27.1 °C, 1.9 m/s, 64.6 %

Izglītība

Skolēni eksperimentē
22/02/2016

Noskaidroti jauno vides pētnieku konkursa «Skolēni eksperimentē» uzvarētāji 1. – 5. un 6. – 9. klašu grupā.

Šogad jauno vides pētnieku forumā «Skolēni eksperimentē» 6. – 9.
klašu grupā piedalījās 15 skolēni ar 11 eksperimentiem, savukārt 1.
– 5. klašu grupā par 15 praktiskajiem pētījumiem un eksperimentiem
stāstīja 19 audzēkņi, informē organizatori Zemgales reģiona
Kompetenču attīstības centrs (ZRKAC).

1. vietu 6. – 9. klašu grupā ieguva Andrejs Basalajs no Jelgavas
6. vidusskolas 6. klases. Viņš pētīja austersēnes un kā tās
iespējams audzēt mājas apstākļos. Izaudzētās sēnes bija paņemtas
līdzi groziņā, apliecinot eksperimenta veiksmīgo rezultātu.
Jāpiebilst, ka austersēņu lietošana uzturā apmierina gan garšu
kārpiņas, gan atbilst veselīga uztura piekritēju standartiem. 2.
vietā ierindojās Jelgavas Tehnoloģiju vidusskolas 8. klases
skolnieces Elizabete Akermane un Krista Tkačova ar darbu – «Sēklu
dīgstpēja Lego siltumnīcā». Meitenes salīdzināja, kā dīgst dažādas
sēklas podiņā un robotizēti automatizētā Lego siltumnīcā.
Eksperimenta veikšanai viena no skolniecēm pati ieprogrammēja
vajadzīgo temperatūru, kas nepieciešama augu attīstībai. To
pārsniedzot, tiek nodrošināta ventilācija. 3. vietā ierindojās
Jelgavas 6. vidusskolas 8. klases meitenes Karīna Vedļa un Liza
Loce, kuras pētīja mazgājamo līdzekļu piedevu ietekmi uz virsmas
spraiguma koeficientu. Tāpat 3. vieta arī Mārtiņam Jānim Dauģelim
un Verneram Matīsam Muižzemniekam no Jelgavas 1.
internātpamatskolas 8. klases, kuri prezentēja ideju par saules
pulksteni kā vides elementu pie savas skolas.

Kopumā 6. – 9. klašu skolēnu darbi lielākoties bija veltīti
fizikai. Tika pētīta gan apgaismojuma ietekme uz dažādiem augiem,
gan virsmas spraiguma koeficients, gan Neņūtona šķidrums. Netrūka
novērojumu un eksperimentu arī starpdisciplināru zinātņu jomā.

1. – 5. klašu grupā skolēni žūriju pārsteidza ar vieglumu,
azartu un ieinteresētību arī par citu konkursa dalībnieku
pētāmajiem jautājumiem. 1. vietu ieņēma Reinis Sergejevs no
Jelgavas 4. vidusskolas 3. klases, kurš pētīja, kādu ietekmi
piesārņots ūdens atstāj uz sēklu dīktspēju. Šajā eksperimentā tika
salīdzināta dīgstspēja destilētā ūdenī, parastā ūdenī, ūdens un
eļļas maisījumā, izkausētā sniegā un ekoloģiskajā emulsijā.
Pārsteidzoši, ka vislabākā dīgtspēja bija ekoloģiskajā emulsijā,
kas skaidrojams ar barības vielu daudzumu tajā. Tāds pats punktu
skaits kā Reinim bija arī Marijai Obrazcovai no Jelgavas 6.
vidusskolas 5. klases, kuras darbs bija par savvaļas dzīvnieku
daudzveidību, ko viņa ar videokameras palīdzību fiksēja savas mājas
apkārtnē, novērojot caunu, pelēko zaķi, stirnas un citus
dzīvniekus, mēģinot tos atpazīst arī pēc pēdu nospiedumiem. 2.
vietu ieguva 1. klases skolnieks no Jelgavas 4. vidusskolas Klāvs
Zemturs, kurš novēroja PH līmeni ūdenī, ziepjūdenī un pulverūdenī.
2. vietā ierindojās arī Jelgavas 5. vidusskolas 2. un 5. klases
skolēnu Volodara Smirnova, Jeļizavetas Belozubovas un Demjana
Smirnova eksperiments «Molekulārā virtuve», kurā dalībnieki
izmantoja īpašus paņēmienus, lai iegūtu putas, spageti un ikrus no
augļu sulām. 3. vieta Valērijai Badunai no Jelgavas 6. vidusskolas
3. klases (viņa pētīja sēklu briešanas spēku, konstatējot, ka
zirņus, briedinot bļodā ar ūdenī, tas tiek uzņemts pilnībā,
savukārt, ieliekot tos maisā, tas tiek saplēsts), Jelgavas 6.
vidusskolas 1. klases skolniecei Darjai Avlasko (viņa raugam
pievienoja dažādas vielas un noteica tā dzīvotspēju) un Jelgavas 5.
vidusskolas 2. klases skolēnam Artēmijam Gerasimjonokam
(eksperimenta «Svētku lampa» realizācijai bija nepieciešama
atstarojoša spuldzīte, trauks ar ūdeni, kurā atradās spīdumi, un C
vitamīna tabletes, kuras ūdenī radīja burbulīšus, kas lika
kustēties spīdumiem).

Foto: ZRKAC