17.5 °C, 1.4 m/s, 96.5 %

Ekonomika

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsEkonomikaSkolēnu mācību uzņēmumos – no grāmatu vākiem līdz gudrai laistīšanas sistēmai
Skolēnu mācību uzņēmumos – no grāmatu vākiem līdz gudrai laistīšanas sistēmai
12/02/2018

Papīra ziepes, modulāra augu laistīšanas sistēma, atvilktnes ar slepeno nodalījumu, ozolkoka lampas, apgleznoti T-krekli, atslēgu piekariņi ar latvju zīmēm, auduma vāki grāmatām – šos un citus produktus jauni un jau pieredzējuši skolēnu mācību uzņēmumi (SMU) šodien prezentēja un tirgoja SMU gadatirgū «Cits bazārs», kas norisinājās «Vivo centra» divos stāvos.

Lielu apmeklētāju uzmanību piesaistīja nesen izveidotā SMU «One
drop» prezentētais augu laistīšanas mehānisms, kas darbojas ar
aplikācijas palīdzību un spēj ne tikai pēc cilvēka uzstādījuma
kontrolēt laistīšanas biežumu, bet arī noteikt apgaismojuma līmeni
un gaisa temperatūru. Uzņēmuma pārstāvis Kristiāns Vinters,
prezentējot produktu stendā, kas atgādina siltumnīcu, uzskatāmi
parādīja, kā jau ir izaudzējis augus ar sistēmas palīdzību, un savu
produktu piedāvāja iegādāties par cenu, sākot no 35 eiro. «Lai gan
zinu, ka viss strādā teicami, pirmoreiz prezentējot produktu
plašākai auditorijai, jūtams liels satraukums,» teic K.Vinters,
atzīstot, ka programmēt ir vieglāk nekā komunicēt un stāstīt par
produktu. Savukārt, piemēram, pieredzējušie koka lampu tirgotāji
«Litvud» gadskārtas tirdziņos jau notirgojuši produkciju 7000 eiro
vērtībā un, gatavojoties pasākumam, paplašinājuši produktu klāstu.
«Pārbaudām, kāda ir cilvēku interese par jaunu produktu un
pirktspēja,» norāda Jelgavas Spīdolas ģimnāzijas SMU pārstāvis Uģis
Pumpurs, norādot, ka uzņēmumam svarīgi nemitīgi augt un
attīstīties, tādēļ riskēja investēt lielizmēra lampās, kurās
izmantoti dārgi gaismas ķermeņi, kas rada maksimāli saules gaismai
pietuvinātu apgaismojumu.

Ņemot vērā, ka tirdziņā piedalījās 71 SMU, tostarp 60 bija
jelgavnieki, vēl 10 – viesi no Rīgas un viens uzņēmējs no Ikšķiles,
liela nozīme bija arī mārketingam un uzņēmēju prasmēm pierādīt, ka
viņu produkts ir labākais. Piemēram, teju blakus stendos tika
tirgoti austiņu turētāji. Viens no SMU to piedāvāja, demonstrējot,
cik grūti atpiņķerēt austiņu, kuras bijušas kabatā, vadu, savukārt
otrs austiņu turamo prezentēja kā inovatīvu rīku. «Mūsu produkts ir
aprīkots ar «NFC» uzlīmi, kas darbojas pēc e-talona principa – čipu
pieliekot pie telefona, austiņās uzreiz sāks skanēt izvēlētā
dziesma,» stāsta Jelgavas Spīdolas ģimnāzijas audzēkne Elīza
Vilaua, uzsverot, ka svarīgākais ir mācēt izcelties pat starp
šķietami vienādiem produktiem. Tāpat tirdziņā varēja iegādāties
auduma vākus grāmatām, klades koka vākos ar iededzinātiem Latvijas
simboliem, koka pulksteņus un rāmīšus, krūzes ar pazīstamu
personību siluetiem un ieguldījumu, «Astro lampas» un dzīvnieku
kastes «Pet box».

Jāpiebilst, ka SMU pārstāvju produktus, stendus un pārdošanas
spējas vērtēja arī ekspertu žūrija. «Swedbank» pārstāve Valērija
Jurevica uzsver, ka arī šogad jaunieši mācējuši pārsteigt ar idejām
ar augstu potenciālu. «Mums ir virkne vērtēšanas kritēriju, bet
svarīgākais ir saprast produkta idejas potenciālu, proti, vai es
pati gribētu iegādāties šādu produktu,» skaidro V.Jurevica,
uzsverot, ka, jau otro gadu strādājot ar jauniešiem, saprot, ka
viņiem ir viss nepieciešamais, lai kļūtu par veiksmīgiem
uzņēmējiem, bet jābūt aktīvākiem, veicinot produktu noietu ne tikai
skolas rīkotajos pasākumos.

Produktus atzinīgi novērtēja arī daudzi jelgavnieki. «Man ļoti
patika papīra ziepes. Vasarā ar ģimeni brauksim ceļojumā un paņemšu
līdzi, lai nav jāsūkstās, ka bērniem netīras rokas,» teic
jelgavniece Māra Lazda. Savukārt jelgavnieks Uldis Pelēns uzsver,
ka šodien mainījis viedokli par skolēnu tirdziņiem. «Agrāk likās,
ka tajos pārdod tikai skolēnu rokdarbus. Šodien redzēju dažas
iespaidīgas lietas, kas galvaspilsētas glaunajos dizaina veikalos
maksā simtos,» tā vīrietis, izceļot koka plauktus ar neredzamo
slēdzi un koka dizaina gaismekļus.

Foto: Santis Zībergs