25.7 °C, 3.2 m/s, 32.4 %

Latvijā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsLatvijāSatversme neļauj piedzīt sodu no transportlīdzekļa īpašnieka
Satversme neļauj piedzīt sodu no transportlīdzekļa īpašnieka
24/04/2014

Satversmes tiesa (ST) par konstitūcijai neatbilstošu atzinusi normu, kas paredz naudas soda piedzīšanu par apstāšanās vai stāvēšanas noteikumu pārkāpumiem no transportlīdzekļa īpašnieka, nevis no reālā pārkāpuma veicēja.

Satversmes tiesa (ST) par
konstitūcijai neatbilstošu atzinusi normu, kas paredz naudas soda
piedzīšanu par apstāšanās vai stāvēšanas noteikumu pārkāpumiem no
transportlīdzekļa īpašnieka, nevis no reālā pārkāpuma
veicēja.

Kā aģentūru LETA informēja ST priekšsēdētāja
palīdze Līna Kovalevska, ST spriedums ir galīgs un nepārsūdzams,
tas stāsies spēkā tā oficiālās publicēšanas dienā.

Jau ziņots, ka ST pērn ierosināja lietu par
Ceļu satiksmes likuma 43.2. panta, ciktāl tas skar
transportlīdzekļa īpašnieka tiesības administratīvo pārkāpumu
lietvedībā, atbilstību Satversmes 92. pantam.

Ceļu satiksmes likuma 43.2. pants regulē
procedūru, kādā tiek uzlikts sods par apstāšanās vai stāvēšanas
noteikumu pārkāpumiem. Cita starpā norma paredz, – ja uzliktais
naudas sods nav samaksāts noteiktajā termiņā, stājas spēkā
aizliegums transportlīdzeklim veikt tehnisko apskati un citas
darbības, bet sods piedzenams no transportlīdzekļa īpašnieka.

Savukārt Satversmes 92. pantā ir noteikts, ka
ikviens var aizstāvēt savas tiesības un likumiskās intereses
taisnīgā tiesā un ikviens uzskatāms par nevainīgu, iekams viņa
vaina nav atzīta saskaņā ar likumu. Nepamatota tiesību aizskāruma
gadījumā ikvienam ir tiesības uz atbilstīgu atlīdzinājumu, kā arī
ikvienam ir tiesības uz advokāta palīdzību.

Pieteikuma iesniedzēja Inese Nikuļceva
norādīja, ka ar viņai piederošo automašīnu cita persona esot
izdarījusi administratīvo pārkāpumu, novietojot transportlīdzekli
stāvēšanai neatļautā vietā. Transportlīdzekļa īpašniekam saskaņā ar
apstrīdēto normu esot pienākums nodrošināt soda samaksu, taču pirms
soda piemērošanas viņš netiekot ne uzklausīts, ne arī informēts par
soda uzlikšanu; īpašnieks tiekot informēts vienīgi tad, ja
uzliktais naudas sods nav samaksāts. Tādējādi apstrīdētā norma
aizskarot pieteikuma iesniedzējas tiesības uz taisnīgu tiesu.

ST norādīja, ka gan normatīvais regulējums,
gan tiesu prakse apstiprina to, ka par administratīvā pārkāpuma
izdarītāju uzskatāms nevis transportlīdzekļa īpašnieks, bet gan
transportlīdzekļa vadītājs, kuram tiek uzlikts administratīvais
sods. Savukārt apstrīdētā norma paredz, ka administratīvo pārkāpumu
izdarījušās personas pienākums samaksāt tai uzlikto naudas sodu tā
neizpildes gadījumā gulstas uz transportlīdzekļa īpašnieku, bet
īpašniekam, kurš administratīvā pārkāpuma izdarīšanas brīdī nebija
transportlīdzekļa vadītājs, nav tiesību apstrīdēt un pārsūdzēt
protokolu – paziņojumu, ar kuru pieņemts lēmums par naudas soda
piemērošanu.

ST atzina, ka apstrīdētā norma ierobežo
pieteikuma iesniedzējas tiesības uz pieeju tiesai un tiesības tikt
uzklausītai.

Vērtējot pamattiesību ierobežojuma pamatotību,
tiesa atzina, ka apstrīdētā norma ir skaidra un transportlīdzekļa
īpašniekam paredzama, tai ir leģitīms mērķis – aizsargāt citu
cilvēku tiesības. Apstrīdētajā normā noteiktā ierobežojuma mērķis
ir nodrošināt ātrāku administratīvo pārkāpumu lietvedību gadījumos,
kad pārkāpti transportlīdzekļu apstāšanās vai stāvēšanas noteikumi,
tādējādi sekmējot procesuālo ekonomiju. Turklāt tā mērķis ir
nodrošināt efektīvāku un pilnīgāku administratīvo sodu piedziņu,
vienlaikus motivēt transportlīdzekļa īpašnieku rūpīgi izvēlēties
personu, kurai transportlīdzekli var uzticēt, tādējādi mazinot
iespēju, ka tiks pārkāpti transportlīdzekļu apstāšanās vai
stāvēšanas noteikumi un apdraudēta citu cilvēku dzīvība, veselība
vai manta.

Taču apstrīdētajā normā noteiktais
ierobežojums neatbilst samērīguma principam, norādīja ST.

Ja vadītājs nesamaksā naudas sodu labprātīgi,
administratīvā atbildība būtībā tiek pārnesta no pārkāpēja uz
transportlīdzekļa īpašnieku, kuram nav iespēju tikt uzklausītam. Tā
kā transportlīdzekļa īpašniekam nav iespēju apstrīdēt augstākā
iestādē un pārsūdzēt tiesā protokolu, viņam nav arī tiesību paust
viedokli par tajā norādītajiem apstākļiem pirms transportlīdzekļa
vadītājam uzliktā naudas soda samaksas termiņa notecējuma. Tādējādi
viņam nav iespēju pārliecināties par atbildīgās iestādes
(amatpersonas) procesuālo dokumentu tiesiskumu.

ST secināja, ka labums, ko sabiedrība gūst,
uzliekot transportlīdzekļa īpašniekam pienākumu nodrošināt naudas
soda samaksu par pārkāpumu, kuru viņš nav izdarījis, izpaužas kā
valsts iestādē notiekoša procesa vienkāršošana, taču nav atzīstams,
ka labums, ko sabiedrība gūst no apstrīdētās normas, būtu lielāks
par transportlīdzekļa īpašniekam nodarīto kaitējumu.

Līdz ar to ST atzina, ka apstrīdētā norma
nesamērīgi ierobežo transportlīdzekļa īpašnieka pamattiesības
gadījumā, kad pārkāpumu izdarījis transportlīdzekļa vadītājs, kura
valdījumā transportlīdzeklis atradies uz tiesiska pamata, un
tādējādi neatbilst Satversmes 92. pantam.

Tāpat ST noteica, ka apstrīdētā norma
attiecībā uz pieteikuma iesniedzēju nav spēkā no 2011. gada 1.
decembra – administratīvā pārkāpuma izdarīšanas dienas. Saeimai,
lai nodrošinātu apstrīdētās normas atbilstību Satversmei, līdz
2014. gada 1. novembrim jāizdara grozījumi normatīvajos aktos.

Tiesa noteica, ka līdz brīdim, kad likumdevējs
būs grozījis apstrīdēto normu, transportlīdzekļa īpašniekam, kurš
nebija transportlīdzekļa vadītājs brīdī, kad izdarīts
transportlīdzekļu apstāšanās vai stāvēšanas noteikumu pārkāpums, ir
dodamas tiesības apstrīdēt un pārsūdzēt protokolu – paziņojumu, ar
kuru ir uzlikts naudas sods.

LETA