17.4 °C, 2.7 m/s, 82.4 %

Pilsētā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsPilsētāŠī gada nopietnākais objekts – Brīvības bulvāris
Šī gada nopietnākais objekts – Brīvības bulvāris
07/02/2008

Jelgavā uzlabot ielu stāvokli, apgaismojumu, lietus­ūdens novadīšanas sistēmu un citas lietas ir nevis kaprīze, bet nepieciešamība, kas prasa investīcijas daudzu miljonu latu apmērā. Ko no tā visa izdosies paveikt šogad?Nopietnākie darbi šim gadam provizoriski jau saplānoti. Tematisku ieskatu tajos sniedz pašvaldības aģentūras «Pilsētsaimniecība» direktors Andrejs Baļčūns un Projektu nodaļas vadītāja Daina Done.

Daiga Laukšteina

Jelgavā uzlabot ielu stāvokli, apgaismojumu, lietus­ūdens
novadīšanas sistēmu un citas lietas ir nevis kaprīze, bet
nepieciešamība, kas prasa investīcijas daudzu miljonu latu apmērā.
Ko no tā visa izdosies paveikt šogad?
Nopietnākie darbi šim gadam provizoriski jau saplānoti. Tematisku
ieskatu tajos sniedz pašvaldības aģentūras «Pilsētsaimniecība»
direktors Andrejs Baļčūns un Projektu nodaļas vadītāja Daina
Done.

 

Zemgales Olimpiskais centrs

Tas ir viens no svarīgākajiem topošajiem pilsētas objektiem, kas
licis sarosīties ne pa jokam. Aģentūrā «Pilsētsaimniecība» tiek
izstrādāti rekonstrukcijas projekti Brīvības bulvārim, Lāčplēša,
Kronvalda, Helmaņa, Pumpura, Strazdu, kā arī Akmeņu ielai.
Šogad plānota būvniecība Brīvības bulvārī un Lāčplēša ielas posmā
no Rīgas ielas līdz Kronvalda ielai.
Lāčplēša iela iegūs sakārtotu tikai gājējiem un riteņbraucējiem
domātu posmu no krustojuma ar Kronvalda ielu uz Rīgas ielu. Ideja
ir pavisam vienkārša. Proti, kad olimpiskajā centrā notiks
pasākumi, daudzi ieradīsies ar sabiedrisko transportu. Viņi izkāps
autobusa pieturā pie «Valdekas» un pa Lāčplēša ielu aizies uz
sporta kompleksu. «Autosatiksmi gan šajā Lāčplēša ielas
pagarinājumā nelaidīsim, bet gājējiem un velosipēdistiem tā būs
ērta piekļūšana centram,» spriež A.Baļčūns.
Tieši Brīvības bulvāra renovācija pilnā garumā ir visnopietnākais
šī gada objekts. Tas vijas garām plānotā olimpiskā centra atrašanās
vietai. Komplekss nenoliedzami būs apmeklēta vieta pilsētā, kur
grēks būtu nedomāt par piebraucamo ceļu kvalitāti, satiksmes
uzlabojumiem un autostāvvietām.
Pie viena, jau pieskaroties tēmai par satiksmes drošību, A.Baļčūns
un D.Done informē, ka Garozas ielas un Brīvības bulvāra krustojums
ir viens no «melnākajiem» punktiem Jelgavā, kur pēc rekonstrukcijas
paredzēts ierīkot luksoforu. Tas regulēs satiksmi arī Brīvības
bulvāra un Lāčplēša ielas krustojumā. Turpretī pie Latvijas
Lauksaimniecības universitātes Veterinārmedicīnas fakultātes
transportlīdzekļu kustība tiks organizēta pa rotācijas apli.
Jāpiebilst, ka turpat līdzās Zemgales Olimpiskajam centram slejas
4. vidusskolas piebūve. Tāpēc izstrādāts projekts arī Strazdu ielas
turpinājumam starp 4. vidusskolas un olimpiskā centra teritorijām.
Šis posms arī paredzēts tikai gājējiem. Lai sakārtotu
infrastruktūru ap skolu, jaunu segumu iegūs arī Imantas iela.

 

Satiksmes drošība 

Par vienu no tā sauktajiem «melnajiem» punktiem var dēvēt arī
Pulkveža O.Kalpaka un Raiņa ielas krustojumu. Bīstamākās ir rīta
stundas, kad bērni iet uz skolu, pieaugušie – uz darbu, plus daudz
automašīnu. Tas ir pietiekams iemesls, lai uzstādītu luksoforu, kā
tas arī plānots.
Savukārt Akadēmijas un Raiņa ielas krustojumā paredzēts vecos un
savu laiku nokalpojušos luksoforus nomainīt pret jauniem. «Protams,
ikdienas steigā pilsētas daudzie luksofori ātrajiem braucējiem ir
neērts ierobežojums. Taču no satiksmes drošības viedokļa tie ir
nepieciešami. Vienkārši izbraucot šoferim jārēķinās ar ilgāku
pārvietošanās laiku. Neko citu nevar darīt,» teic A.Baļčūns.
Aktuāls ir Filozofu, Dambja un Atmodas ielas krustojums. Tur vēl
tiek meklēts risinājums.
Satiksmes ātruma ierobežošanai pie 1. ģimnāzijas jau drīzumā
parādīsies ātrumvalnis jeb «gulošais policists».
Interesanti, ka nu par satiksmes drošību jādomā ne tikai sauszemē,
bet arī uz ūdens. «Tādēļ Lielupē un Driksā tiks uzstādītas
navigācijas zīmes. Transporta plūsma pieaug ne vien uz ceļiem, bet
arī upē. Tur ir airēšanas bāze, tiek lietoti ūdens motocikli,
jahtas. Pēdējais laiks organizēt ūdens transporta kustību, lai
visiem nodrošinātu iespēju izmantot Lielupi sporta un atpūtas
nolūkos,» norāda D.Done un A.Baļčūns.

 

Pilsētas apgaismojums 

Šogad plānots Jelgavas pilsētas ielu apgaismojuma 500
kvēlspuldžu armatūras nomainīt pret SGS tipa armatūrām ar nātrija
lampām, kas ir ekonomiskākas, kalpo ilgāk un dod lielāku gaismas
efektu.
A.Baļčūns zina teikt, ka kopumā ielu apgaismojums pilsētā ir bēdīgā
stāvoklī. Daudz vietu, kur veco un bojāto kabeļu dēļ pazūd
elektrība. Tomēr apgaismotu vietu skaits ar katru gadu palielinās.
Par to liecina arī elektroenerģijas patēriņa pieaugums. Lai
atbilstoši visām prasībām sakārtotu visu Jelgavas ielu (ar
kopgarumu 230 kilometri) apgaismojumu, būtu nepieciešami apmēram
desmit miljoni latu.
Līdzīgi kā ar lietusūdens novadīšanu, visās šogad remontējamās
ielās ieplānots sakārtot arī apgaismojumu. Papildus tam gaiša taps
Smilšu un Sakņudārza ielas apkaime, Lielā iela posmā no Mātera līdz
Akadēmijas ielai, Loka maģistrāles posms no Rīgas ielas līdz Bērzu
ceļam, kā arī Garozas ielas posms no Neretas ielas līdz pilsētas
administratīvajai robežai.
«Pilsētsaimniecība», atsaucoties iedzīvotāju aicinājumam, šogad
plāno ierīkot apgaismojumu Garozas ielā no otrās dzelzceļa
pārbrauktuves līdz būvmateriālu rūpnīcai.

 

Transporta mezgls 

Izstrādes stadijā atrodas detālplānojums par sabiedriskā
transporta mezglu pie stacijas, kur pēc dažiem gadiem tiks pārcelta
arī autoosta. «Strādāsim, lai pilnībā sagatavotos projektēšanai.
Jāpielāgo ielas, piemēram, Stacijas iela, kura pavirzīsies tuvāk
Lāčplēša piemineklim, būs jāpārprojektē Zemgales prospekts, Sliežu
un Pasta iela. Mainīsies gājēju plūsma. Pērn jau izstrādājām arī
jauno sabiedriskā transporta maršruta tīklu,» īsos vilcienos
pasākumus pāršķirsta Baļčūna kungs.
«Paralēli tam paredzēta Sporta ielas izpēte, kur, pilnīgi
iespējams, atrodas apbedījumi. Ja tā, tad jādomā par pārapbedīšanu.
Padomju laikos tam nepievērsa īpašu uzmanību, taču tagad gan tas
šķiet pareizi, lai arī piederīgo, visticamāk, nevienam nav,»
komentē D.Done.

 

Ielu remontdarbi

Šī gada plānos ietilpst pārlikt bruģi Ausekļa ielas posmā no
Meiju ceļa līdz Blaumaņa ielai. Pie svaigas asfalta segas tiks
Ganību ielas braucamā daļa posmā no «Zelta vārpas» veikala līdz 1.
līnijai. Plānots pabeigt arī pērn uzsāktos Tērvetes un Rīgas ielas
remontdarbus. A.Baļčūns vērtē, ka Tērvetes iela top par vienu no
simpātiskākajām Jelgavas ieliņām. Pagaidām to klāj tikai asfalta
apakškārta, bet šogad būs arī virskārta.
Vēl jāsakārto Traktoristu un Satiksmes ielas krustojums, kur arī
uzklāta asfalta pirmā kārta.
Kā «Jelgavas Vēstnesis» jau rakstīja, šogad notiks Ziemeļu
apvedceļa projektēšanas darbi. Līdz ar to «Pilsētsaimniecībai»
jāuzrauga darbs pie Atmodas ielas posma plānojuma no Lapskalna
ielas līdz Dobeles šosejai.
Jelgavā ir pietiekami daudz ielu, kuru segums ir nolietojies, tāpēc
uzteicama ir iedzīvotāju vēlme līdzdarboties. Šogad ar pilsētnieku
50 procentu līdzfinansējumu plānots sakārtot Olaines ielu.
«Šāda prakse nav gluži jaunums. Jau pērn pēc šāda scenārija tika
salaboti divi Bebru ceļa posmi un T.Grothusa iela. Līdzfinansējumam
tika atvēlēti ap 20 000 latu. Šādām iedzīvotāju iniciatīvām vienmēr
nāksim pretī, meklēsim risinājumus,» bilst A.Baļčūns.
Remontdarbu dēļ arī šogad jārēķinās ar satiksmes ierobežojumiem.
Vasarā kādu laiku būs slēgts Brīvības bulvāra un Garozas ielas
krustojums. «Protams, centīsimies visu saplānot tā, lai pilnībā
satiksmi Brīvības bulvārī nevajadzētu slēgt. Periodiski pa posmiem
gan to nāksies darīt, bet ir viens ļoti svarīgs nosacījums, ko
noteikti ņemsim vērā – proti, slimnīcai piekļuve jānodrošina
jebkurā diennakts laikā. Arī atsevišķi Rīgas ielas posmi uz laiku
varētu tikt slēgti. Neērtības autovadītājiem būs, taču ieguvums ir
pietiekami liela motivācija paciesties,» domā A.Baļčūns.

 

Iekškvartāli

Ar pilsētas domes iniciatīvu pirmo reizi plānots iedzīvināt
iekškvartālu sakārtošanu sadarbībā ar zemes īpašniekiem un māju
apsaimniekotājiem. Tas nozīmē, ka konkrētā teritorija iegūs jaunu
seju ar dalītu pašvaldības un arī zemju īpašnieku finansējumu.
Pašlaik tiek apzināta situācija Raiņa, Pasta, Driksas un Katoļu
ielas namu pagalmos. «Rēķinām izmaksas, skicējam risinājumus,
domājam par finansējuma proporcijām. Bez abpusējas sadarbības
iekšpagalmus nesakārtot. No vienas puses, varētu uzlikt par
pienākumu par to domāt tikai zemju īpašniekiem, bet, no otras – tās
ir koplietošanas teritorijas, kur, piemēram, savu auto var novietot
ikviens jelgavnieks. Ir sūdzības par pagalmu stāvokli, taču
pašvaldībai vienai arī nav tiesību ieguldīt naudu privātas
teritorijas sakopšanā,» stāsta A.Baļčūns. Zemes īpašnieki tiks
informēti turpmāko divu nedēļu laikā, kad jau varēs runāt par
provizoriskām izmaksām. 

 

Lietus ūdens novadīšana

Tūlīt pēc ielām lietusūdens novadīšanas sistēma ir pilsētas otra
lielākā problēma. Jelgavas īpatnība ir augstais gruntsūdens. Arī
upju ieskāvuma dēļ atsevišķos grāvjos ūdens stāv pat visu gadu.
Nepārtraukti jāseko līdzi caurteku stāvoklim un grāvju tīrībai, ko
pašreiz esošais viens «Pilsētsaimniecības» darbinieks nevar pagūt.
«Tāpēc esam nolēmuši pieņemt darbā vēl vienu, kas ieguldītu savu
artavu hidrotehnisko būvju uzraudzīšanā un optimāla risinājuma
meklēšanā,» saka aģentūras vadītājs.
Šogad ieplānota Druvienas ielas grāvju sistēmas sakārtošana. «Kāpēc
tieši Druvienas iela? Runāsim atklāti – ir vietas, kur iedzīvotāji
ir neatlaidīgāki, norāda uz problēmu, kas patiešām parasti ir
acīmredzama, tāpēc, pateicoties viņu iniciatīvai, novērsīsim
konkrēto problēmu. Iedzīvotāji ir vislabākais uzraugs.»
Arī ielās, kur nav grāvju sistēmas, pastāv problēmas. Vietumis
lietusūdens kanalizācija ir nolietojusies, pat veidojas asfalta
iegruvumi. Taču jaunajos objektos gan līdz ar ielām tiek sakārtota
arī lietusūdens novadīšanas sistēma, kas, rekonstruējot ielu, ir
obligāts nosacījums.

 

Zaļā rota 

Te pieskaitām arī bērnu rotaļu un sporta laukumus. To būs par
veseliem trim vairāk – Asteru ielā 16, Satiksmes ielā 33 un
Zvaigžņu ielā. Pirmie divi – bērnu rotaļu, bet pēdējais –
basketbola laukums.
Savukārt jau esošajiem krāšņajiem puķu podiem pie laternu stabiem
piepulcēsies vēl 42 zaļās rotas. Tās plānots izvietot dažādās
pilsētas ielās.
Diemžēl pļaušanas apjomi finansiālu problēmu dēļ šogad, iespējams,
būs jāsamazina,» paskaidro A.Baļčūns.

 

• Visiem šā gada jaunajiem objektiem kopā atvēlēti vairāk nekā
pieci miljoni latu.
• Rekonstruējamo ielu kopgarums – ap 3,3 kilometri (neieskaitot
Tērvetes un Rīgas ielu).
• Kamēr nav oficiāli paziņots Valsts autoceļu fonda finansējums šim
gadam, pilnīgi droši var rēķināties ar pērnā gada līdzekļu apjomu –
vienu miljonu un 469 tūkstošiem latu. Tie vairāk tiek izlietoti
ikdienas uzturēšanas darbiem.
• Ielu apgaismojumam – elektroenerģijas patēriņam – no pamatbudžeta
tiks atvēlēti 140 000 lati, ikdienas uzturēšanai – 120 000 lati,
savukārt 250 000 lati no Valsts autoceļu fonda piešķirtajiem
līdzekļiem tiks ieguldīti nopietnākiem darbiem, piemēram,
apgaismojuma atjaunošanai atsevišķos posmos, kur tas nepieciešams,
kā arī avārijas stāvoklī esošu kabeļu nomaiņai.
• Parku un skvēru kopšanai paredzēti 619 000 lati, izglītības
iestāžu teritoriju sakopšanai – 472 000 lati, pļaušanai – 135 000
lati, apstādījumu kopšanai – 113 000 lati.