Krīze ekonomikā Latvijai dod fantastiskas attīstības iespējas transportā un loģistikā, šodien diskusijā «Kā attīstīt transporta loģistikas nozari Latvijā» teica satiksmes ministrs Ainārs Šlesers.
Kad vērojama ekonomikas lejupslīde, loģistika un tranzīts ir vieni no retajiem, kas turpina attīstīties, kaut gan straujais attīstības temps samazinās līdz ar pieprasījuma samazināšanos pasaulē, norādīja Šlesers.
«Bet ir virkne preču, pēc kurām pieprasījums joprojām ir liels. Notiek cīņa starp valstīm, ostām un termināļiem. Tā būs ļoti nozīmīga, un stiprākie uzvarēs. Tāpēc Latvijai jādara viss iespējamais, lai nostiprinātu biznesu šajā laikā, kad notiek tirgus pārdale,» uzsvēra ministrs.
Šlesers atzīmēja, ka naftas cenas pasaulē kritušās trīs reizes, tādēļ dabas resursu eksportētājvalstis ir izvēles priekšā – ko darīt cenu samazinājuma dēļ un kā «aiztaisīt» caurumus budžetā, kā piemēru minot Krieviju. «Nav garantijas, kā veidosies resursu cenas, bet bizness turpināsies, tāpēc esmu pārliecināts, ka ostas attīstīsies.»
Satiksmes ministrs norādīja, ka mums spēcīgi jākonkurē, lai preces nāktu caur Latviju. Bez naftas un oglēm ir arī konteineru bizness, kas līdz 2030. gadam varētu pieaugt par 600%. «Bet ir jautājums, caur kurām ostām tie konteineri ies. Lielās Eiropas ostas visus nevarēs uzņemt, tāpēc attīstīsies jaunās ostas un termināļi.»
Šlesers pauda cerību, ka lielu biznesa daļu pārvedīs uz mūsu valsts ostām. Daļu kravu ieved pa jūru, otra nāk no Ķīnas ziemeļrietumiem cauri Āzijai pa dzelzceļiem. Tiek veiktas pārrunas ar Krieviju, Ķīnu, Kazahstānu. Rietumu-Austrumu koridoram būs ļoti liela nozīme nākotnē, uzsvēra ministrs.
«Ceļu būvniecība ir viena no prioritātēm. Lai savienotu mūsu trīs ostas ar Krievijas robežu, jāveido Maskavas maģistrāle, ko sāks būvēt nākamgad Kokneses virzienā. Tā ostas labāk tiks savienotas ar Latvijas-Krievijas robežpunktu. Darba mums ir ļoti daudz,» sacīja Šlesers.
Ministrs norādīja, ka laikā, kad pasaulē aviācijā valda dziļa krīze, mēs strādājam efektīvi un pieaugums nozarē bija 18%. «Ja visas nozares tā strādātu, iekšējais kopprodukts būtu daudz lielāks,» uzsvēra politiķis.
«Šajos juku, pārmaiņu laikos mēs spēsim vēl vairāk nostiprināties. Labi, ka uzmanība un attīstība vērsta ne tikai uz vietējiem, bet arī uz tranzīta pasažieriem. Paredzams, ka plūsmas pieaugs – tagad ir 60 tiešie lidojumi no Rīgas, plānots, ka tie pieaugs līdz 100. Plānots piesaistīt kravas no Āzijas, kuras varēs izplatīt pa visu Eiropu,» informēja Šlesers.
Ministrs apgalvoja, ka Satiksmes ministrija strādās visos šajos transporta attīstības virzienos. «Transports un loģistika būs viens no sektoriem, kas kompensēs zaudējumus citās nozarēs. Mēs pārņemsim kravas no citām ostām uz mūsējām. Ar politiskiem uzstādījumiem to panākt nevar, tāpēc aicinu darboties visus nozarē iesaistītos.»
Šlesers norādīja, ka nākamie gadi būs iespēju laiks. «Iespējas radīsies fantastiskas, jo esam starp diviem lieliem tirgiem. Tas viss jāizmanto,» uzsvēra ministrs. «Nākamgad, kad būs lejupslīde ekonomikā, ceļus varēs saremontēt divreiz vairāk, jo palielināsies konkurence un kritīsies cenas. Kas zaudēja darbu būvniecībā, varēs strādāt ceļu būvē. Lielas konkurences laikā darbinieki strādās daudz efektīvāk.»
«Krīze ir slikta, bet reizē arī laba, jo attīra valsti no nevajadzīgiem biznesiem un paaugstina efektivitāti. Darbinieki tiek audzināti, jo viņi vairs neies katru dienu pie darba devēja un neprasīs algas paaugstinājumu, nepieaugot darba ražīgumam. Krāvēji, kas vasarā saulē nevēlējās strādāt un izlikās, ka slimo, tagad neslimos pat ziemā un slapjdraņķī un gribēs strādāt,» sacīja ministrs.
www.leta.lv