21.4 °C, 2.5 m/s, 81.9 %

Latvijā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsLatvijāPiedāvā radikālas izmaiņas izglītības nozarē
Piedāvā radikālas izmaiņas izglītības nozarē
24/04/2009

Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) piedāvā radikālas reformas nozarē, paredzot gan izdevumu samazināšanu, gan funkciju pārdalīšanu, gan arī iestāžu apvienošanu vai samazināšanu, liecina šodien ārkārtas valdības sēdei iesniegtie dokumenti.

Izglītības
un zinātnes ministrija
(IZM) piedāvā radikālas reformas nozarē,
paredzot gan izdevumu samazināšanu, gan funkciju pārdalīšanu, gan
arī iestāžu apvienošanu vai samazināšanu, liecina šodien ārkārtas
valdības sēdei iesniegtie dokumenti.

Ziņojumā par IZM plānotajām nozares politikas
un strukturālajām izmaiņām 2009.-2011. gadam uzsvērts, ka paredzēta
iespēja visu mērķdotāciju finansējumu un funkcijas, kas saistītas
ar vispārējās izglītības iestāžu darbību, nodot pašvaldībām.

Reformas vispārējā izglītībā paredz, ka, lai
nodrošinātu mērķtiecīgu un resurspietiekamu finansēšanas modeļa
«nauda seko skolēnam» īstenošanu, mērķdotācijas pedagogu darba
samaksai, grāmatu iegādei un pedagogu tālākizglītībai tiek nodotas
pašvaldību pārziņā un apsaimniekošanā.

Sociālās korekcijas funkciju plānots nodot
Tieslietu ministrijai, paredzot izmaiņu normatīvajos aktos, kas
nodrošinātu īpaši bīstamo likumpārkāpēju ievietošanu
pāraudzināšanas iestādē Cēsīs, bet pārējo nodošanu pašvaldības
pārziņā. Sociālās korekcijas funkcija tiek nodota Tieslietu
ministrijai.

Tiks precizēta mācību līdzekļu izdošanas
kārtība un nosacījumi, kā arī ierobežota darba burtnīcu izmantošana
mācību procesā.

Mācību priekšmetu olimpiādes piedāvāts
organizēt tikai tajos piecos mācību priekšmetos, kuros notiek
starptautiskās olimpiādes, – fizika, ķīmija, bioloģija, matemātika
un informātika.

Plānots izstrādāt priekšlikumus kārtībai, kādā
samazināts otrgadnieku un atbirušo skolēnu skaits – obligāto
izglītību uzsākošo skolēnu vecums. Tiks pārskatīta kārtība un
nosacījumi pedagogu profesionālās pilnveides nodrošināšanai.

Tiks nodrošināta izmaksu efektivitāte
izglītības iestāžu darbība, bet Juglas sanatorijas
internātpamatskola tiks nodota pašvaldībai.

Plānots veikt pamatizglītības diferenciāciju
7. – 9. klases posmā, paredzot iespēju piedāvāt gan vispārējas, gan
profesionālas ievirzes izglītības programmas. Paredzēta iespēja
vispārējā izglītībā ieviest «e-apmācības» formu, sākotnēji
atsevišķos mācību priekšmetos.

Tāpat plānots paaugstināt prasības, skolēniem
iestājoties vidusskolā – 10.klasē, kā arī veicināt skolēnu skaita
uz vienu skolotāju proporcijas palielināšanu – skolotāju skaita
samazināšana līdz ar skolēnu skaita samazināšanos. Plānots
palielināt pedagoga kontaktstundu skaitu pedagoga darba slodzē līdz
27 stundām.

Profesionālā izglītībā plānots pārskatīt
profesionālās izglītības programmu piedāvājumu, sadarbībā ar nozaru
asociācijām un darba devējiem izveidojot bāzes un moduļu programmu
sistēmu un kompetences centrus. Tiks izveidotas nozaru ekspertu
padomes, nodrošinot tiešu saikni ar darba tirgu.

Plānots nodrošināt izmaksu efektivitāti
profesionālās izglītības iestāžu darbībā, kā arī tiks samazināts
profesionālās izglītības iestāžu skaits – no 71 līdz 64 izglītības
iestādēm.

13 profesionālās izglītības iestādes tiks
nodotas pašvaldībām, lai apvienotu tās ar vispārējās izglītības
iestādēm, 15 profesionālās izglītības iestādes tiks nodotas
pašvaldībām, lai apvienotu tās ar vispārējās izglītības iestādēm,
bet 12 esošās profesionālās izglītības iestādes tiks pārveidotas
par kompetences centriem.

Tiks samazināts finansējums transporta
izdevumu kompensācijām, kas veido 3,2 latus katram profesionālās
izglītības izglītojamam.

Tiks samazināts finansējums stipendijām par
50% – līdz desmit latiem, kā arī pārskatīti nosacījumi un kārtība,
kādā tiek nodrošināta profesionālās izglītības programmu
licencēšana un akreditācija.

Tāpat tiks pārskatītas prasības un kārtība
profesionālo izglītības iestāžu audzēkņiem pabeigt izglītības
iestādi bez obligātas centralizēto eksāmenu kārtošanas, vienlaikus
atstājot iespēju pieteikties uz centralizētajiem eksāmeniem, ja
audzēknis vēlas turpināt izglītību augstākās izglītības
iestādē.

Savukārt augstākajā izglītībā tiks pārskatīti
nosacījumi un kārtība, kādā tiek nodrošināta augstākās izglītības
programmu licencēšana.

Tiks pārskatītas valsts budžeta finansētās
vietas izmaksas, samazināts no valsts budžeta finansēto vietu
skaits un veikta augstākās izglītības iestāžu tīkla
optimizācija.

Pārskatītas tiks arī prioritārās specialitātes
studiju un studējošā kredītu dzēšanai, samazinot valsts pārvaldē
strādājošo skaitu un akcentējot specialitātes ar augstu pievienoto
vērtību.

Tiks sniegts atbalsts studējošajiem no
maznodrošinātajām ģimenēm, piemēram, ņemot vērā ienākumu līmeni
stipendiju un budžeta vietu sadalē.

Plānota esošo zinātnisko darbinieku slodžu un
finansējuma aprēķināšanas kārtības pārskatīšana, samazinot zinātnes
bāzes finansējumu zinātniskajiem institūtiem, valsts augstskolām un
valsts augstskolu zinātniskajiem institūtiem. Zinātnisko
institūciju skaits reorganizācijas ceļā tiks samazināts līdz 20
iestādēm.

Tiks noteikti prioritārie zinātnes virzieni
fundamentālo un lietišķo pētījumu finansēšanai 2010.-2013.gadā.

Savukārt valsts pārvaldē atbilstoši valsts
pārvaldes darbības efektivitātes uzlabošanas nosacījumiem IZM
plānota padotībā esošo iestāžu reorganizācija. No 17 nozares
politikas jomas iestādēm tiks izveidotas četras.

Vienā iestādē tiks apvienots Izglītības satura
un eksaminācijas centrs, Valsts jaunatnes iniciatīvu centrs, Valsts
speciālās izglītības centrs, Vispārējās izglītības kvalitātes
novērtēšanas valsts aģentūra, Profesionālās izglītības
administrācija, Izglītības valsts inspekcija.

Ja IZM tiks pievienota Jaunatnes starptautisko
programmu aģentūra, tad jaunajai iestādei tiks pievienota arī šī
aģentūra.

Vienā iestādē darbu uzsāks Valsts
izglītības attīstības aģentūra, Izglītības inovāciju fonds,

Akadēmisko programmu aģentūra.

 

Vienā iestādē tiks apvienota Valsts
valodas aģentūra, Latviešu valodas apguves valsts aģentūra.
Latvijas Akadēmisko bibliotēku plānots nodot Kultūras ministrijai,
vienlaikus mainot tās statusu no valsts aģentūras uz
iestādi.

 

Tāpat vienā iestādē tiek apvienots
Studiju fonds, Latvijas Zinātnes padomes sekretariāts, Izglītības
valsts inspekcija.

 

IZM kā dibinātājs izstāsies no
Akadēmiskās informācijas centra un Augstākās izglītības kvalitātes
novērtēšanas centra, paredzot par šīm institūcijām nodoto funkciju
izpildi slēgt līdzdarbības līgumu.

 

Tiks izvērtēta arī iespēja, izdarot
grozījumus normatīvajos aktos, sākotnēji apvienot Akadēmiskās
informācijas centru un Augstākās izglītības kvalitātes novērtēšanas
centru, bet otrajā posmā šo institūciju apvienot arī ar Augstākās
izglītības padomi.

 

www.leta.lv