Papīra ziepes, modulāra augu laistīšanas sistēma, atvilktnes ar slepeno nodalījumu, ozolkoka lampas, apgleznoti T-krekli, atslēgu piekariņi ar latvju zīmēm, auduma vāki grāmatām – šos un citus produktus jauni un jau pieredzējuši skolēnu mācību uzņēmumi (SMU) šodien prezentēja un tirgoja SMU gadatirgū «Cits bazārs», kas norisinājās «Vivo centra» divos stāvos.
Lielu apmeklētāju uzmanību piesaistīja nesen izveidotā SMU «One drop» prezentētais augu laistīšanas mehānisms, kas darbojas ar aplikācijas palīdzību un spēj ne tikai pēc cilvēka uzstādījuma kontrolēt laistīšanas biežumu, bet arī noteikt apgaismojuma līmeni un gaisa temperatūru. Uzņēmuma pārstāvis Kristiāns Vinters, prezentējot produktu stendā, kas atgādina siltumnīcu, uzskatāmi parādīja, kā jau ir izaudzējis augus ar sistēmas palīdzību, un savu produktu piedāvāja iegādāties par cenu, sākot no 35 eiro. «Lai gan zinu, ka viss strādā teicami, pirmoreiz prezentējot produktu plašākai auditorijai, jūtams liels satraukums,» teic K.Vinters, atzīstot, ka programmēt ir vieglāk nekā komunicēt un stāstīt par produktu. Savukārt, piemēram, pieredzējušie koka lampu tirgotāji «Litvud» gadskārtas tirdziņos jau notirgojuši produkciju 7000 eiro vērtībā un, gatavojoties pasākumam, paplašinājuši produktu klāstu. «Pārbaudām, kāda ir cilvēku interese par jaunu produktu un pirktspēja,» norāda Jelgavas Spīdolas ģimnāzijas SMU pārstāvis Uģis Pumpurs, norādot, ka uzņēmumam svarīgi nemitīgi augt un attīstīties, tādēļ riskēja investēt lielizmēra lampās, kurās izmantoti dārgi gaismas ķermeņi, kas rada maksimāli saules gaismai pietuvinātu apgaismojumu.
Ņemot vērā, ka tirdziņā piedalījās 71 SMU, tostarp 60 bija jelgavnieki, vēl 10 – viesi no Rīgas un viens uzņēmējs no Ikšķiles, liela nozīme bija arī mārketingam un uzņēmēju prasmēm pierādīt, ka viņu produkts ir labākais. Piemēram, teju blakus stendos tika tirgoti austiņu turētāji. Viens no SMU to piedāvāja, demonstrējot, cik grūti atpiņķerēt austiņu, kuras bijušas kabatā, vadu, savukārt otrs austiņu turamo prezentēja kā inovatīvu rīku. «Mūsu produkts ir aprīkots ar «NFC» uzlīmi, kas darbojas pēc e-talona principa – čipu pieliekot pie telefona, austiņās uzreiz sāks skanēt izvēlētā dziesma,» stāsta Jelgavas Spīdolas ģimnāzijas audzēkne Elīza Vilaua, uzsverot, ka svarīgākais ir mācēt izcelties pat starp šķietami vienādiem produktiem. Tāpat tirdziņā varēja iegādāties auduma vākus grāmatām, klades koka vākos ar iededzinātiem Latvijas simboliem, koka pulksteņus un rāmīšus, krūzes ar pazīstamu personību siluetiem un ieguldījumu, «Astro lampas» un dzīvnieku kastes «Pet box».
Jāpiebilst, ka SMU pārstāvju produktus, stendus un pārdošanas spējas vērtēja arī ekspertu žūrija. «Swedbank» pārstāve Valērija Jurevica uzsver, ka arī šogad jaunieši mācējuši pārsteigt ar idejām ar augstu potenciālu. «Mums ir virkne vērtēšanas kritēriju, bet svarīgākais ir saprast produkta idejas potenciālu, proti, vai es pati gribētu iegādāties šādu produktu,» skaidro V.Jurevica, uzsverot, ka, jau otro gadu strādājot ar jauniešiem, saprot, ka viņiem ir viss nepieciešamais, lai kļūtu par veiksmīgiem uzņēmējiem, bet jābūt aktīvākiem, veicinot produktu noietu ne tikai skolas rīkotajos pasākumos.
Produktus atzinīgi novērtēja arī daudzi jelgavnieki. «Man ļoti patika papīra ziepes. Vasarā ar ģimeni brauksim ceļojumā un paņemšu līdzi, lai nav jāsūkstās, ka bērniem netīras rokas,» teic jelgavniece Māra Lazda. Savukārt jelgavnieks Uldis Pelēns uzsver, ka šodien mainījis viedokli par skolēnu tirdziņiem. «Agrāk likās, ka tajos pārdod tikai skolēnu rokdarbus. Šodien redzēju dažas iespaidīgas lietas, kas galvaspilsētas glaunajos dizaina veikalos maksā simtos,» tā vīrietis, izceļot koka plauktus ar neredzamo slēdzi un koka dizaina gaismekļus.
Foto: Santis Zībergs