Latvijas iedzīvotāji Ziemassvētkos vēlas saņemt dārgas un izsmalcinātas dāvanas, taču paši saviem tuviniekiem un draugiem paredzējuši dāvināt ko nelielu vai paša darinātu, liecina pētījumu kompānijas «Data Serviss» veiktais pētījums par Latvijas iedzīvotāju Ziemassvētku dāvanu vēlmēm 2008. gadā.
Pētījumā tika aptaujāti gandrīz 1000 Latvijas iedzīvotāji vecumā no 18 līdz 74 gadiem. Lai noskaidrotu iedzīvotāju Ziemassvētku vēlmes, respondentiem tika uzdoti divi galvenie jautājumi – kādu dāvanu vēlētos saņemt Ziemassvētkos un ko plāno dāvināt tuvākajam draugam šajos Ziemassvētkos.
Lielākā daļa aptaujāto vīriešu jeb 24 procenti Ziemassvētkos vēlas saņemt audio un video tehniku, datortehniku vai mobilos tālruņus. Savukārt lielākā daļa jeb 26 procenti sieviešu vēlas saņemt dāvanu karti no kāda veikala vai tirdzniecības centra, kas liecina, ka sievietes ir praktiskākas, jo vēlas pašas izlemt, kas viņām būtu noderīgāks.
Arī vīrieši neatteiktos no dāvanu kartes – tās izvēlas 19 procenti vīriešu. 25 procenti sieviešu priecātos par kosmētiku, skaistumkopšanas precēm un parfimēriju Ziemassvētku dāvanu maisā.
Kopējais atbilžu skaits parāda, ka 29 procentos gadījumu respondenti izvēlētos citu dāvanas variantu, salīdzinoši dārgāku. Atbildēs norādītas tādas lietas kā nauda, atvaļinājums ārzemēs, automašīna, māja un dzīvoklis.
Atbildot uz jautājumu – ko cilvēki plāno dāvināt tuviniekiem, lielākā daļa jeb 29 procenti respondentu izvēlētos citu dāvanas variantu. Salīdzinājumā ar atbildēm par vēlamo dāvanu sev šīs atbildes atklāj gluži pretējo. Cilvēki citiem dāvinātu kaut ko pašu gatavotu vai sirsnīgu, piemēram, pašu adītu džemperi, īpašu galda servēšanu, paša gatavotu rokdarbu, grāmatas, suvenīrus vai biļetes uz teātra izrādēm.
Lielākā daļa jeb 21 procents vīriešu tuvākajam draugam Ziemassvētkos dāvinātu kāda veikala vai tirdzniecības centra dāvanu karti, bet lielākā daļa jeb 28 procenti sieviešu – kosmētiku, skaistumkopšanas preces vai parfimēriju.
Vismazāk respondentu jeb 9 procenti tuvākajiem dāvinātu apģērbu, apavus, audio, video tehniku, datortehniku un mobilos tālruņus.
Līdzīgi ir arī ar dāvanām, ko cilvēki vēlas saņemt Ziemassvētkos, – vismazākais skaits jeb 8 procenti respondentu vēlētos apavus vai apģērbu, savukārt 11 procenti – saldumus un alkoholu. Vismazāk vīriešu jeb 6 procenti respondentu vēlētos saņemt rotas, savukārt 6 procenti sievietes – audio, video tehniku, datortehniku un mobilos tālruņus. Tas liecina, ka cilvēki nevēlas saņemt dāvanas, kas ir aktuālas pretējam dzimumam.
Pētījumu par Latvijas iedzīvotāju Ziemassvētku dāvanu vēlmēm pētījumu kompānija «Data serviss» veica pēc tirdzniecības centra «Mols» pasūtījuma.
Kā skaidro tirdzniecības centra «Mols» direktore Zita Siliņa, ar šīs aptaujas palīdzību noskaidrots, kādas tendences dāvanu izvēlē pirms svētkiem vērojamas mūsu sabiedrībā.
«Interesanti, ka cilvēki citiem neizvēlas dāvināt tik dārgas dāvanas, kā vēlētos saņemt paši. Saprotams, ka tas nav saistīts ar rakstura īpašībām – skopumu vai skaudību, bet gan ar valsts ekonomisko situāciju. Cilvēki pielāgojas pārmaiņām, un Ziemassvētki ir laiks, kad ikviens ļaujas sapņiem par dāvanām, ko sirds ļoti vēlētos,» apgalvoja Siliņa.
www.leta.lv