16.7 °C, 1.8 m/s, 80.1 %

Izglītība

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsIzglītībaPilsētai jābūt gatavai uzņemt skolēnus no apkārtējiem novadiem
Pilsētai jābūt gatavai uzņemt skolēnus no apkārtējiem novadiem
07/03/2017

Lai gan pēdējo piecu gadu laikā pašvaldība izveidojusi trīs jaunus bērnudārzus ar 670 vietām un būtiski paaugstināts arī līdzfinansējums privātajiem bērnudārziem, joprojām pieprasījums pēc vietas dārziņā pārsniedz piedāvājumu. «Tuvākā gada laikā būs jāpieņem lēmums par vēl viena pašvaldības bērnudārza izveidi, jo šābrīža tendence ir tāda, ka izmaksas uz vienu bērnu pašvaldības iestādē ir zemākas nekā privātajā iestādē,» saka Jelgavas pilsētas domes priekšsēdētāja vietnieks izglītības un sporta jautājumos Aigars Rublis, uzsverot, ka pašvaldība ir gatava izskatīt arī piedāvājumus par kāda pilsētas privātā bērnudārza pārņemšanu.

Sarunā ar A.Rubli – plašāk par pedagogu algu reformas atskaņām,
skolu infrastruktūras attīstības iecerēm, aizķeršanos ar Valsts
ģimnāzijas rekonstrukcijas projektu un to, kā Jelgava plāno ieviest
jauno – kompetencēs balstīto – izglītības modeli.

No pilsētas kopējā naudasmaka izglītības nozarei tiek
atvēlēti vairāk nekā 40 procenti finansējuma. Kādas ir šāgada
izglītības budžeta prioritātes?

Raugoties no pašvaldības skatupunkta, ieguldījumus izglītībā var
sadalīt divās daļās – tā ir izglītības iestāžu infrastruktūra un
efektīva mācību procesa organizācija. Redzamākā daļa ir tieši
infrastruktūra. Šogad tie būs energoefektivitātes uzlabošanas un
labiekārtošanas darbi bērnudārzos «Sprīdītis» un «Rotaļa»,
ēdināšanas bloka remontdarbi 2. pamatskolā un 2.
internātpamatskolā. Tāpat šogad tiks uzsākta projektēšana Jelgavas
Tehnoloģiju vidusskolas viena korpusa renovācijai un jaunu
dabaszinātņu kabinetu izbūvei. Būvprojekti tiks izstrādāti Amatu
vidusskolas mācību korpusu modernizēšanai, Jelgavas tehnikuma
sporta zāles celtniecībai un 4. sākumskolas stadiona
rekonstrukcijai. Būvniecības darbi šajos objektos plānoti nākamgad.
Tāpat gaidām arī Iepirkumu uzraudzības biroja lēmumu par Valsts
ģimnāzijas rekonstrukcijas darbu iepirkumu, lai celtnieki varētu
sākt strādāt.

Kā Valsts ģimnāzijas audzēkņus un pedagogus ietekmēs
tas, ka saistībā ar būvnieku iepirkuma procedūras pārsūdzībām
vērienīgie rekonstrukcijas darbi jo­projām nav uzsākti? Kad pēc
rekonstrukcijas skola varētu atgriezties savās telpās?

Darbus bija plānots uzsākt 2016. gada nogalē, bet būvniecības
konkursa rezultāti tika apstrīdēti, un tas šo procedūru ir
aizkavējis. Ņemot vērā lielo darbu apjomu, rekonstrukciju bija
plānots pabeigt divu mācību gadu laikā, proti, līdz 2018. gada
septembrim. Šobrīd prognozējam, ka Valsts ģimnāzija savās telpās
varēs atgriezties ne agrāk kā 2019. gadā. Taču skola ir labi
iekārtojusies Jelgavas pilī, mācību process notiek bez aizķeršanās,
tādēļ lielus sarežģījumus šī aizkavēšanās neradīs.

Minējāt, ka būtiska sadaļa pilsētas izglītības budžetā
ir arī kvalitatīvs mācību process.

Jā, būtībā šī sadaļa ir vēl nozīmīgāka par ieguldījumiem
infrastruktūrā, lai gan finanšu ziņā prasa mazāk līdzekļu. Tas ir
stāsts par to, kam radītas skolas. Mums var būt vislabākais
aprīkojums, vismodernākās ēkas, bet tas vēl neko negarantē, tādēļ
jau vairāku gadu garumā dažādos izglītības līmeņos, sākot no
bērnudārza, ieviešam jaunas mācību metodes, lai bērniem sniegtu
vispusīgas attīstības iespējas. Pilsēta piedāvā tādas izzinošas un
pasaules praksē pierādītas bērnu attīstību un redzesloku veicinošas
programmas kā «FasTracKids», «Miniphanomenta», Zemgales reģiona
Kompetenču attīstības centrā ir izveidota Junioru universitāte, kur
talantīgākie skolēni var padziļināti apgūt matemātiku un
dabaszinātnes. No šī gada septembra uzsāksim jauna projekta
realizāciju ES finansētajā programmā «Atbalsts izglītojamo
individuālo kompetenču attīstībai», kur īpašu uzmanību pievērsīsim
bērniem ar mācību grūtībām, lai agrīnā periodā novērstu atpalicību.
Noslēdzot pagājušo mācību gadu, 450 skolēniem bija tā sauktie
vasaras darbi, un tie ir pieci procenti no kopējā skolēnu skaita.
Ar šī projekta palīdzību vēlamies būtiski samazināt nesekmīgo
skolēnu skaitu, intensīvāk strādājot nodarbībās pagarinātās dienas
grupās. Tāpat minētajā projektā papildu līdzekļi tiks atvēlēti
darbam ar talantīgākajiem audzēkņiem. Paplašināsim arī Junioru
universitātes piedāvājumu. Kopumā šai iniciatīvai šogad tiks
novirzīti 400 tūkstoši eiro, bet darbs turpināsies arī
nākamgad.

Pēc pedagogu algu reformas Jelgavas vispārizglītojošajās
skolās pedagogu vidējais atalgojums 2017. gada janvārī bija ap 745
eiro pirms nodokļu nomaksas. Pieaugums, salīdzinot ar situāciju
pirms reformas, ir 12 procenti. Tajā pašā laikā pilsētā ir 7.
augstākais rādītājs starp
Latvijas pašvaldībām
skolēnu skaita proporcijā pret katru nodarbināto pedagogu, proti,
10,29 skolēni uz vienu pedagogu. Tādējādi sistēma ir salīdzinoši
efektīva, tomēr pedagogu atalgojums nav starp augstākajiem
valstī.

Pedagogu algu reforma ir solis visas sistēmas sakārtošanas
virzienā. Vidējā alga šajā ziņā nav labākais salīdzināmais
rādītājs, jo to būtiski ietekmē samērā lielais pedagogu skaits,
kuri strādā nepilnu slodzi. Izglītības un zinātnes ministrijas
piedāvātais modelis ir vērsts uz to, lai pedagogi strādātu pilnu
slodzi vienā iestādē un pārskatāmā nākotnē atlīdzība sasniegtu
vismaz 1000 eiro mēnesī pēc nodokļu nomaksas par 30 stundu darba
nedēļu. Pakāpeniski uz to ejam. Šobrīd pedagogu likme par 30 stundu
darba nedēļu ir 710 eiro bez kvalitātes piemaksām, savukārt
pirmsskolas audzinātāju likme ir 680 eiro. Lai algas augtu
straujāk, skolām jābūt piepildītām, un šajā ziņā vēl ir uz ko
tiekties.

Vai vidusskolu skaits pilsētā ir optimāls, ņemot vērā,
ka jau no 2018. gada septembra varētu būt spēkā prasība, ka katrā
vidusskolas klašu grupā jābūt vismaz divām paralēlajām klasēm ar 25
jauniešiem katrā?

Jautājums par vidusskolu skaitu pilsētā ir aktuāls, tomēr šajā
ziņā lēmumus varēsim pieņemt tikai pēc Izglītības un zinātnes
ministrijas veiktā izglītības iestāžu tīkla audita. Ministrija
sniegs rekomendācijas par optimālu vidusskolu tīklu valstī, un tas
varētu ietekmēt arī pilsētas skolas, jo ir skaidrs, ka ilgtermiņā
visas apkārtējo novadu skolas darbu neturpinās. Pilsētai jābūt
gatavai vismaz vidusskolas izglītības posmā uzņemt skolēnus no
apkārtējiem novadiem, tādēļ saglabāsim visas pilsētas vidusskolas.
Izmaiņas varētu skart vienīgi Vakara (maiņu) vidusskolu, kur
audzēkņu skaits strauji samazinās, tomēr tas notiks ne agrāk kā no
2018./2019. mācību gada. 

Paralēli algu reformai Izglītības un zinātnes ministrija
strādā arī pie tā sauktā «jaunās skolas» koncepta, kas paredz
mainīt mācību metodes. Cik gatavi esam šīm izmaiņām, un kurus
izglītības posmus tās varētu sasniegt visātrāk?

Darba grupā pie jaunā mācību satura strādā pedagogi no
pirmsskolas izglītības iestādes «Kamolītis» un Jelgavas Valsts
ģimnāzijas. Izmaiņas plānots ieviest no 2018. gada septembra, un
pirmos tās skars 1. – 4. klašu skolēnus. Pāreju uz jauno izglītības
saturu plānots veikt līdz 2022. gadam. Ņemot vērā, ka mums jau ir
bijušas dažādas iestrādes kompetencēs balstītā izglītībā, esam
gatavi šīm pārmaiņām.

Skolēnu mācību sasniegumos izšķiroša loma ir
profesionālam pedagogu darbam. To redzam arī pēc tā, kādus
eksāmenus izvēlas kārtot 12. klašu audzēkņi, proti, ja skolā ir
spēcīgi dabaszinātņu priekšmetu pedagogi, pieaug to skolēnu skaits,
kuri vēlas kārtot eksāmenu ķīmijā, bioloģijā vai fizikā. Tomēr
tieši šajos priekšmetos ir vislielākais pedagogu deficīts – ko var
darīt, lai to mainītu?

Trūkst ne tikai dabaszinātņu pedagogu – mums ir vakances
pirmsskolā, svešvalodās, ir karjeras konsultantu vakances. Jaunajā
mācību gadā būs nepieciešami pedagogi arī matemātikas, ģeogrāfijas,
informātikas un sporta nodarbībām. Lai sniegtu atbalstu jaunajiem
pedagogiem, esam gatavi izskatīt iespēju par dienesta dzīvokļa
piešķiršanu, kā arī nodrošināt pilnas slodzes darbu. Labākie
pedagogi pilsētā jau šobrīd nopelna ap 1200 eiro pirms nodokļu
nomaksas – salīdzinot ar vidējo algu tautsaimniecībā, tas ir samērā
pieklājīgs atalgojums. Jautājums par pedagogu deficītu gan būtu
jārisina arī valstiskā līmenī – kaut vai atceļot prasību par
obligātu pedagoģisko izglītību dabaszinātņu speciālistiem ķīmijā
vai fizikā. Tāpat būtu lietderīgi atgriezties pie jautājuma par
topošo pedagogu pienākumu zināmu laiku nostrādāt skolā, ja
profesija apgūta par budžeta līdzekļiem. 

Pēdējo divu gadu laikā pašvaldība atklājusi divus jaunus
bērnudārzus – «Kāpēcīši» un «Zīļuks». Tika prognozēts, ka ar to
varētu pietikt, lai likvidētu rindas, tomēr tās joprojām pastāv,
pat neraugoties uz pietiekami dāsno pašvaldības līdzfinansējumu
privātajām pirmsskolas izglītības iestādēm. Vai plānots spert vēl
kādus soļus šajā ziņā?

Ārpus pašvaldības bērnudārziem, privātajām pirmsskolas
izglītības iestādēm un aukļu dienesta ir ap 300 bērnu. Iespējams,
daļai no viņiem šis pakalpojums nav nepieciešams, bet pieprasījums
pēc vietas pašvaldības pirmsskolas izglītības iestādē joprojām
pārsniedz piedāvājumu. Brīvas ir 80 vietas privātajās pirmsskolas
izglītības iestādēs, kurām pašvaldība par katru audzēkni ik mēnesi
pārskaita 185 eiro. Faktiski tas ir vairāk, nekā izmaksā viena
vieta pašvaldības iestādē, tādēļ tuvākajā laikā jāpieņem lēmums par
to, vai mums ir nepieciešama vēl viena pašvaldības pirmsskolas
izglītības iestāde.

Viens no jaunās izglītības sistēmas vadmotīviem ir
tiekties uz izcilību un attīstīt bērnos kritisko domāšanu un
uzņēmējspējas. Jelgavā vairākās skolās ar labiem panākumiem startē
skolēnu mācību uzņēmumi, tomēr nevaram teikt, ka veidojas rindas
pie biznesa inkubatoriem un tiek dibināti daudz jaunu
uzņēmumu.

Starp labiem mācību sasniegumiem un uzņēmējspējām mēs nevaram
likt vienādības zīmi. Ne katrs var būt uzņēmējs, turklāt daļai, kam
šādas spējas piemīt, ērtāk ir strādāt labi apmaksātu algotu darbu.
Lai veidotos jaunuzņēmumi, ir jābūt virknei nosacījumu. Viens no
tādiem ir iespēja strādāt Biznesa inkubatorā. Pēc ilgāka
pārtraukuma Biznesa inkubators ir atsācis darbu, un Izglītības
pārvalde sadarbībā ar Jelgavas Biznesa inkubatora vadītāju Ņikitu
Kazakeviču organizē nodarbības skolās, veidojot skolēnu komandas,
kuras strādās pie pašu izraudzītu produktu vai pakalpojumu
attīstības. Tā būs platforma jaunu uzņēmumu dibināšanai.

Foto: Austris Auziņš