26.8 °C, 4.6 m/s, 45.8 %

Jauniešiem

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsJauniešiemStjuarti nav tikai ēdiena iznēsātāji
Stjuarti nav tikai ēdiena iznēsātāji
16/05/2017

«Mēs esam tikai mazs posmiņš, lai nogādātu cilvēkus savos galamērķos. Mūsu komandā ir gan piloti, gan tehniķi un daudz citu profesiju pārstāvju, kuri padara ikvienu ceļojumu iespējamu,» tā, iesākot pēdējo sarunu cikla «Cepums ar slavenību» pasākumu, norāda aviosabiedrības «airBaltic» vecākā stjuarte Marlēna Zaneriba.

Šis bija pēdējais no šīs sezonas sarunu cikla «Cepums ar
slavenību» pasākumiem, pirms šodienas viesiem mājīgajās kafejnīcas
«Silva» telpās bija viesojusies popgrupa «Gain Fast», rakstnieks
Jānis Joņevs, autosportists Reinis Nitišs un pavārs Mārtiņš
Sirmais. Šoreiz ar savu pieredzi dalījās divi aviosabiedrības
«airBaltic» stjuarti – M.Zaneriba un Viktors Veide.

Interesanti, ka abi par stjuartiem kļuvuši nejauši un par šādu
profesiju bērnībā nav sapņojuši – vēl vairāk: Marlēna baidījusies
no augstuma. «Biju nomainījusi neskaitāmas darba vietas, jo neviena
nešķita interesanta. Ar skepsi pieteicos stjuarta vakancei, un
negaidīti saņēmu zvanu ar aicinājumu uz darba interviju. Tā
noteikti nebija labākā darba intervija, jo toreiz man bija
viduvējas angļu valodas zināšanas, bet intervijas laikā bija
jāsimulē komunikācija ar kašķīgu pasažieri angļu valodā. Ar laiku
izdevās iemācīties nepieciešamos terminus,» ar atmiņām par
pirmajiem brīžiem stjuartes profesijā dalās Marlēna.

Stjuarti sarunā atklāja, ka šajā profesijā atvaļinājumu dabūt ir
sarežģīti, bet darba grafika lielākajā spraugā izdodas tikt pie
četrām brīvām dienām. «Stjuartiem ļoti iecienīts ir reiss uz
Telavivu, jo tas ir viens no nedaudzajiem, kad izdodas arī nedaudz
atpūsties un apskatīt pilsētu. Pēc četru stundu lidojuma ir divu
vai četru dienu pauze,» stāsta V.Veide. Visilgākā prombūtne no
mājām ir bijusi Marlēnai – mēnesi ilgs ceļojums uz Libānu.

Tāpat abi viesi nekautrējās atklāt dažādas nianses par drošību,
piemēram, pacelšanās brīdī lidmašīna sasniedz pat 300 kilometru
stundā lielu ātrumu, tādēļ katra nepiesprādzēšanās negaidītas
bremzēšanas gadījumā var būt liktenīga. Tāpat ar pasažieriem pilnas
lidmašīnas «Boing 737» maksimālais svars ir 59 tonnas. Interesanti,
ka lidmašīnas logu aizkariem ir pacelšanās brīdī ir jābūt vaļā, jo
šajā laikā katrs pasažieris ir kā papildu «skaneris» lidmašīnas
tehniskajam stāvoklim. «Pirms vairākiem gadiem reisā no Dublinas
tieši pasažieris ievēroja, ka lidmašīnai nolūzis ritenis, un
savlaicīgi to paziņoja – pilotiem izdevās izvairīties no
katastrofas,» skaidro Viktors.

Tāpat viesi atklāja, ka stjuartiem pirms reisa ir jāiziet
līdzīga procedūra kā pasažieriem – jāreģistrējas gan pirms
lidojuma, gan pēc. «Pēdējais brīdis, kad jāveic reģistrācija, ir
stundu un desmit minūtes pirms gaidāmā reisa. Ja tiek kavēta šī
procedūra, ir jāraksta paskaidrojums.» Nedz Marlēnai, nedz Viktoram
vēl šādas pieredzes nav.

Sarunas beigās klātesošajiem bija iespēja iepazīties ar drošības
instruktāžas vadīšanas aizkulisēm, kā arī iepazīties ar lidmašīnas
salonā esošajiem drošības priekšmetiem – skābekļa masku un drošības
jostām.

Sarunu ciklu «Cepums ar slavenību» organizē biedrība «Kultūras
un mākslas centrs «Nātre» sadarbībā ar Jelgavas bērnu un jauniešu
centra «Junda» Jauniešu klubu un kafejnīcu «Silva», atbalsta
reklāmas drukas uzņēmums «212». Pasākums īstenots ar Kultūras
ministrijas, Zemgales NVO centra un Jelgavas pilsētas pašvaldības
finansiālu atbalstu.

Foto: Austris Auziņš