Satiksmes ministrija (SM) un Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) izstrādājusi grozījumus Ceļu satiksmes noteikumos, kas atļaus velosipēdu vadītājiem šķērsot regulējamās gājēju pārejas braukšus, tomēr tādā ātrumā, kas nepārsniedz gājēju pārvietošanās ātrumu.
Patlaban grozījumu projekts izsludināts valsts sekretāru sanāksmē, un, kā skaidro ministrijā, valdībā tas tiks skatīts, kad tiks panākta vienošanās starp institūcijām.
Patlaban ceļu satiksmes noteikumi paredz, ka velosipēdu vadītāji gājēju pāreju, kuru regulē luksofors, drīkst šķērsot tikai kājām.
Ja grozījumi noteikumos tiks pieņemti, norma par gājēju pāreju šķērsošanu gājēju pārvietošanās ātrumā attieksies arī uz personām, kas pārvietojas ar skrituļslidām, skrituļdēļiem un citu sporta vai atpūtas inventāru. Neregulējamas gājēju pārejas, kuras neregulē luksofors, šķērsot braukšus nedrīkstēs, un tas nav atļauts arī pašlaik.
Noteikumi arī paredz, ka velosipēdu vadītājiem, braucot pa ietvi, jāpārvietojas tādā ātrumā, kas neapdraud satiksmes drošību.
Attiecībā uz velosipēdu vadītāju redzamību plānots papildināt noteikumus ar normu, ka, braucot diennakts tumšajā laikā vai nepietiekamas redzamības apstākļos, velosipēda vadītājam jābūt tērptam apģērbā ar gaismu atstarojošiem elementiem, kamēr patlaban prasības noteiktas tikai velosipēda redzamībai.
Ja valdība atbalstīs grozījumus, tad turpmāk ar velosipēdu varēs pārvadāt pasažierus, taču tikai tādā gadījumā, ja transportlīdzeklis būs izgatavots speciāli tādam nolūkam. Tādējādi atrisinātos jautājums par tā sauktajām velorikšām, kas vasaras sezonā kā pārvietošanās līdzeklis lielākoties tiek izmantotas Rīgā. Šādu velosipēdu lietošanas nosacījumi un kustības maršruti būtu jānosaka attiecīgajai pašvaldībai.
Plānots, ka specializētie tūrisma transportlīdzekļi nākotnē varētu braukt ne tikai pa ielu, bet arī pa gājēju ceļu, velosipēdu ceļu, kā arī gājēju un velosipēdu ceļu, izņemot ietves.
Ar grozījumiem tiks noteikts arī jauns pienākums gājējiem – ne tikai ārpus apdzīvotām vietām jāpārvietojas pretim transportlīdzekļu braukšanas virzienam, bet tas būs jādara arī apdzīvotās vietās neapgaismotos ceļa posmos.
LETA