Saeima divos lasījumos atbalstījusi likumprojektu, kas paredz bargākus sodus autovadītājiem par braukšanu bez tehniskās apskates un īpašnieka civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas (OCTA). Jelgavas Ceļu policijas priekšnieks Aivars Putniņš norāda, ka, viņaprāt, galvenā grozījumu jēga ir uzlabot satiksmes drošību, bet pagaidām pāragri spriest, vai izmaiņas likumdošanā uzlabos situāciju uz ceļiem.
Ilze Knusle-Jankevica
Jelgavas Ceļu policijas priekšnieks atzīst, ka autovadītāju skaits, kas brauc ar transporta līdzekļiem, kam nav tehniskās apskates vai OCTAS, pieaug, bet šis pieaugums nav dramatisks. Viņaprāt, galvenais iemesls, kāpēc šī situācija ir izveidojusies, ir nevis ļaunprātība, bet naudas trūkums. «Par to, vai jaunais likums uzlabos situāciju, vēl ir pāragri spriest, jo tas vēl nav pieņemts. Bet galvenā doma ir, uzliekot sodu, kas pārsniedz polises cenu, stimulēt autovadītājus tomēr iegādāties OCTA polisi. Savukārt sodīšana par braukšanu ar transporta līdzekli bez tehniskās apskates drīzāk saistīta ar drošības jautājumiem,» uzskata A.Putniņš.
Saeimas preses dienests portālu www.jelgavasvestnesis.lv informē, ka valdība otrajā lasījumā apstiprinājusi grozījumus Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā, paredzot lielākus naudas sodus par braukšanu bez tehniskās apskates un OCTA. Likumprojekts paredz – par transportlīdzekļa, kam noteiktajā termiņā nav veikta valsts tehniskā apskate, izmantošanu ceļu satiksmē varēs piemērot naudas sodu no 40 līdz 80 latiem. Patlaban soda apmērs ir 40 lati.
Turpmāk paredzēts arī diferencēt sodu par braukšanu bez OCTA atkarībā no transportlīdzekļa veida. Ar daudz lielāku sodu jārēķinās autobusu un kravas mašīnu ar pilnu masu virs 3500 kilogramiem vadītājiem – tas paredzēts no 200 līdz 300 latiem. Pārējo transportlīdzekļu vadītājiem būs piemērojams naudas sods 60 līdz 80 latu robežās. Šobrīd sods neatkarīgi no transportlīdzekļa veida noteikts no 30 līdz 50 latiem.
Statistikas dati liecina, ka pēdējā laikā ir pieaudzis to vadītāju skaits, kuri brauc bez OCTA. Iekšlietu ministrijas pārstāvji uzskata, ka pārkāpēju skaita palielināšanās varētu apdraudēt visu OCTA sistēmu, par ko galu galā maksātu godprātīgie autobraucēji. Līdzīgi kā likumprojektā, kad soda apmērs nav mazāks par OCTA gada polises maksu, ir citās valstīs.
Likumprojektā paredzēta arī atbildība par braukšanu ar tādu ārzemēs reģistrētu vieglo automobili, kura izmantošanai Latvijā nepieciešama atļauja, bet tāda nav saņemta. Par to paredzēts sods no 60 līdz 80 latiem. Šādu normu plānots ieviest, ņemot vērā, ka daudzi Latvijas iedzīvotāji brauc ar kaimiņvalstīs reģistrētiem spēkratiem un mūsu valstī nemaksā nodokļus, nodevas, maksu par tehnisko apskati un izvairās arī no sodiem par ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumiem.
Par grozījumiem Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā trešajā lasījumā vēl jālemj Saeimai.