22.7 °C, 4.6 m/s, 31.5 %

Latvijā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsLatvijāPētījums: Lielai daļai iedzīvotāju televīzija viņu ģimenes mājoklī veicina mājīgumu
Pētījums: Lielai daļai iedzīvotāju televīzija viņu ģimenes mājoklī veicina mājīgumu
10/03/2013

Lielai daļai jeb 40% respondentu televīzija viņu ģimenes mājoklī veicina mājīgumu, taču pat katram otrajam televīzijas skatītājam ir gadījies piedzīvot ar televīzijas skatīšanos saistītas nesaskaņas ģimenes locekļu vidū, liecina «Lattelecom» veiktais pētījums.

Lielai daļai jeb 40% respondentu
televīzija viņu ģimenes mājoklī veicina mājīgumu, taču pat katram
otrajam televīzijas skatītājam ir gadījies piedzīvot ar televīzijas
skatīšanos saistītas nesaskaņas ģimenes locekļu vidū, liecina
«Lattelecom» veiktais pētījums.

No aptaujas dalībniekiem 51% latvieši un 47%
cittautieši atzinuši, ka pēdējo trīs mēnešu laikā viņu ģimenē ir
radušās domstarpības saistībā ar televīzijas skatīšanos.
Domstarpības mazāk cittautiešu ģimenēs, iespējams, skaidrojamas ar
to, ka cittautiešu mājsaimniecībās biežāk nekā latviešu mājās ir
vairāki televizori. Piemēram, katram piektajam krievu vai citas
tautības televīzijas skatītājam mājās ir trīs un vairāk televizoru,
kamēr trīs televizori ir vien katrā desmitajā latviešu ģimenē.

Katrs trešais televīzijas skatītājs atzīst, ka
nesaskaņas televīzijas vērošanas laikā rodas, jo ģimenes locekļu
vidū atšķiras intereses, kuru pārraidi izvēlēties, bet 14% gadījumu
kāds no mājiniekiem pārāk skaļi skatās televizoru, turklāt skaļās
televīzijas pārraides nedaudz biežāk sagādā raizes sievietēm.

Janvārī viens skatītājs televīziju vērojis
vidēji piecas stundas un 37 minūtes dienā. Tas nozīmē, ka
televīzija daudzās Latvijas mājsaimniecībās ir liela ikdienas daļa
– tā rada mājīguma un telpas apdzīvotības sajūtu arī brīžos, kad
darbojas fonā, norādīja «Lattelecom» televīzijas biznesa daļas
vadītāja Inga Alika.

«Mūsdienās televīzijas iespējas ir
attīstījušās tiktāl, ka skatītāji var vērot raidījumus uz sev
piemērotākās platformas – ne tikai klasiskā veidā, bet arī ar
viedtālruni un datoru, vai izmantot vairākas papildiespējas,
piemēram, ierakstīt filmu un noskatīties to vēlāk. Tas atvieglo
izvēli tajos brīžos, kad ģimene vienlaikus vēlas skatīties dažādas
pārraides, novēršot potenciālas nesaskaņas un strīdus,» minēja
I.Alika.

Četriem no desmit aptaujātajiem gan
televizors, gan dators ir ērtības, kas nepieciešamas, lai mājās
justos labi. Televizoru kā būtisku mājīguma faktoru daudz biežāk
akcentē lauku iedzīvotāji, proti, 50% lauku iedzīvotājiem
televizors rada mājīgumu, turpretim Rīgā dzīvojošajiem mājīguma
sajūtu tas rada 34% gadījumu.

Kopumā televizors un dators ērtībām mājās ir
vairāk svarīgs vīriešiem, kamēr sievietes mājīguma radīšanai biežāk
izvēlas priekšmetus, kas veicina omulību – ērtas drēbes, siltas
lietas, interjera priekšmetus, siltus dzērienus, telpaugus un
grāmatas. Kopumā respondenti atzīst, ka ērtības galvenokārt veido
praktiskas mēbeles, ērtas drēbes un siltas lietas, piemēram, vilnas
zeķes un karsta tēja.

Novērtējot nemateriālos faktorus, kas rada
mājīguma sajūtu, latvieši divas reizes biežāk nekā krievu vai citas
tautības pārstāvji to saista ar kopīgām maltītēm ģimenes lokā.
Tāpat latviešiem svarīgāks ir silts mājoklis un īpašā mājas smarža.
Turpretim cittautiešiem salīdzinoši biežāk svarīga ir tīrība un
kārtība mājās, mājdzīvnieki un plaša telpa.

Kopumā par mājīguma sajūtu veidojošiem
faktoriem respondenti uzskata siltas un kārtīgas mājas, kopā būšanu
un kopīgas ēdienreizes ar ģimenes locekļiem. Mājdzīvnieki mājīguma
sajūtu veido vien katram ceturtajam respondentam, bet mājas smarža
– katram piektajam.

Pētījums veikts šā gada februārī un tajā
piedalījās 1002 Latvijas iedzīvotāji vecumā no 15 līdz 74 gadiem.
Pētījumu veica «Snapshots» pēc SIA «Lattelecom» pasūtījuma.

LETA