Jau otro gadu visos LLU topošo bakalaura un maģistra noslēguma darbos plaģiātisms tiek pārbaudīts īpašā datorizētā sistēmā. Pagājušajā gadā LLU ar šīs sistēmas palīdzību konstatēja trīs «aizdomīgus» darbus, no kuriem vienā gadījumā students no augstskolas atskaitīts jeb eksmatrikulēts.
Ligita Vaita
Lai pārbaudītu studentu noslēguma darbus, ir izveidota īpaša datubāze, kurai darbi tiek pievienoti kopš 2013. gada. Datubāzi kopīgi veido šobrīd jau deviņās augstskolās, tātad darbi tiek salīdzināti plašāk, nevis tikai starp LLU studentu darbiem. Piemēram, LLU kopš 2013. gada sistēmai pievienojusi jau 1031 pamatstudiju un maģistra līmeņa studiju noslēguma darbus. Šī studiju gada darbi vēl ir izstrādes procesā.
Interesanti, ka darbi tiek salīdzināti konkrētas nozares ietvaros, tātad, piemēram, pedagoģijas darbi tiek salīdzināti ar citiem pedagoģijas darbiem un tamlīdzīgi, taču , kā skaidro universitātē, tiek pārbaudīts katrs noslēguma darbs, turklāt nevis tikai «aizdomīgās» vietas darbā, ja tādas pamanītas, bet gan viss darbs, tātad iespēju plaģiātismu atstāt nepamanītu ir maz.
Pārbaudi veic īpašs LU IT speciālistu izstrādāts kontroles rīks, ar kura palīdzību iespējams konstatēt plaģiātismu gan no darbiem, kas uzkrāti datubāzē, gan interneta resursiem, piemēram, darbiem interneta bibliotēkā Atlants.lv. Sava gatavā noslēguma darba pārbaudi pret plaģiātismu sāk pats students, to pievienojot LLU informācijas sistēmā.
Kaut arī elektroniskā plaģiātisma pārbaude tiek veikta tikai pēdējos gadus, plaģiātisms nav nekas jauns un ar to universitātē cīnās jau sen. Tiesa gan, agrāk lielākais kontroles «rīks» bijis mācībspēku intuīcija un vērīgums. LLU Izglītības un mājsaimniecības institūta docents Vilnis Tomsons, kurš par plaģiātisma tēmu rakstījis arī zinātniskās publikācijas, stāsta, ka četru gadu laikā savā studiju programmā atklājis piecus sešus plaģiātus no kopumā apmēram 300 darbiem, tiesa, šeit viņš runā ne tikai par noslēguma darbiem. «Visi pieķertie studenti pēc tam ir izstrādājuši citus darbus un tomēr galā saņēmuši ieskaiti par studiju kursa nokārtošanu. Daži saņēmuši arī brīdinājumu par eksmatrikulāciju, bet vienam studentam kurss bija jākārto atkārtoti, jo vienā studiju kursā viņš bija iesniedzis pat vairākus plaģiātus,» stāsta V.Tomsons, atklājot savu pieredzi LLU Izglītības un mājsaimniecības institūtā.
LLU docents arī stāsta, ka, lai «uzķertu» plaģiātu, nereti tieši tā saucamā déjà vu sajūta un intuīcija ir noteicošās. Kaut arī viņam ir jau zināma prakse, kā vienkārši «uzķert» studentu plaģiātus, viņš atzīst, ka to atvieglo arī ne pārāk lielais studentu skaits, jo katra studenta līmenis ir aptuveni zināms. «Zinot to, ko spēj katrs students, nav pārāk grūti pamanīt, vai iesniegtais darbs atbilst viņa zināšanu līmenim. Nereti var just arī, ka students sāk peldēt, tiklīdz viņam lūdz izskaidrot uzrakstīto. Arī tas var radīt bieži vien pamatotas aizdomas par citu darbu kopēšanu bez rūpīgākas iedziļināšanās,» norāda V.Tomsons.
Tas, ka plaģiātisma problēma augstskolās ir aktuāla, esot nenoliedzami, uzskata universitātē. «Copy-Paste pieeja diemžēl zeļ un plaukst jau vispārējā izglītībā un tā ienāk līdzi arī augstskolā,» skaidro V.Tomsons, piebilstot, ka tā pat ne vienmēr ir apzināta rīcība, bet gan vieglākā un ierastākā ceļa izmantošana – studenti tā vienkārši ir pieraduši. Tieši tāpēc īpaši svarīgi ir par šiem jautājumiem runāt ar pašiem studentiem. «Manuprāt, vienotā plaģiātisma pārbaudes sistēma studentus ietekmē jau ar to vien, ka tā eksistē. Kad 2013. gada beigās izziņojām, ka pievienojamies sistēmai, saņēmu vairākus telefona zvanus no studējošajiem par to, kādā veidā un kas tiks pārbaudīts. Studenti sāk domāt, vai izmantot plaģiātu ir tā vērts,» skaidro LLU docents.
Universitātes Studiju daļā informē, ka kopš pievienošanās sistēmai universitātē konstatēti trīs «aizdomīgi» noslēguma darbi. Šādos gadījumos datorizētā sistēma norāda uz sakritībām iesniegtajos darbos. Lēmumu par «aizdomīgo» darbu pieņem fakultātes dekāns, studiju programmas direktors un darba vadītājs, pirms tam klātienē uzklausot darba autora paskaidrojumus. Pērn pārrunas veiktas ar visu trīs darbu autoriem, bet no studiju noslēguma pārbaudījuma atstādināts un eksmatrikulēts viens students.
Ilustrācija no JV arhīva