23.3 °C, 5.6 m/s, 36.4 %

Latvijā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsLatvijāSaldētās pārtikas eksporta topā – saldētas zivis, ogas un pelmeņi
Saldētās pārtikas eksporta topā – saldētas zivis, ogas un pelmeņi
03/05/2013

Latvijas saldētās pārtikas eksporta TOP trijnieku vērtības izteiksmē stabili veido saldētas zivis, ogas un pelmeņi, tomēr parādās arī jaunpienācēji, piemēram, saldētas kūkas, līdz ar to «saldētais eksports» pēdējos divos gados piedzīvo aizvien lielāku kāpumu.

Latvijas saldētās pārtikas eksporta
TOP trijnieku vērtības izteiksmē stabili veido saldētas zivis, ogas
un pelmeņi, tomēr parādās arī jaunpienācēji, piemēram, saldētas
kūkas, līdz ar to «saldētais eksports» pēdējos divos gados piedzīvo
aizvien lielāku kāpumu.

Saskaņā ar Zemkopības ministrijas (ZM)
informāciju pagājušajā gadā pēc eksporta vērtības saldētās pārtikas
TOP virsotnē bija saldētas zivis un zivju filejas, kuru kopējā
eksporta vērtība sasniegusi 12,42 miljonus latu. Pērn visvairāk
eksportēts uz Igauniju – 22 procenti, Lietuvu – 21 procents,
Baltkrieviju – 17 procenti un Ukrainu – 14 procenti. Visvairāk
pieprasītas brētliņas, mencas, kā arī atvēsinātu lašu dzimtas zivju
un pangasiju filejas, kuras gan pienesumu kopējā ainā veido kā
reeksports.

Saldētās pārtikas eksporta jomā nākamais
nozīmīgākais produkts ir dažādas saldētas ogas, kuru eksporta
vērtība pērn sasniedza 8,29 miljonus latu. Vispieprasītākās
eksporta tirgos bija saldētas mellenes, kuras tika eksportētas 5,6
miljonu latu vērtībā. Lielākais saldēto ogu noņēmējs ir Ķīna,
turklāt ķīniešus ļoti interesē nevis kultivētās, bet gan meža
mellenes, kuru uzturvērtība Austrumu reģionā kotējas ļoti
augstu.

Savukārt pelmeņu segments ir vienīgais no
eksportētajiem sasaldētajiem produktiem, kur vērojama pozitīva
tirdzniecības bilance, proti, eksports pat trīs reizes pārsniedz
importa vērtību. Pelmeņu tirdzniecības eksporta apjomi 2012. gadā
kopumā palielinājās par 9 procentiem, un kopējā eksporta vērtība
bija 3,03 miljoni latu. Pelmeņu popularitātes pieaugums varētu būt
skaidrojams ar kopējo patēriņa tendenci, kad iedzīvotāji, taupot
laiku, pēc iespējas lieto patērēšanai gatavu produkciju.

Arī saldējuma eksporta vērtība 2012. gadā
palielinājās par 53 procentiem, tomēr vēl joprojām Latvija gandrīz
trīs reizes vairāk saldējumu importē nekā eksportē. Lielākais
saldējumu eksporta tirgus ir Lietuva  – 46,5
procenti no kopējās vērtības, kas 2012. gadā veidoja 0,97 miljonus
eiro (0,68 miljoni latu).

Lai gan Latvijā netrūkst dārzeņu audzētāju, ar
«saldēto biznesu» neviens nevēlas nodarboties, to skaidrojot ar
pārāk lielo pašizmaksu. Pagājušajā gadā saldēto dārzeņu eksporta
vērtība bija 0,47 miljoni latu, kas gandrīz viss bijis
reeksports.

Tikmēr saldētas maizes eksports ražotājiem
pagaidām nav izdevīgs, atzina Latvijas Maiznieku biedrības vadītājs
Kārlis Zemešs: «Svaigu kviešu maizi māk izcept katrā valstī,
savukārt rudzu maize ir visai specifiska, lai ar to eksporta tirgos
varētu nopelnīt. Lai saldētu maizi, jārēķinās ar lieliem
attālumiem, piemēram, Austrāliju, bet tad veidojas attiecīgi ļoti
liela pašizmaksa».

Tikmēr pagājušajā gadā saldētas pārtikas
produkcijas eksportā jaunpienācējs bija SIA «Staburadze
konditoreja», kas pēc investīcijām jaunās iekārtās sākusi sasaldēt
konditorejas izstrādājumus. Līdz ar to pērn sākts saldētu kūciņu
eksports uz Vāciju, Lielbritāniju un Īriju, kā arī nelielos
daudzumos – uz ASV un Izraēlu.

Kā norāda AS «Swedbank» eksperts Kārlis
Birznieks, kopumā saldētās pārtikas bizness var izvērsties
izdevīgs, tomēr jāapsver samērīga galaprodukta cena.

«Ja raugāmies ilgtermiņā, globālie faktori –
iedzīvotāju skaita pieaugums, augošā Āzijas iedzīvotāju maksātspēja
un Rietumvalstu pircēju gatavība maksāt vairāk par dabīgu preci –
ir ļoti labs fons Latvijas pārtikas eksportam, tostarp saldētās
pārtikas eksportam. Tomēr jāapzinās, ka produktu sasaldēšana un
temperatūras uzturēšana tālākajā loģistikas ķēdē līdz gala
patērētājam paaugstina produkta pašizmaksu. Līdz ar to ražotājiem
rūpīgi jāapsver, vai pircējam sasaldēts Latvijas dārzenis vai
auglis būs pietiekami vērtīgs, lai papildus apmaksātu tā saldēšanas
izmaksas un speciālo transportu,» norāda eksperts.

Kā liecina ZM dati, pagājušajā gadā Latvijā
saldētās produkcijas eksporta kopējā vērtība bija 24,17 miljoni
latu no kopējās pārtikas, lauksaimniecības un zivsaimniecības
produktu eksporta vērtības – 1,582 miljarda latu. Līdz ar to
saldētās produkcijas eksports veidoja 1,5 procentus no kopējās
produktu eksporta vērtības.

LETA