1.2 °C, 4.1 m/s, 91.7 %

Pilsētā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsPilsētāRāviņš: «Mums priekšā vērienīgi projekti un Jelgavas 750»
Rāviņš: «Mums priekšā vērienīgi projekti un Jelgavas 750»
28/05/2014

«Ja 2000. gadā kādam teiktu, ka tuvāko 13 gadu laikā Jelgavas pašvaldība investīcijās piesaistīs 200 miljonus latu, tad nedomāju, ka man kāds noticētu. Bet šodien tas ir fakts – Jelgavai no 2000. līdz 2013. gadam dažādu projektu īstenošanai ir izdevies piesaistīt 200 miljonus latu, un tā ir tikai daļa no kopējām investīcijām pilsētā, jo būtiskus ieguldījumus Jelgavas attīstībā ir devuši arī uzņēmēji, investējot šeit būtiskus līdzekļus un atverot ražotnes, kas arī mērāmi desmitos miljonu,» uzsver Jelgavas pilsētas domes priekšsēdētājs Andris Rāviņš.

Kristīne Langenfelde

«Ja 2000. gadā kādam teiktu, ka tuvāko
13 gadu laikā Jelgavas pašvaldība investīcijās piesaistīs 200
miljonus latu, tad nedomāju, ka man kāds noticētu. Bet šodien tas
ir fakts – Jelgavai no 2000. līdz 2013. gadam dažādu projektu
īstenošanai ir izdevies piesaistīt 200 miljonus latu, un tā ir
tikai daļa no kopējām investīcijām pilsētā, jo būtiskus
ieguldījumus Jelgavas attīstībā ir devuši arī uzņēmēji, investējot
šeit būtiskus līdzekļus un atverot ražotnes, kas arī mērāmi
desmitos miljonu,» uzsver Jelgavas pilsētas domes priekšsēdētājs
Andris Rāviņš.

Šobrīd ir sācies jauns Eiropas Savienības
fondu plānošanas periods, kas ilgs līdz 2020. gadam. Jelgava šajā
periodā sevi piesaka ar vērienīgiem projektiem, kuru galvenais
mērķis ir attīstīt pilsētu un radīt to pievilcīgāku mums pašiem un
mūsu viesiem, akcentē domes priekšsēdētājs.

Šī ir Jelgavas Pilsētas svētku nedēļa, kad
ikviens aicināts ieraudzīt pilsētu krāsās, pamanot ne tikai to, kā
esam mainījušies mēs paši, bet arī to, kā mainās pilsēta. «Svētki
ir gan kopābūšana un priecāšanās, gan arī tāds labs brīdis, lai
vērtētu paveikto un izvirzītu nākamos mērķus,» spriež A.Rāviņš.

Kuras ir tās vietas pilsētā, kas
nākamo piecu gadu laikā mainīsies visstraujāk?

Šobrīd tie ir trīs mūsu uzsāktie vērienīgie
projekti – Pasta salas labiekārtošana, satiksmes termināļa izbūve
pie dzelzceļa stacijas un lidlauka teritorijas sakārtošana ar
Ziemeļu apvedceļa izbūvi pār Lielupi. Labiekārtotā Pasta sala būs
pirmā, ko ieraudzīs jelgavnieki, – darbus pabeigsim rudenī, un jau
nākamvasar pilsētnieki varēs izbaudīt aktīvu atpūtu vēl vienā
mūsdienīgā un sakārtotā objektā. Tur būs rotaļu laukumi bērniem,
sporta spēļu laukumi, veloceliņi, vēl viena pludmale pilsētā,
pastaigu parks, skatu terase, brīvdabas estrāde, laukumi ledus un
smilšu skulptūru festivāliem, arī publiskā slidotava, kas darbojās
jau šajā ziemā.

Satiksmes terminālis pagaidām daudziem
vēl nav īsti skaidrs projekts – šobrīd pašvaldība sāk savest
kārtībā apkārtnes ielas un infrastruktūru, bet kas notiks pēc
tam?

Jau patlaban intensīvi strādājam, lai šī vieta
tuvāko gadu laikā kļūtu par vienotu satiksmes mezglu pilsētā, kur
būtu gan dzelzceļa stacija, gan autoosta, gan pilsētas tirgus, kā
arī liels automašīnu stāvlaukums. Pagaidām galvenais traucēklis ir
tas, ka joprojām nav izdevies nokārtot formalitātes ar valsti, lai
no Satiksmes ministrijas pašvaldības īpašumā pārņemtu zemesgabalu,
kas atrodas stacijas tuvumā un ir nepieciešams termināļa izbūvei.
Šis birokrātiskais process ilgst jau septiņus gadus, un šobrīd esam
tikuši tiktāl, ka jautājums ir uzsaukts Ministru kabineta Valsts
sekretāru sanāksmē, bet vēl tiek gaidīti saskaņojumi no citām
ministrijām. Tiklīdz zemes jautājums būs atrisināts, pašvaldībai
būs pamats uzklausīt potenciālos investorus, kuri būtu gatavi šajā
vietā būvēt, piemēram, komerccentru ar pašvaldības nosacījumu, ka
pie dzelzceļa stacijas jāparedz vieta arī autoostai un modernam
pilsētas tirgum. Reālai būvniecībai būtu jāsākas jau nākamgad.

Vērienīgākais no projektiem, šķiet, ir
lidlauka teritorijas sakārtošana un perspektīvais Ziemeļu
apvedceļš. Vai tiešām Jelgavai šobrīd nepieciešams tik grandiozs
projekts?

Jā, projekts tiešām ir vērienīgs, taču,
plānojot pilsētas attīstību, mēs skaidri redzam: ja šodien netiks
uzsākti nopietni darbi, tuvākajā nākotnē tieši iedzīvotāju
mobilitāte radīs vislielākās problēmas pilsētai. Ja mēs gribam
attīstīt pilsētu un vēlamies, lai šeit top jaunas ražotnes, mums
arī jāapzinās, ka ar jelgavnieku darbarokām būs par maz. Jau šobrīd
ir par maz – mūsu pilsētā ik dienu iebrauc strādāt cilvēki no
tuvākās apkārtnes. Tāpēc labi nodrošināta satiksme ir ārkārtīgi
svarīga pilsētas ilgtermiņa attīstībai. Vienotais satiksmes
terminālis un Ziemeļu apvedceļš šos jautājumus atrisinās. Tāpat
būtiski, ka šajā plānošanas periodā Eiropa atbalsta tikai tādus
projektus, kas saistīti ar uzņēmējdarbības attīstību un iedzīvotāju
mobilitāti, tāpēc arī tas ir jāņem vērā, ja gribam piesaistīt
Eiropas naudu. Vienlaikus tas ir ne tikai satiksmes, bet arī
drošības jautājums – mēs labi atceramies, kas notika pagājušajā
gadā, kad būvdarbu laikā tika atrasti sprādzienbīstami priekšmeti
un bija jāslēdz satiksme pār tiltiem.

Taču jāsaprot arī, ka mūsu mērķis ir ne tikai
perspektīvā izbūvēt jaunu šķērsojumu pār Lielupi, bet arī attīstīt
lidlauka teritoriju. Varbūt kādam tā šķiet pārāk augstu pacelta
latiņa, bet esam skrupulozi rēķinājuši, plānojuši un konsultējušies
ar attiecīgo jomu speciālistiem, lai saprastu, ka tas Jelgavai ir
pa spēkam. Mūsu lielākais pluss ir fakts, ka Jelgavā iespējams
izveidot lidlauku, kura skrejceļa garums būtu 3,5 kilometri –
tuvākajā reģionā šādu iespēju nav. Pat nesen izbūvētais Rīgas
lidostas jaunais skrejceļš ir īsāks. Jāsaprot, ka mēs nerunājam par
lidlauku, kas nodrošinās pasažieru pārvadājumus, – mūsu plāns ir
teritoriju attīstīt kā kravas termināli. Jau esam veikuši
aprēķinus, kas pierāda: lidlauka teritorija ir pietiekami plaša,
lai tur izbūvētu skrejceļus un arī kravas termināli. Runājām ar
lidojumu nodrošinājuma speciālistiem, un arī viņi atzinuši, ka
vieta tam ir īsti piemērota. Interesi par šo projektu jau ir
izrādījušas pasaules lielās loģistikas kompānijas, kurām ir
interese par kravu pārvadājumiem mūsu reģionā. Projekts plānots
vairākās kārtās, un pirmajā investīciju kārtā paredzēts izvērtēt
ietekmi uz vidi, kā arī sagatavot skiču projektu. Mūsu pluss ir arī
Viskaļu apakšstacija, kas ļauj pilsētai izmantot vēl lielas
elektroenerģijas jaudas. Pēc šī projekta realizācijas Jelgava
iegūtu pavisam citu vērienu. Var jau sēdēt un gaidīt, kamēr kāds
par tevi izrāda interesi, bet, tā sēžot, var panākt tikai to, ka
attīstās kaimiņš, bet tu tā arī paliec sēžam. Tāpēc pie investoru
piesaistes mēs strādājam ārkārtīgi atbildīgi un nopietni – ja ar
savu darbu dodam signālu, ka Jelgavu ir vērts izvērtēt, mēs nonākam
apritē, un to pamana arvien jauni investori. Bet jauns investors
pilsētā ir jaunas darbavietas. Jau tuvākā gada laikā pilsētā darbu
sāks «UVZ Baltija» vagonu rūpnīca, kurai būs nepieciešami ap 300
darbinieku. Vēlreiz gribu uzsvērt: «UVZ Baltija» ražotnē
Jelgavā būvēs un komplektēs dzelzceļa vagonus, kā arī nodrošinās to
remontu un apkopi. Te būvēs dažāda veida kravas vagonus, tajā
skaitā pusvagonus, slēgtos vagonus, vagonus graudu un minerālmēslu
pārvadāšanai, platformas un cisternas.

Bet vai mēs spēsim apmierināt šīs
investoru vajadzības – darbaroku taču vairāk nekļūst!

Eiropā jau šobrīd ir sākusies cīņa par
cilvēku. Gribam ņemt vērā Vācijas pieredzi. Tur dara visu
iespējamo, lai darba tirgū atgrieztos sievietes, kuras līdz šim
izvēlējušās mājās audzināt bērnus. Arī Jelgavas bezdarba procents
jau ir tuvs tam, ka praktiski mums nav kvalificēta darbaspēka.
Tāpēc mums ir ārkārtīgi svarīgi izglītības sistēmā nepalaist garām
nevienu skolēnu, katram atrast maksimāli individuālu pieeju, jo
šobrīd tiešām jāapzinās, ka cilvēks ir visa pamats – tie jau sen
vairs nav tukši vārdi. Mēs sakām, ka izglītība ir dārga, bet vai
mums būs lētāk ievest darbaspēku? Noteikti nē, tāpēc katru
jelgavnieku mums ir jāspēj ieinteresēt mācīties un strādāt savā
pilsētā. Šobrīd mums ir ap 1000 bērnu, kas katru dienu mēro ceļu uz
kādas citas pašvaldības skolu. Un ir jāuzdod jautājums – kāpēc?
Kādam tas ir jau pieminētais loģistikas jautājums, kāds varbūt
izvēlas lauku skolas, jo tur diplomu vieglāk dabūt. Bet mēs nevaram
šādu bērnu izlaist no savas skolas. Mums ir jāspēj pašiem
izaudzināt savus bērnus. Piemēram, Vācijā mācību programma tiek
veidota tā, ka specialitātes pamati tiek ielikti jau bērnudārzā.
Uzņēmēji piesaista mācībspēkus, izstrādā savas programmas un
mērķtiecīgi virza bērnus. Tas ir ilgstošs process, lai sasniegtu
vēlamo rezultātu tautsaimniecībai, bet cita ceļa nav. Valsts
apgalvo, ka trūkst naudas, bet Latvijā šobrīd izglītībai
proporcionāli izglītojamo skaitam tiek tērēts tik, cik nevar
atļauties turīgās Eiropas valstis. Tieši tāpēc izglītības reforma
ir ārkārtīgi nepieciešama – mūsu valstī ir 249 skolas, kurās
skolēnu skaits ir zem simts, un viena skolēna izglītošana tur maksā
ļoti dārgi.

Vai arī pilsētā izglītības sistēmā kas
būtu jāmaina?

Būtiskākais ir jau minētā katra skolēna
noturēšana pilsētā – skolai ir jāspēj strādāt tā, lai jaunieti
ieinteresētu un motivētu. Vienlaikus pilsēta ļoti nopietni
pievēršas izglītības un darba tirgus izpētei. Iesaistoties
pašvaldībai, Nodarbinātības valsts aģentūrai un Zemgales reģiona
Kompetenču attīstības centram, mēs analizējam izglītības
nodrošinājumu un darba tirgus izmaiņas. Piemēram, vai mēs
tālākizglītībā pārāk daudz līdzekļu netērējam svešvalodu apguvei un
novārtā nepaliek uzņēmējdarbības joma. Tas būs apjomīgs pētījums,
kas noteikti ieviesīs savas korekcijas izglītības sistēmā.

Vai, jūsuprāt, jelgavnieks kļūst
optimistiskāks?

Mani šķiet, ka jā – jelgavnieka noskaņojums
lēnām, pakāpeniski, bet noteikti kļūst optimistiskāks. Un, protams,
pašvaldības darbs ir darīt visu iespējamo, lai tas notiktu pēc
iespējas straujāk. Labas darbavietas, sakārtota infrastruktūra,
bērnudārzi, skolas, kultūras, sporta un aktīvās atpūtas iespējas
pilsētā ir tas, kas liek cilvēkam izšķirties par labu vienai vai
otrai dzīvesvietai. Mūsu kā pašvaldības mērķis ir, lai cilvēks par
savu dzīvesvietu izvēlētos Jelgavu. Pēdējos gados daudz esam
darījuši, lai ne tikai pievilcīgāka kļūtu Jelgavas seja, bet arī
cilvēkiem šeit dzīvot būtu ērtāk. Jau tuvākajā laikā būs jādomā par
jaunu mājokļu būvniecību, jo apzināmies, ka pilsētā dzīvokļu
nekustamā īpašuma tirgus ir niecīgs un labu piedāvājumu trūkst.
Pašvaldība sarunās to ir akcentējusi arī uzņēmējiem, un arī viņi
atzīst, ka tā ir tuvākās nākotnes nepieciešamība.

Šonedēļ pilsēta svin svētkus, bet
diezin vai daudzi jelgavnieki zina, ka mēs svinam Jelgavas 749.
dzimšanas dienu. Nākamgad mūsu pilsētai jau 750!

Jā, pils uzcelšana 1265. gadā tiek uzskatīta
par Jelgavas dibināšanas gadu. Šonedēļ es aicinu ikvienu nākt un
izbaudīt šī gada Pilsētas svētkus – tie ir pelnīti svētki katram
jelgavniekam, no bērnudārznieka līdz senioram. Svinēsim tos kopā ar
daudzveidīgiem pasākumiem līdz pat svētdienai. Es aicinu
jelgavniekus nepalikt mājās, bet nākt un piedalīties! Jau piektdien
pulksten 17 visi kopā dosimies Pilsētas svētku gājienā, kur
parādīsim sevi krāšņi.

Savukārt pašvaldība paralēli šo svētku
gatavošanas procesam jau ir sākusi organizēt arī nākamā – apaļā
jubilejas – gada pilsētas svinības. Nākamgad, svinot 750, Jelgavai
grandiozi svētki ir jājūt ne tikai maija pēdējā nedēļā. Šobrīd
darba procesā ir pilsētas un grupas «Prāta vētra» kopīgs projekts,
kas ienesīs jaunas vēsmas pilsētas kultūras dzīvē un vērienīgi
izskanēs nākamā gada jūnijā. Ir gandarījums, ka «Prāta vētra»
atgriežas savā dzimtajā pilsētā. Savukārt «Latvijas pasts» paredz
izdot kolekcijas pastmarku. Izmaiņas plānojam arī Pilsētas svētku
gājienā, lai gājiens noslēgtos ar kopīgu pasākumu pilsētniekiem.
Viens no mūsu mērķiem ir radīt ne tikai krāšņus svētkus, bet arī
atstāt paliekošas vērtības pilsētas vidē. Tāpēc esam uzrunājuši
māksliniekus, kuri būtu gatavi iesaistīties šādu paliekošu svētku
zīmju radīšanā. Savukārt, lai neaizmirstu savas pilsētas vēsturi,
gan teatralizēti, gan mūziklā, gan videoversijās dažādu paaudžu
jelgavniekiem saistošā veidā stāstīsim mūsu Jelgavas vēsturi. Tāpat
jau sākts darbs pie Jelgavas pilsētas dziesmas «Satiksimies
Jelgavā» jaunas videoversijas, kurā pilsētas dziesmu iedziedās gan
bērnudārznieki, gan skolēni un skolotāji, dažādu profesiju
pārstāvji un seniori. Lai kopības sajūta vēl vairāk vienotu ikvienu
pilsētnieku, pilsētas dziesma «Satiksimies Jelgavā» jau ir
iztulkota arī mūsu mazākumtautību kultūras biedrību valodās –
lietuviešu, poļu, krievu, ukraiņu, čigānu un baltkrievu.

Tās ir tikai dažas nianses, kuras jau varam
atklāt par nākamā gada pilsētas jubileju, bet darbs turpinās un
līdz svētkiem noteikti tiks realizēta vēl ne viena vien laba ideja,
lai Jelgavas 750 izskanētu ne tikai mūsu pilsētā, bet arī
Latvijā.

Tāpat līdz svētkiem ir jāpabeidz lielie
iesāktie infrastruktūras attīstības projekti pilsētā – Pasta salas
labiekārtošana un satiksmes termināļa infrastruktūras
sakārtošana.

Foto: Ivars Veiliņš