Koka tauriņi, plīša apmetņi, prāta spēles, personalizēti kalendāri, laistīšanas sistēma, koka plaukti, ekoloģiska kosmētika un zīmēšanas iekārta – tie ir tikai daži produkti, ko šodien vairāk nekā 80 skolēnu mācību uzņēmumu (SMU) pārstāvji prezentēja «Junior Achievement Latvija» SMU reģionālā gadatirgū «Cits bazārs» Jelgavas tirdzniecības centrā «Pilsētas pasāža».
Pasākumā piedalījās 82 SMU – puse no dalībniekiem bija no Jelgavas pilsētas izglītības iestādēm, savukārt pārējie dalībnieki pievienojās no Rīgas, Mārupes un arī Kandavas izglītības iestādēm. «Esmu pārsteigta, cik dažādas ir jauniešu idejas – tie ir gan produkti ar savu filozofiju, gan arī ļoti tehniski un praktiski izstrādājumi,» vērtē SMU gadatirgus žūrijas locekle Latvijas Zinātņu akadēmijas akadēmiķe Baiba Rivža.
Vairāki SMU, kuru produktu «odziņa» bija īpašs stāsts un sava filozofija, iestājās par dabai draudzīgiem risinājumiem. Piemēram, SMU «Otrreiz» pārstāvēm rūp «fast fashion» jeb «ātrās modes» industrijas radītais posts videi. Šajā industrijā tiek izmantots poliesters, kas ir vidi piesārņojoša plastmasa. «Vēlamies uzlabot aprites ekonomiku, piedāvājot iegādāties pārstrādātus batikotus kreklus ar īpašu dizainu,» stāsta uzņēmuma pārstāve Paula Adele Purava no Rīgas Kultūru vidusskolas. Bet SMU «Wucco» piedāvāja iegādāties stikla kaklarotu, kurā aug neliela dillīte. «Tiklīdz vāciņš tiek atvērts, tā novīst. Tas rosina cilvēkus domāt par to, cik piesārņots ir mūsu gaiss,» teic uzņēmuma pārstāvis Arnolds Rudenko, uzsverot: ar šādu kaklarotu var pievērst uzmanību vides piesārņošanas problēmai un aicināt domāt «zaļi». Tāpat piedāvājumā bija arī ekoloģiska kosmētika, ziepes un sveces, kā arī senioru apgleznotas krūzītes, ko tirgoja sociālā SMU pārstāves.
Tāpat tirdziņā tika piedāvāti praktiski risinājumi jauniešu ikdienas problēmjautājumiem. Piemēram, SMU «Wheelift» prezentēja īpašu novietni slēpēm vai velosipēdam. «Ikdienā dodos uz skolu ar velosipēdu, bet mājās tam īsti nav vietas, jo dzīvoju nelielā dzīvoklī. Ar domubiedriem izdomājām risinājumu – novietot velosipēdu īpašā veidā, ekonomējot vietu dzīvoklī. Vēlāk atskārtām, ka šāda novietne nav pieejama Latvijas tirgū un var būt saistoša arī citiem,» vērtē SMU pārstāve Kitija Koroševska. Bet puiši no SMU «Aktīvā Mītava» izdomājuši veidu, kā jauniešiem pavadīt brīvo laiku. «Jābeidz sēdēt internetā un jāizkustas. Piedāvājam orientēšanās spēles un saliedēšanas pasākumus jauniešiem. Pie reizes esam iekļāvuši Jelgavas zīmīgākos objektus, lai varētu labāk iepazīt mūsu pilsētu,» norāda uzņēmuma pārstāve Anna Lūsiņa. Tāpat tirdziņā jaunieši piedāvāja iegādāties cirkuli bez adatas, telefona turētājus, personalizētus kalendārus, kartītes, spogulīšus ar «kabatiņu», pledus, kas izstrādāti kā apmetņi, un citas praktiski pielietojamas lietas.
Daudzi produkti tirdziņā bija jaunums, tomēr tika piedāvāti arī jau zināmi, bet uzlaboti produkti. Piemēram, SMU «Braincrack» piedāvāja iegādāties 10 veidu koka prāta spēles. «Pērn mums piedāvājumā bija sešas, bet mēs krietni uzlabojām produktu – pievienojām uz katra savu logo, kā arī izstrādājām vēl četru dažādu sarežģītības pakāpju spēles. Drīzumā būsim pieejami arī internetveikalā,» tā SMU pārstāvis Mārtiņš Dunajevs. Vienlaikus produktu sortimentu paplašinājuši arī puiši no SMU «Cozyfunbag» – ja pērn viņi piedāvāja iegādāties krūzīšu paliktni, kas ļauj turēt krūzi uz dīvāna un tā nenoslīd, tad šobrīd piedāvājumā ir turētāji arī uzreiz divām krūzēm, turētāji vīna glāzēm, kā arī īpaši konusi, kas pilda dizaina garšvielu turētāja un vāzes funkcijas.
Jāpiebilst, ka pasākumā SMU pārstāvjus vērtēja arī žūrijas komisija – pilsētas uzņēmēji, pilsētas pašvaldības un «Swedbank» pārstāvji, kā ekonomikas un uzņēmējdarbības jomas pārstāvji valsts iestādēs. «Skolēnu idejas ir daudzpusīgas, gudras un praktiskas – par to nav šaubu. Turklāt viņiem ir ne vien entuziasms izstrādāt produktus, bet arī prasme tos reklamēt, izmantojot platformas tiešsaistē. Jāatzīst gan, ka vairāk būtu jādomā arī par nākotnes izaicinājumiem un savu ideju realizēšanai jāmeklē finansējums vai partneris,» vērtē SMU gadatirgus žūrijas locekle «Swedbank» pārstāve Daiga Rožkalne.
Foto: Ivars Veiliņš/«Jelgavas Vēstnesis»