Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) rosina atvieglot iespēju strādāt par pedagogiem nozaru speciālistiem, kas iepriekš nav apguvuši pedagoģiju. Šāda pieeja IZM ieskatā varētu palīdzēt risināt situāciju, ka skolās trūkst pedagogu. Arī Jelgavā joprojām trūkst skolotāji vairākos mācību priekšmetos, un uzrunātie izglītības jomas pārstāvji vērtē, ka, speciālisti, kas, apgūstot intensīvo pedagoģijas kursu, ienāktu skolā, būtu labs papildinājums.
Jelgavas Izglītības pārvaldē norāda, ka pilsētā trūkst, piemēram, latviešu valodas skolotāju mazākumtautību skolās, ķīmijas, fizikas, bioloģijas skolotāju, kā arī mūzikas skolotāju pirmsskolā un citu pedagogu. «Mēs esam gandarīti, ka tiek īstenots tāds izglītības projekts kā «Iespējamā misija», kurā tiek sagatavoti mūsu nākamie kolēģi – cilvēki, kas savā jomā ir sasnieguši zināmus rezultātus. «Iespējamā misija» labi sagatavo darbam skolā – šīs programmas dalībnieki izglītības iestādē ienāk radoši un gatavi darbam. Taču tāpat mēs uzskatām, ka izglītības nozarē ir nepieciešami speciālisti, tādēļ svarīgi, lai šiem cilvēkiem būtu labas pedagoģijas un psiholoģijas zināšanas, zināšanas par mācīšanas metodēm,» vērtē Jelgavas Izglītības pārvaldes vadītāja Gunta Auza, papildinot, ka šis varētu būt risinājums pedagogu trūkuma novēršanai, bet ļoti svarīgi, lai šie speciālisti pārzinātu arī pedagoģijas principus.
«Skolās ir vajadzīgi fantastiski speciālisti, kuriem ir pedagoga dotības. Ir jāatvieglo iespēja skolās strādāt speciālistiem, kuriem ir interese un padziļinātas zināšanas konkrētajā nozarē. Arī mūsu kolektīvā daudzi skolā ir nonākuši šīs misijas apziņas dēļ, kas bieži vien ir apzinātāka nekā pedagoģijas studentiem, kuriem māca, kā jāpasniedz konkrētais priekšmets, bet jomas speciālisti nozari pārzina pilnvērtīgāk,» vērtē Jelgavas Spīdolas ģimnāzijas direktore Ilze Vilkārse. Viņa papildina, ka ģimnāzijai ir izveidojusies lieliska sadarbība ar «Iespējamās misijas» dalībniekiem, kas pedagoģijas praktisko pusi lielākoties apgūst reālā vidē – skolā.
IZM piedāvā divus iespējamos skolotāja profesionālās kvalifikācijas iegūšanas veidus. Prioritārs veids IZM ieskatā būtu skolotāja profesionālo kvalifikāciju iegūt pēc iegūtas augstākās izglītības sev interesējošā jomā, piemēram, matemātikā, fizikā, valodās vai citās jomās. Otrs veids paredzētu kvalifikācijas iegūšanu pēc vidējās izglītības iegūšanas ar skaidru motivāciju apgūt pedagoga profesiju. Ņemot vērā diskusijas par to, ka pedagogiem vispārējā izglītībā būtu jāpasniedz vairāk nekā viens mācību priekšmets, personas, kas būtu ieguvušas grādu kādā no nozarēm, izņemot pedagoģiju, būtu iespēja apgūt arī papildu mācību priekšmetu pasniegšanu kā atsevišķus modeļus, informē portāls «E-klase».
Foto: no JV arhīva