12.7 °C, 1.1 m/s, 92.3 %

Izglītība

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsIzglītībaRomu jaunieši mudina savējos mācīties
Romu jaunieši mudina savējos mācīties
13/03/2015

«Gribu uzsvērt, ka izglītība ir turpmākā dzīve. 5. un 6. klase ir kritiskākais vecums, kad bieži vien padomā: ai, šodien neaiziešu, ai, rīt arī ne, mamma uzrakstīs kaut kādu zīmi, taču trešajā dienā pāriet vēlme vispār apmeklēt skolu. Nedariet tā! Tā vietā atrodiet saistošas ārpusstundu nodarbības, pulciņus, kurus gribat apmeklēt, – tie palīdzēs jūs «noturēt» skolā,» Jelgavas romu bērnus mācīties mudina romu jaunietis Kaspars Arhipovs, kurš ieguvis pedagoģijas bakalauru un šobrīd jau 12 gadus strādā par pedagogu, vadot dramatisko pulciņu.

Ritma Gaidamoviča

«Gribu uzsvērt, ka izglītība ir
turpmākā dzīve. 5. un 6. klase ir kritiskākais vecums, kad bieži
vien padomā: ai, šodien neaiziešu, ai, rīt arī ne, mamma uzrakstīs
kaut kādu zīmi, taču trešajā dienā pāriet vēlme vispār apmeklēt
skolu. Nedariet tā! Tā vietā atrodiet saistošas ārpusstundu
nodarbības, pulciņus, kurus gribat apmeklēt, – tie palīdzēs jūs
«noturēt» skolā,» Jelgavas romu bērnus mācīties mudina romu
jaunietis Kaspars Arhipovs, kurš ieguvis pedagoģijas bakalauru un
šobrīd jau 12 gadus strādā par pedagogu, vadot dramatisko
pulciņu.

Jelgavas 4. sākumskolā aizvadīta romu bērnu,
kuri mācās pilsētas skolās, tikšanās ar diviem romu jauniešiem,
kuriem, līdzīgi kā citiem viņu tautas pārstāvjiem, bijušas
problēmas ar mācīšanos, taču viņi tomēr saņēmušies. Kaspars jau
ieguvis bakalaura grādu pedagoģijā, bet Ruslans Miķelis Latvijas
Universitātē studē psiholoģiju. Viņu galvenais mērķis bija
diskusijā ar Jelgavas jauniešiem pārrunāt izglītības nozīmi dzīvē,
mudinot mācīties un izcīnīt savu vietu dzīvē, izstāstot arī savas
dzīves piemēru.

Šobrīd dažādās Latvijas skolās un dažādās
izglītības pakāpēs mācās 1012 romi, no tiem vidusskolā – 29,
profesionālajās skolās – 165. «Skaits ir gaužām mazs, lai gan
zinām, ka romu jauniešu ir daudz. Viņi vienkārši izvēlējušies citu
dzīves ceļu. Atbilstoši tradīcijām priekšroku devuši ģimenei un
mīlestībai jau agrā vecumā, taču es gribu teikt: mīļie, tas nav
galvenais! Izglītība tomēr mūsdienās ir daudz svarīgāka, jo no tās
ir atkarīga mūsu nākotne,» pārliecināts Kaspars.

Daloties pieredzē, Kaspars stāsta, ka
mazākajās klasītēs skolā bijis teicamnieks, bet kādā 5. klasē
iestājies brīdis: neiešu uz skolu šodien, rīt, parīt, aiziešu pēc
nedēļas. Taču diemžēl arī pēc nedēļas nav aizgājis. «Bija pienācis
brīdis, kad uz skolu vispār negāju, bet tad pie sevis prātoju: es
tur tomēr ieguvu daudz – tur bija dažādi pulciņi, tur bija daudz
draugu… Līdz nolēmu atkal aiziet uz skolu,» pieredzē dalās
Kaspars. Viņš min, ka katram, kurš beidzis vismaz 9. vai pat 12.
klases, rodas jautājums, ko darīt tālāk, vai ir vērs vēl četrus
piecus gadus mācīties? «Ir vērts!» uzsver Kaspars, klātesošajiem
liekot aizdomāties, kas notiks, ja nebūs izglītības. Uz to Jelgavas
4. sākumskolas 6. klases skolniece Marika nosaka: «Nav profesijas,
nav darba, nav ko ēst. Ar mīlestību badu neizvilksi.»

Tam piekrīt arī Kaspars, atzīstot: ja cilvēkam
ir profesija, diploms, ir lielākas iespējas iegūt darbu, tiesa, pēc
paša pieredzes, tā esot arī veiksmes spēle, jo neviens neko dzīvē
nepienesīs uz paplātes. «Augstākās izglītības diploms uzreiz
nenozīmē labi apmaksātu darbavietu. Mums kā romiem ir jāpacīnās par
savu vietu, taču tas nav nekas neiespējams. Es pa gadu nomainīju
dzīvesvietu četras reizes, lai atrastu darbu. Es ticēju, ka kādam
jau mani ir jāņem darbā,» tā Kaspars.

Uzrunātie Jelgavas skolu romu jaunieši visi kā
viens piekrīt, ka izglītībai ir liela nozīme un ka viņi, lai gan
šobrīd mācās 5. un 6. klasē, ir apņēmības pilni pabeigt 9. klasi,
iet uz profesionālo skolu vai arī pabeigt vidusskolu un doties
mācīties augstskolā. Viņi nenoliedz, ka tieši skolotāja palīga roma
Danas Didžus dēļ grib mācīties. «Mēs gribam būt tādi kā Dana, ar
diplomu!» saka bērni. Vizma, kura mācās Jelgavas 2.
internātpamatskolas 5. klasē, stāsta, ka viņai ļoti patīk
matemātika, latviešu valoda un krievu valoda. «Ir svarīgi mācīties,
lai tad, kad izaugšu liela, kaut ko zinātu, būtu izglītota,» saka
Vizma, kura labprāt vēlētos apgūt stilistes profesiju un «pucēt
cilvēkus». Meitene gan apzinās, ka vēl daudz jāmācās. Savukārt Ivim
no 4. sākumskolas 6. klases patīk matemātika un sports – viņš
vēlētos kļūt pa boksa treneri. Viņaprāt, diploms nepieciešams, lai
iegūtu lielāku algu.

Šī aktivitāte notika projekta «Integrācijas
inkubators romu bērnu un jauniešu atbalstam» gaitā. Projektu
finansiāli atbalsta Islande, Lihtenšteina un Norvēģija. Projektu
līdzfinansē Daugavpils pilsētas pašvaldība, Jelgavas pilsētas
pašvaldība, Talsu novada pašvaldība un Valmieras pilsētas
pašvaldība.

Foto: Raitis Supe