5.6 °C, 2.7 m/s, 93.4 %

Ekonomika

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsEkonomikaSkolēnu mācību uzņēmumi piedāvā inovatīvus produktus
Skolēnu mācību uzņēmumi piedāvā inovatīvus produktus
12/12/2017

Multifunkcionāli pledi, gaisa plaukti, ekoloģisks apavu krēms – šie ir tikai daži no produktiem, ko skolēnu mācību uzņēmumi (SMU) no visas Latvijas, tostarp, arī Jelgavas, aizvadītajā nedēļas nogalē prezentēja un pārdeva SMU pasākumā «Cits bazārs» tirdzniecības centrā «Domina Shopping». Paralēli tirdziņā norisinājās arī dalībnieku vērtēšana – mūsu jauniešu ražotie produkti uzvarēja četrās nominācijās.

Arī šogad, īstenojot Latvijas Investīciju un attīstības
aģentūras (LIAA) projektu, organizācija «Junior Achievement
Latvija» rīkoja SMU pasākumu, kura laikā skolēni, kuri izveidojuši
SMU, varēja prezentēt pašu izstrādātos produktus, kā arī gūt reālu
pieredzi, tos tirgojot iepirkšanās centrā. No Jelgavas šogad
startēja 21 SMU ar dažādiem produktiem – dizaina koka statīvu ar
mēģenēm, krūzīšu turētāju, jostām, kā arī kartona somām, gudro
slēdzeni atvilktnei, vienreizējo ugunskuru, komplektu
mājdzīvniekiem un citiem.

Paralēli tirdzniecības centra apmeklētājiem, jauniešu produktu
kvalitāti, stendus un sniegumu vērtēja pieredzējusi profesionāļu,
uzņēmēju un akadēmisko spēku žūrija, kuras sastāvā bija pārstāvji
no 25 uzņēmumiem un iestādēm.

Jelgavas Valsts ģimnāzijas (JVĢ) jaunie uzņēmēji vidusskolas
grupā pārliecinoši uzvarēja divās nominācijās. Prasmīga mārketinga
apliecinājumu jeb uzvaru nominācijā «Labākais stends» izpelnījās
SMU «CozyWorn», kas ražo multifunkcionālus pledus – tos var
izmantot gan kā apmetni, gan kā segu vai piknika sedziņu. Uzņēmuma
dibinātāja Sintija Turkopole stāsta, ka gada gaitā ir nemitīgi
uzlabots ne tikai pats produkts, bet arī pārdošanas stends. «Mūsu
stendā cilvēki slaidšovā, bukletā un videorullīšos dažu minūšu
laikā var redzēt un saprast, kā un kur katrā sezonā mūsu pledu var
izmantot. Uz pakaramajiem varēja apskatīt arī pledu krāsu gammas,
kā arī tos piemērīt, jo turpat bija pieejams arī spogulis,» par
stendu stāsta jauniete, papildinot, ka pasākumā pārdoti astoņi
pledi, savukārt pēc pasākuma saņemti vairāk nekā 20 pasūtījumi, kas
jāpaspēj sagatavot svētku laikā. Savukārt SMU «Saphire» no JVG,
uzvarējis nominācijā «Videi draudzīgs produkts», prezentējot
ekoloģisku apavu krēmu. Jaunais uzņēmējs Daniīls Stūris, mācoties
Jelgavas 6. vidusskolā, jau izstrādājis līdzekļa receptūru, kura
sastāvā ir tikai dabīgās vielas, savukārt šogad, uzsākot mācības
ģimnāzijā, piestrādājis pie mārketinga. «Šogad uzņēmuma stendu jau
rotāja nospodrināti apavi, kas pierāda krēma iedarbību, kā arī
bukleti un krēma sastāvdaļu uzskatījums,» stāsta JVĢ ekonomikas
skolotāja Ilze Rumbeniece, norādot, ka uzņēmējs piedāvājis arī
pieejamu cenu – 3,50 eiro gabalā –, un veiksmīgi pārdevis vairāk
nekā 40 krēma burciņas.

Kategorijā «Inovatīva biznesa ideja» pamatskolas grupā par
labāko atzīts Jelgavas Tehnoloģiju vidusskolas (JTV) audzēkņu
uzņēmums «Aerial–Shelf», kuru produkts ir gaisa plaukts ar
iebūvētām atvilktnēm. «Tas ir sienas plaukts ar slepenu nodalījumu
– zem gludas virmas atrodas slēdzis, kurš no ārpuses nav redzams,»
stāsta JTV robotikas un mājturības skolotājs Ivars Bahmanis,
piebilstot, ka puiši piedāvā izgatavot šādus plauktus dažādās
krāsās un izmēros. «Viss sarežģītais ir vienkāršs, un to pierāda šī
produkta ideja,» tā skolotājs, papildinot, ka plaukta cena ir 25
eiro un pasākumā puiši saņēmuši piecus pasūtījumus. Viens no tiem
drīzumā ceļos uz Slovākiju.

Pamatskolas audzēkņi pierādījuši sevi arī nominācijā «Uz
zināšanām balstīts SMU produkts». SMU «Braincrack» no Jelgavas
Spīdolas ģimnāzijas, ko pārstāv 8. klases audzēkņi Mārtiņš Dunajevs
un Kristaps Gulbis, izstrādājuši sešas dažādas prāta spēles, kas
veidotas no koka un ir piemērotas jebkuram vecumam. Spēlētājam
procesā jāizmanto tikai atmiņa, kā arī loģiskā domāšana. Puiši
stāsta, ka spēles ideja nāca no tehniskās modelēšanas skolotāja
«Jundā», savukārt vēlāk ideja realizēta gan skolā mājturības
kabinetā, gan «Jundas» pulciņā. Spīdolas ģimnāzijas direktora
vietniece izglītības jomā Dzintra Aploka norāda, ka pasākumā par
produktu bija liela interese – kopumā pārdoti 18 spēļu līdzņemtie
paraugi vērtībā no 3 līdz 10 eiro. «Katru gadu tradicionāli
piedalāmies tirdziņā un varam redzēt, ka jauno uzņēmēju paliek
arvien vairāk, savukārt viņu produkti kļūst arvien gudrāki,
tehnoloģiskāki. Izcelties ar rokdarbiem vien vairs nesanāk,»
skaidro D.Aploka, piebilstot: pat tad, kad izveidots gudrs
produkts, tas jāspēj arī prasmīgi pārdot.

Foto: Junior Achievement Latvija