3.9 °C, 4.2 m/s, 93.5 %

Izglītība

Skolēnus aicina būt iecietīgākiem
10/02/2009

«Varētu teikt, ka skolā mēs mācamies dzīvot, taču patiesībā to nevar iemācīties – mēs jau dzīvojam,» ar šādiem vārdiem šodien Jelgavas 1. ģimnāzijā sākās Jelgavas pašvaldības policijas demonstrētā īsfilma un sekojošā diskusija ar 7.-9. klašu skolēniem, lai aicinātu skolēnus būt iecietīgākiem pret saviem vienaudžiem, kā arī apzināties savas tiesības un pienākumus.

Arturs Neikšāns

«Varētu teikt, ka skolā mēs mācamies dzīvot, taču patiesībā
to nevar iemācīties – mēs jau dzīvojam,» ar šādiem vārdiem šodien
Jelgavas 1. ģimnāzijā sākās Jelgavas pašvaldības policijas
demonstrētā īsfilma un sekojošā diskusija ar 7.-9. klašu skolēniem,
lai aicinātu skolēnus būt iecietīgākiem pret saviem vienaudžiem, kā
arī apzināties savas tiesības un pienākumus.

Ideja par šādas informatīvas lekcijas nepieciešamību Jelgavas 1.
ģimnāzijā pašvaldības policijas inspektorei Daigai Antonovai radās
jau 28. janvārī, kad organizētā reida laikā, kurā piedalījās arī
portāls www.jelgavasvestnesis.lv, pie
ģimnāzijas tika notverti vairāki nepilngadīgi pīpmaņi, no kuriem
daži no notikuma vietas pat mēģināja aizbēgt.

D.Antonova skolēniem skaidroja, ka mācību īsfilma «Joka pēc» tiek
demonstrēta ar mērķi, lai skolēni paskatītos no malas, kā izskatās
savu vienaudžu apcelšana skolā, kas apceltajam liek justies
briesmīgi. Īsfilmas galvenais vadmotīvs bija trīs meiteņu
neiecietīgā izturēšanās pret saviem vienaudžiem, kuri tika pazemoti
citu klases biedru priekšā.

«Aicinu jūs apzināties, kā jūtas skolēns, kurš tiek apcelts.
Skolēnu aizskaršanu var klasificēt kā emocionālu vardarbību, par ko
var sodīt ne tikai administratīvi, bet par to var iestāties arī
kriminālatbildība,» tā D.Antonova. Viņa arī atgādināja, ka
konfliktsituācijās ne vienmēr klāt ir skolotāji, tāpēc ir ļoti
svarīgi, ka šādā brīdī pūlī ir vismaz viens skolēns, kas teiks: «Tā
darīt nav pareizi». «Cenšoties būt piederīgam kādai grupai,
vienkārši ir jāapzinās, kur sākas spēle un kur tā beidzas,» tā
policijas inspektore.

Turklāt, aptaujājot skolēnus, izrādījās, ka no aptuveni 40
klātesošajiem skolēniem tikai 3 bija izlasījuši iekšējās kārtības
noteikumus. «Nezināšana jūs neatbrīvos no atbildības,» tā Daiga
Antonova, aicinot bērnus apzināties, ka par viņu pārkāpumiem
atbildību nes viņu vecāki.

Skolēni tika aicināti arī radušās problēmas nepaturēt pie sevis,
bet tās izrunāt ar saviem vecākiem vai skolas sociālo pedagogu.
«Tad, ja situācija vairs nav kontrolējama, iejauksies pašvaldības
policija,» apzināties neapdomīgas rīcības iespējamās sekas aicina
policijas inspektore.

Portāls arī jautāja diviem skolēniem, kā viņi vērtē šādu
informatīvu stundu nepieciešamību. Endijs teica, ka citu skolēnu
apcelšana skolā ir novērojama praktiski ikdienā, arī viņa klasē,
taču pieļāva, ka pēc šādas stundas apmeklēšanas varbūt kāds mazliet
apdomāsies. Savukārt Viktorija bija pārliecināta, ka šādas stundas
ir jālasa vēl jaunākiem skolēniem, jo pamatskolas pēdējo klašu
skolēni par iecietības nozīmi ikdienas saskarsmē esot informēti.
«Klasesbiedrus apcelt neļauju. Ja redzu, ka kāds tiek apcelts,
palieku ļoti dusmīga un iejaucos,» tā Viktorija.