20.6 °C, 1.6 m/s, 64.1 %

Izglītība

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsIzglītībaPērn par plaģiātismu noslēguma darbā atskaitīts viens LLU students
Pērn par plaģiātismu noslēguma darbā atskaitīts viens LLU students
12/05/2015

Jau otro gadu visos LLU topošo bakalaura un maģistra noslēguma darbos plaģiātisms tiek pārbaudīts īpašā datorizētā sistēmā. Pagājušajā gadā LLU ar šīs sistēmas palīdzību konstatēja trīs «aizdomīgus» darbus, no kuriem vienā gadījumā students no augstskolas atskaitīts jeb eksmatrikulēts.

Ligita Vaita

Jau otro gadu visos LLU topošo bakalaura un maģistra
noslēguma darbos plaģiātisms tiek pārbaudīts īpašā datorizētā
sistēmā. Pagājušajā gadā LLU ar šīs sistēmas palīdzību konstatēja
trīs «aizdomīgus» darbus, no kuriem vienā gadījumā students no
augstskolas atskaitīts jeb eksmatrikulēts.

Lai pārbaudītu studentu noslēguma darbus, ir izveidota īpaša
datubāze, kurai darbi tiek pievienoti kopš 2013. gada. Datubāzi
kopīgi veido šobrīd jau deviņās augstskolās, tātad darbi tiek
salīdzināti plašāk, nevis tikai starp LLU studentu darbiem.
Piemēram, LLU kopš 2013. gada sistēmai pievienojusi jau 1031
pamatstudiju un maģistra līmeņa studiju noslēguma darbus. Šī
studiju gada darbi vēl ir izstrādes procesā.

Interesanti, ka darbi tiek salīdzināti konkrētas nozares
ietvaros, tātad, piemēram, pedagoģijas darbi tiek salīdzināti ar
citiem pedagoģijas darbiem un tamlīdzīgi, taču , kā skaidro
universitātē, tiek pārbaudīts katrs noslēguma darbs, turklāt nevis
tikai «aizdomīgās» vietas darbā, ja tādas pamanītas, bet gan viss
darbs, tātad iespēju plaģiātismu atstāt nepamanītu ir maz.

Pārbaudi veic īpašs LU IT speciālistu izstrādāts kontroles rīks,
ar kura palīdzību iespējams konstatēt plaģiātismu gan no darbiem,
kas uzkrāti datubāzē, gan interneta resursiem, piemēram, darbiem
interneta bibliotēkā Atlants.lv. Sava gatavā noslēguma darba
pārbaudi pret plaģiātismu sāk pats students, to pievienojot LLU
informācijas sistēmā.

Kaut arī elektroniskā plaģiātisma pārbaude tiek veikta tikai
pēdējos gadus, plaģiātisms nav nekas jauns un ar to universitātē
cīnās jau sen. Tiesa gan, agrāk lielākais kontroles «rīks» bijis
mācībspēku intuīcija un vērīgums. LLU Izglītības un mājsaimniecības
institūta docents Vilnis Tomsons, kurš par plaģiātisma tēmu
rakstījis arī zinātniskās publikācijas, stāsta, ka četru gadu laikā
savā studiju programmā atklājis piecus sešus plaģiātus no kopumā
apmēram 300 darbiem, tiesa, šeit viņš runā ne tikai par noslēguma
darbiem. «Visi pieķertie studenti pēc tam ir izstrādājuši citus
darbus un tomēr galā saņēmuši ieskaiti par studiju kursa
nokārtošanu. Daži saņēmuši arī brīdinājumu par eksmatrikulāciju,
bet vienam studentam kurss bija jākārto atkārtoti, jo vienā studiju
kursā viņš bija iesniedzis pat vairākus plaģiātus,» stāsta
V.Tomsons, atklājot savu pieredzi LLU Izglītības un mājsaimniecības
institūtā.

LLU docents arī stāsta, ka, lai «uzķertu» plaģiātu, nereti tieši
tā saucamā déjà vu sajūta un intuīcija ir noteicošās. Kaut arī
viņam ir jau zināma prakse, kā vienkārši «uzķert» studentu
plaģiātus, viņš atzīst, ka to atvieglo arī ne pārāk lielais
studentu skaits, jo katra studenta līmenis ir aptuveni zināms.
«Zinot to, ko spēj katrs students, nav pārāk grūti pamanīt, vai
iesniegtais darbs atbilst viņa zināšanu līmenim. Nereti var just
arī, ka students sāk peldēt, tiklīdz viņam lūdz izskaidrot
uzrakstīto. Arī tas var radīt bieži vien pamatotas aizdomas par
citu darbu kopēšanu bez rūpīgākas iedziļināšanās,» norāda
V.Tomsons.

Tas, ka plaģiātisma problēma augstskolās ir aktuāla, esot
nenoliedzami, uzskata universitātē. «Copy-Paste pieeja diemžēl zeļ
un plaukst jau vispārējā izglītībā un tā ienāk līdzi arī
augstskolā,» skaidro V.Tomsons, piebilstot, ka tā pat ne vienmēr ir
apzināta rīcība, bet gan vieglākā un ierastākā ceļa izmantošana –
studenti tā vienkārši ir pieraduši. Tieši tāpēc īpaši svarīgi ir
par šiem jautājumiem runāt ar pašiem studentiem. «Manuprāt, vienotā
plaģiātisma pārbaudes sistēma studentus ietekmē jau ar to vien, ka
tā eksistē. Kad 2013. gada beigās izziņojām, ka pievienojamies
sistēmai, saņēmu vairākus telefona zvanus no studējošajiem par to,
kādā veidā un kas tiks pārbaudīts. Studenti sāk domāt, vai izmantot
plaģiātu ir tā vērts,» skaidro LLU docents.

Universitātes Studiju daļā informē, ka kopš pievienošanās
sistēmai universitātē konstatēti trīs «aizdomīgi» noslēguma darbi.
Šādos gadījumos datorizētā sistēma norāda uz sakritībām
iesniegtajos darbos.  Lēmumu par «aizdomīgo» darbu pieņem
fakultātes dekāns, studiju programmas direktors un darba vadītājs,
pirms tam klātienē uzklausot darba autora paskaidrojumus. Pērn
pārrunas veiktas ar visu trīs darbu autoriem, bet no studiju
noslēguma pārbaudījuma atstādināts un eksmatrikulēts viens
students.

 

Ilustrācija no JV arhīva