«Kamēr prezidents rezidencē, viņa pils sāk degt, un glābēji steidzas palīgā apdzēst liesmas,» piena paku laivu regatē ieplānoto šovu, kurā iesaistītas trīs laivas, atklāj komandas «Stikliņstils» puiši Oskars un Mārcis. Taujāti, vai iecerētais izdevās, viņi saka: «Ai, bišķi par ātru tā pils nodega – vējš bija pārāk liels. Bet prezidents, kas mums tiešām bija Bērziņš, tikai Dainis, savā rezidencē aizpeldēja!»
Sintija Čepanone
Šī bija viena no 36 komandām, kas startēja 11. «Rasas» piena paku laivu regatē, īpaši šim pasākumam no piena pakām uzmeistarojot peldlīdzekli. Pasākuma organizatori atklāj, ka 11 gadu laikā, kopš Jelgavā notiek piena paku regate, Lielupē nolaistas 300 laivas, kas kopumā būvētas no vismaz 340 tūkstošiem tukšu piena paku. Savukārt šī gada regate izceļas ar to, ka tajā piedalījies rekordliels laivu skaits – 36 – un to «apkalpē» iesaistīti 305 cilvēki. Tā kā laivu skaits bija apjomīgs, tās uz starta līnijas stājās divos «piegājienos» – katrā pa 18 laivām.
Arī šajā reizē regates dalībnieki bija parūpējušies gan par šovu, gan to, lai tieši viņu būvētā laiva distanci līdz Lielupes tiltam pieveic pirmā, un saskaņā ar rezultātiem ātrumā citiem «ielika» SIA «Betcons Latvia» pienu paku laiva – šī komanda distanci pieveica 3 min. un 34,06 sek., aiz sevis atstājot Jelgavas tehnikuma laivu (3 min. un 36,82 sek.) un stādaudzētavas «Dimzas» «Mežonīgos dārzniekus» (3. min. un 57,72 sek.). Taču šīs un arī pārējās laivas cīnās par uzvaru kopumā septiņās nominācijās.
«Iepriekš kādus divus piena paku plostus esmu uzbūvējis, bet tad pāris gadus regatē nepiedalījāmies. Raugoties no malas, bija žēl – sapratām, ka labāk, interesantāk un jautrāk ir piedalīties pašiem, nevis uz citiem skatīties no krasta,» saka Kaspars Dobrais, kurš ir viens no komandas «Plostojam.lv» pārstāvjiem. Viņš piebilst, ka komanda nemaz nepretendē uz uzvaru regatē, jo «daudz svarīgāk ir pagorīties un airus pamērcēt». «Plostojam.lv», kurā apvienojušies Latvijas Lauksaimniecības universitātes un Rīgas Tehniskās universitātes studenti, atklāj, ka viņu laiva, kas būvēta no apmēram 1000 piena pakām, ir 7,5 metrus gara, 2,5 metrus plata un divus metrus augsta. «Tā ir liela peldoša māja,» paskaidro komanda. Savukārt «vilcienu» jeb laivu «Gala stacija – Lielupe» no piena pakām uzbūvējusi draugu kompānija, kura regatē piedalās jau piekto gadu. «Jelgavā ražotā jaunā vilciena prototips ir devies pirmajā braucienā. Izbaudiet tā sniegtās ērtības!» ar šādu saukli apmeklētājiem sevi prezentēja komanda. Viņu «vilciena» būvniecībā, kā stāsta pārstāvis Kaspars Strazds, izmantotas apmēram 3500 piena pakas.
Savukārt ar laivu «Lācenes Ilzītes plosts jeb Spēks ir vāverēs» šodien piena paku laivu regatē startēja vidējās paaudzes deju kolektīvs «Laipa», pa Lielupi «stūrējot» 7 x 5 metrus lielu «kuģi». Komandas pārstāve Dace Birzmale pirms starta atzina, ka šaubu par to, ka plosts noturēsies uz ūdens, nav. «Mūsu komandā ir viens inženieris, viens hidrotehnisko būvju inženieris, un laivas būvniecībai piegājām nopietni. Turklāt šis jau būs trešais gads, kopš piedalāmies, un jaunā laiva būvēta uz vecās pamatiem,» stāsta Dace, atklājot, ka kopumā uz klāja paredzēts palaist 21 cilvēku, kurus turēs ap 3000 piena paku. Pagājušajā gadā šī komanda ieguva oriģinālākās laivas titulu. Jāpiebilst, ka «Laipa» šogad laivu būvēja tiešām ar mērķi palīdzēt lācenei Ilzītei: krastā pret atlīdzību – lācenes uz ugunskura vārītu laša zupu – tika vākti ziedojumi Ilzītes voljēra izbūvei.
11. «Rasas» piena paku laivu regatei līdzi sekoja arī tūkstošiem skatītāju, paužot atbalstu savai favorītkomandai un novērtējot lielo darbu, kāds ieguldīts peldlīdzekļu tapšanā. «Mums ļoti patīk laiva «Šļakata» – oriģināli un aktuāli,» ģimenes favorīti atklāj Ina Borševska, norādot, ka arī viņas ģimene novērtējusi pārmaiņas, kādas piedzīvojusi pilsēta, un gan Lielupes, gan Čakstes bulvāra promenāde ir ģimenes iecienīta pastaigu vieta. Jāpiebilst, ka komanda «Šļakata», kas startēja ar 32. kārtas numuru, savu laivu no piena pakām bija veidojusi kā strūklakas ūdenskrituma rekonstruētajā Čakstes bulvāra promenādē prototipu un no tās tiešām lija ūdens. «Mums ļoti patīk jaunā promenāde ar savām strūklakām, tāpēc arī tāda laivas ideja,» tā komanda, kura «ūdenskritumu» uzbūvējusi praktiski nedēļas laikā. «Šie ir ļoti jautri un atraktīvi svētki mūsu pilsētā – var tikai apbrīnot, ko tie cilvēki dabū gatavu! Regati nāku skatīties katru gadu, un šodien ar laiku arī mums paveicies. Brīnišķīgi svētki – nevienam citam Latvijā taču tādu nav! Mēs esam vienīgie,» priecājas Ritas kundze.
Jāpiebilst, ka kopumā šajā gadā piena paku laivu būvniecībai Rīgas Piena kombināts bija atvēlējis 40 000 tukšu piena paku, kas papildus pašu dalībnieku gada laikā sakrātajām liktas lietā piena paku laivu būvniecībā.
11. «Rasas» piena paku laivu regates laureāti
Oriģinālākā laiva – «Jāņu nakts mistērija»
Visatraktīvākā komanda – «Gaismas pils»
Ātrākā laiva – SIA «Betcon Latvia»
Inovatīvākā laiva – «Šļakata»
Saldais krējums – «Mohikānis»
Treknākais piena plosts – «Gala stacija – Lielupe»
Pilnīgs sviests! – «Dipu dapu eiro nāk»
Piena pārstrādes uzņēmuma «Food Union» «Rasa» simpātiju balva – «Lācenes Ilzītes plosts jeb spēks ir vāverēs»
Žūrijas papildnominācija – «Spožākā īsākā debija» – «Stikliņstils»
JPPI «Kultūra» simpātiju balva – «Augusts»
Latvijas Jūras spēku flotiles patruļkuģa «Jelgava» simpātiju balva – «Jelgavas tehnikums» un «Zelta rokas» (Jelgavas Amatu vidusskola)
Foto: Ivars Veiliņš