu, pēc kura vēl iespējams pagūt darbu «pieslīpēt»,
lai aiztaupītu nepatikšanas.
«Bakalaura darbs sastāv ne tikai no teorētiskās, bet arī praktiskās
daļas – ja kaut kas tiek izstrādāts, tad studentam ir jāpamato,
kāpēc tā un ne citādi. Katrai lietai ir konkrēts risinājums, un
lielākoties ar plaģiātu cauri nevar tikt,» K.Vārtukapteinis gan
atmiņā atsauc vienu šādu darbu, ko komisija neļāva aizstāvēt.
Savukārt S.Štrausa uzskata, ka zināms plaģiātisms būvnieku
izstrādātajos darbos pat ir likumsakarīgs: «Mūsu specialitātē ir
ļoti grūti noteikt, kur sākas un beidzas plaģiātisms – galu galā
būvinženieris ir tas, kurš strādā aiz arhitekta un viņa ideju
ieliek tādā kā rāmī, izdomā, kā to iespējams realizēt.» Tiesa,
S.Štrausa piebilst, ka plaģiātisms iespējams vien ideju līmenī –
risinājumu nošpikot nevar. Un to apliecinot arī fakts, ka vairāku
desmitu gadu laikā būvniekiem nav bijis neviens atklāts
diplomprojekta plaģiāts.   
 
Atzīmi
«gremdē»
latviešu valoda 
Kaut arī visi pasniedzēji «savējos» lielākoties slavē par tēmu
aktualitāti, nopietnu problēmas risinājumu un pieeju darbam, bez
uzmanības nevar atstāt faktu, ka lielai daļai studentu diemžēl
«klibo» latviešu valoda. «Gadās, ka darbs tehniski ir izstrādāts
teju perfekti, taču apraksts ir nekvalitatīvs,» neslēpj TF
profesors, gan piebilstot, ka pēdējos gados jāuzteic krievu
tautības studenti, kuru darbi nereti uzrakstīti pat labākā latviešu
valodā nekā tiem, kuriem tā ir dzimtā. Uz šo problēmu norāda arī
J.Ķusis: «Ko tur slēpt – ik gadu gadās pāris bakalaura darbu, kas
rakstīti nevis zinātniskajā stilā, kā tas ir nepieciešams, bet gan
populārajā. Tieši tādēļ mēs augsti vērtējam zinātniskos projektus,
kas jāraksta vēl skolā – tā topošajam studentam nereti ir pirmā
iespēja apgūt zinātniskā stila rakstīšanas manieri.» Mācībspēki
neslēpj, ka daudz kļūdu rodas arī tekstu tulkošanas gaitā, taču
vairums ir paviršības dēļ. «Mēs jau neprasām neiespējamo – vien
pirms iesiešanas vēlreiz pārlasīt savu darbu. Diemžēl situācijā,
kad viss tiek atlikts uz pēdējo brīdī, no kļūdām izvairīties
grūti,» rezumē pasniedzēji un atklāj, ka, vērtējot darbu, kļūdaina
valoda neapšaubāmi ir viens no aspektiem, kādēļ tiek pazemināts
kopējais rezultāts.