1.9 °C, 2.9 m/s, 87.8 %

Pilsētā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsPilsētāPrioritāte joprojām ir atļautā braukšanas ātruma kontrole
Prioritāte joprojām ir atļautā braukšanas ātruma kontrole
07/06/2018

«Spriežot pēc fiksēto satiksmes negadījumu skaita, Jelgavā melnie punkti ir Katoļu ielā 18 un Rīgas ielā 11A – tie ir lielveikalu stāvlaukumi. Pieaugot kopējai satiksmes intensitātei, proporcionāli aug arī negadījumu skaits, jo pilsētas galvenā maģistrāle – Lielā iela – kļuvusi par izteiktu tranzīta ielu, tāpat kā Jāņa Čakstes bulvāris, lai gan šīs ielas projektētas ar citu mērķi. Ar luksoforu signālplāniem neko būtiski uzlabot vairs nevar, un risinājums ir Ziemeļu tilts un apvedceļš, kur novirzīt tranzīta plūsmu, kas savieno Rīgas un Dobeles virzienu,» situāciju satiksmes jomā komentē Valsts policijas Zemgales reģiona pārvaldes Kārtības policijas biroja Patruļpolicijas nodaļas priekšnieks Aivars Putniņš, uzsverot, ka, tikai pateicoties pēdējos gados veiktajām investīcijām ielu un satiksmes infrastruktūras attīstībā, izdevies izvairīties no nopietnākiem sastrēgumiem ikdienā.

Sarunā ar pilsētas ceļu policijas priekšnieku – plašāk par
policijas darba prioritātēm satiksmes uzraudzības jomā un to, kā
mainījušies satiksmes dalībnieku paradumi.

Kas šobrīd ir ceļu policijas prioritāte?

Divas trešdaļas no satiksmes negadījumos cietušajiem ir
autovadītāji vai transportlīdzekļu pasažieri, un galvenais iemesls
šiem negadījumiem ir atļautā braukšanas ātruma pārsniegšana vai
nepareiza ātruma izvēle konkrētā situācijā, kā rezultātā tiek
zaudēta kontrole pār transportlīdzekļa vadību, kam sekas ir gan
frontālas sadursmes, gan nobraukšana no ceļa, uzbraukšana kokiem,
stabiem vai automašīnas apgāšanās. Ikdienā redzam, ka vidējais
ātrums uz ielām un ceļiem samazinās – to ietekmē gan fotoradari,
gan netrafarētās policijas automašīnas, gan autovadītāju paradumu
maiņa –, tomēr ātruma pārsniegšana joprojām ir visbiežāk fiksētais
pārkāpums. No 12 414 sastādītajiem administratīvā pārkāpuma
protokoliem 2017. gadā mūsu apkalpotajā teritorijā, kura aptver
Jelgavas pilsētu un novadu, kā arī Ozolnieku novadu, 37 procenti
bija par ātruma pārsniegšanu. Otrs biežākais pārkāpums ir drošības
jostu nelietošana – par šo pārkāpumu administratīvo protokolu esam
sastādījuši 1485 autovadītājiem. Tāpat aizvadītā gada laikā esam
sastādījuši protokolus 1002 gājējiem un 941 velosipēda vadītājam,
tostarp 101 bija alkohola reibumā.

Aprīlī aizvadīts ātruma kontroles maratons, kura gaitā
pastiprināti kontrolējāt, kā autovadītāji ievēro atļauto braukšanas
ātrumu. Kādi ir būtiskākie secinājumi pēc šīs akcijas?

Šajā ziņā būtisku izmaiņu nav – jo vairāk ekipāžu strādā, jo
vairāk protokolu tiek sastādīti. Pozitīvās tendences gan ir tās, ka
krītas vidējais ātrums, ir mainījušies cilvēku paradumi un
pārgalvīgo šoferu kļūst mazāk. Šogad salīdzinoši daudz pārkāpumu
fiksējām automašīnām ar Lietuvas numura zīmēm.

Vai lietuvieši nomaksā uzliktos sodus?

Ne visi, tomēr tie, kas brauc uz Latviju regulāri, maksā, jo
gadījumā, ja sods nav nomaksāts gada laikā, mums, apturot
autovadītāju, kuram tas piemērots, ir tiesības aizturēt
autovadītāja apliecību līdz soda nomaksai. Tas disciplinē.

Valsts līmenī 2017. gadā ceļu satiksmes negadījumos
bojāgājušo skaits ir vēsturiski zemākajā līmenī – pērn uz ceļiem
dzīvību zaudējuši 134 cilvēki, kas ir par 15 procentiem mazāk nekā
2016. gadā. Tāpat rekord­zems bijis bojāgājušo gājēju skaits – 50
–, kas samazinājies par deviņiem procentiem salīdzinājumā ar 2016.
gadu. Kāda šajā ziņā ir statistika Jelgavas pilsētā un tuvākajā
apkārtnē? Vai varam teikt, ka satiksmes drošības situācija
uzlabojas?

Pilsētā vidējais braukšanas ātrums ir zemāks, tādēļ smagi
satiksmes negadījumi notiek salīdzinoši retāk. Ātrums pilsētas
teritorijā nav galvenais ceļu satiksmes negadījumu iemesls. 2016.
gadā Jelgavā ceļu satiksmes negadījumos bojā gāja divi gājēji,
2017. gadā – viens velosipēdists, bet 2018. gadā, par laimi, esam
iztikuši bez upuriem. Pēc šiem skaitļiem gan būtiskus secinājumus
izdarīt nevaram, jo situācija var mainīties vienā dienā. Taču
nedaudz samazinājies reibumā aizturēto autovadītāju skaits – ja
pēdējos gados vidēji tie bija ap 200 autovadītāju, tad pērn –
159.

Vai varam runāt par kādu noteiktu pārkāpēju
portretu?

Šobrīd automašīna vairs nav luksusa prece, to var iegādāties
teju ikviens, tādēļ arī noteikumus pārkāpj visdažādākie cilvēki.
Mazāk pieredzējuši autovadītāji bieži vien noteikumus pārkāpj
nezināšanas un pieredzes trūkuma dēļ, savukārt pieredzējušākie mēdz
būt pārdroši. Zināmu portretējumu var dot reibumā aizturētajiem
velosipēdistiem – pārsvarā tie ir pusmūža vai vecāka gadagājuma
vīrieši no lauku rajoniem, kuri ikdienā pārvietojas ar
velosipēdu.

Kā pēdējo gadu laikā mainījusies ceļu satiksmes
negadījumu statistika, ņemot vērā, ka vairākās pilsētas
maģistrālajās ielās veikta rekonstrukcija un daļēji mainīta arī
satiksmes organizācija? Vai joprojām pilsētā varam runāt par tā
sauktajiem melnajiem punktiem?

Grūti pat prognozēt, kāda pie šābrīža satiksmes intensitātes
būtu situācija, ja pilsētas galvenās ielas nebūtu rekonstruētas.
Būtiskākais ieguvums ir tas, ka velobraucēji un gājēji tiek
nošķirti no automašīnu plūsmas. Pirms Dobeles šosejas
rekonstrukcijas tur regulāri notika ceļu satiksmes negadījumi,
kuros bija iesaistīti velosipēdu vadītāji, bet šobrīd šādu
izsaukumu vairs nav. Līdzīgi ir citās rekonstruētajās ielās.
Vissarežģītākā situācija gan ir Lielajā ielā, kur pīķa stundās ir
ievērojama satiksmes intensitāte. Zīmīgi, ka Lielajā ielā satiksmes
intensitāte zināmā līmenī saglabājas arī nakts laikā, turpretim
tādās pilsētās kā Liepāja vai Ventspils satiksmes nakts laikā
praktiski nav.

No novembra Latvijā varēs reģistrēt automašīnas ar stūri
labajā pusē. Kā tas varētu ietekmēt drošību uz ceļiem, ņemot vērā,
ka šīs mašīnas otrreizējā tirgū ir lētākas nekā automašīnas ar
stūri kreisajā pusē?

Šādu automašīnu ienākšana satiksmē drošības situāciju uz ceļiem
noteikti nepaaugstinās, tomēr šaubos, ka šādas automašīnas būs
pieprasītas, jo, lai tās reģistrētu, būs jāveic zināma pārbūve,
pielāgojot lukturus un uzstādot automašīnā kameru. Arī
apdrošinātāji visdrīzāk šīs automašīnas uzskatīs par paaugstināta
riska transportlīdzekļiem un piemēros lielākas prēmijas
apdrošināšanas polisēm. Kopumā tas varētu mazināt vēlmi iegādāties
automašīnu ar stūri labajā pusē.

Līdz ar silto laiku pilsētas ielās atgriezušies
velobraucēji. Cik disciplinēti satiksmē, pēc jūsu novērojumiem, ir
velosipēdu vadītāji?

Ir divu kategoriju velosipēdu vadītāji: tie, kas velosipēdu
izmanto atpūtas braucieniem, un tie, kas ar to pārvietojas ikdienā.
Biežāk dažādos negadījumos iekļūst tie, kas brauc ikdienā, jo viņi
ir drošāki un pārvietojas ar lielāku ātrumu. Joprojām samērā daudz
velobraucēju diennakts tumšajā laikā pārvietojas bez atstarojošajām
vestēm, lai gan šim jautājumam pastiprinātu uzmanību pievēršam jau
vairākus gadus, tostarp velosipēdu vadītājiem izdalot atstarojošās
vestes.

Veloinfrastruktūra pēdējos gados pilsētā ir attīstījusies,
daudzviet plūsmas ir nodalītas, tomēr atsevišķās vietās starp
velosipēdistiem un citiem satiksmes dalībniekiem joprojām veidojas
konfliktsituācijas. Uzteicams ir risinājums, kuru izmantoja
uzņēmums «Jelgavas komunālie pakalpojumi», proti, pie izbrauktuves
no savas teritorijas Dobeles šosejā 34 izvietoja barjeras, lai
velosipēdisti, braucot garām, samazinātu ātrumu un spētu reaģēt uz
automašīnām, kuras izbrauc no teritorijas.

Latvijas līmenī Valsts policijas Zemgales reģiona
pārvalde izceļas ar to, ka pie atbildības esat saukuši visvairāk
autovadītāju par kukuļdošanu policijas darbiniekiem. Vai šī tēma
joprojām ir aktuāla?

Sabiedrības attieksme mainās, un to var attiecināt arī uz kukuļa
došanu ceļu policijas darbiniekiem. Arī statistika liecina, ka šādu
gadījumu skaits samazinās. Ja 2016. gadā par šādu pārkāpumu tika
sodīti 24 autovadītāji, tad pērn – tikai 14, bet šogad esam
sodījuši trīs cilvēkus. Pēdējais gadījums bija, kad Lietuvas
pilsonis mēģināja atpirkties ar 200 Norvēģijas kronām.

Foto: Ivars Veiliņš/«Jelgavas Vēstnesis»