3.8 °C, 2.7 m/s, 83.3 %

Ekonomika

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsEkonomikaPēc pārvadātāju domām ceļa nodevas ieviešana nav prāta darbs
Pēc pārvadātāju domām ceļa nodevas ieviešana nav prāta darbs
24/10/2008

Par valsts galveno autoceļu lietošanu ar kravas transportlīdzekļiem vai to sastāviem, kuru pilna masa pārsniedz 12 tonnas, no nākamā gada jūlija būs jāmaksā nodeva –eirovinjete. Uzņēmēji uzskata, ka pašreizējos apstākļos tas ir nevajadzīgs pasākums, kas būtiski palielinās pārvadājumu cenu un var izraisīt mazo pārvadātāju bankrotus.

Anna Afanasjeva

Par valsts galveno autoceļu
lietošanu ar kravas transportlīdzekļiem vai to sastāviem, kuru
pilna masa pārsniedz 12 tonnas, no nākamā gada jūlija būs jāmaksā
nodeva –eirovinjete. Uzņēmēji uzskata, ka pašreizējos apstākļos tas
ir nevajadzīgs pasākums, kas būtiski palielinās pārvadājumu cenu un
var izraisīt mazo pārvadātāju bankrotus.

 

Tā šonedēļ lēmusi valdība, atbalstot
likumprojektu «Par autoceļu lietošanas nodevu» un ar to saistīto
grozījumu likumā «Par nodokļiem un nodevām». Ieņēmumus no autoceļu
lietošanas nodevas paredzēts izmantot valsts galveno autoceļu
uzturēšanai un attīstīšanai. Nodevas apjoms tiks noteikts atkarībā
no transportlīdzekļa atbilstības ekoloģisko standartu prasībām,
motora izmešu līmeņa, transportlīdzekļa asu skaita un ceļa
izmantošanas ilguma. Plānots, ka vienas dienas nodevas maksa būs no
6 līdz 7,50 latiem. Būs iespējams samaksāt nodevu arī par ceļu
lietošanu nedēļu, mēnesi vai gadu.

Pēc aplēsēm pašlaik valstī ir apmēram 12
000 kravas automobiļu virs 12 tonnām, kas veic starptautiskos kravu
pārvadājumus. Paredzams, ka par šiem automobiļiem nodevu maksās par
katru dienu, ko tie pavadīs uz Latvijas ceļiem. Iekasētās summas
kopapjoms lēšams ap Ls 4,4 miljoniem latu gadā. Maksājums
attieksies arī uz aptuveni 40 000 Latvijā reģistrētajiem kravas
automobiļiem, kas neveic starptautiskos pārvadājumus. Taču tikai
apmēram puse no tām ir tehniskā kārtībā un izmanto valsts galvenos
ceļus. Par šiem auto nodevu, visticamāk, maksās reizi gadā.
Iekasētā summa no šiem pārvadātājiem lēšama ap Ls 10 miljonu latu
gadā. Nodeva būs jāmaksā arī ārvalstu pārvadātājiem, kuru kravas
auto šķērso Latvijas robežu. Prognozējams, ka tie varētu būt ap 200
000 auto gadā, samaksātās nodevas kopapjomam veidojot ap 1,4
miljoniem latu gadā. Līdz ar to kopējie ieņēmumi gadā no ceļu
lietošanas nodevas lēšami ap Ls 15,8 miljoniem latu.

Eirovinjetes maksas pamatā, kā skaidro
Elīna Baltgalve no Satiksmes ministrijas, ir infrastruktūras
izmaksu segšanas princips. Tas balstās uz aicinājumu izvēlēties
videi draudzīgākus transportlīdzekļus un mazāk pārslogotus laika
posmus vai maršrutus. Paredzēts, ka šī nodeva tiks uzskaitīta
Satiksmes ministrijas pašu ieņēmumos no maksas pakalpojumiem un
iekļauta Valsts autoceļu fondā, ko administrē «Latvijas Valsts
ceļi».

Lai projekti stātos spēkā, tie jāpieņem
Saeimā un jāizsludina Valsts prezidentam.

Andris Berlands no pārvadājumu uzņēmuma
«Jelgavas gaita» uzskata, ka ceļu nodeva, ja viņiem vienā reizē būs
jāsamaksā 400 – 600 latu liela ceļa nodeva, izputinās mazos
pārvadātājus. Bet tieši mazie uzņēmumi, kuru rīcībā ir nepilnas
desmit smagsvara mašīnas, veido lielāko daļu – ap 80 procentu no
visiem pārvadātājiem. Pie šādiem uzņēmumiem pieder arī Jelgavas
uzņēmums.

A.Berlands atzīst, ka pagaidām nav īstas
skaidrības, kuriem ceļiem nodeva tiks piemērota. Šādā gadījumā
pārvadātāji varētu izvairīties no braukšanas pa konkrētajiem ceļiem
un izvēlēties citus maršrutus. Ieviešot nodevu valsts galvenajiem
ceļiem, mazākas nozīmes ceļiem tas neko nedos, bet tieši tie vismaz
vietējos pārvadājumos tiks vairāk izmantoti. Uzņēmumā «Jelgavas
gaita» domā, ka jaunas nodevas ieviešana  nozīmēs
arī to, ka šis maksājums gulsies uz pārvadātāju klientu pleciem –
pieaugs automašīnas izmantošanas vai arī kilometra izmaksas.
Uzņēmumu satrauc arī citu izmaksu pieaugums. Piemēram,
civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas (OCTA) polises
cena smagajām mašīnām kopš ieviešanas pieaugusi neskaitāmas reizes
un tuvojas 600 latiem.

Arī starptautisko autopārvadātāju
asociācijas «Latvijas auto» prezidents Valdis Trēziņš atzinis, ka
vinjetes jeb maksas par ceļu infrastruktūru ieviešana varētu
izraisīt vairāku uzņēmumu bankrotu. Pašreizējā situācijā vēl viena
nodokļa pielikšana varētu būt pēdējais piliens, kāpēc kravu
pārvadātāji varētu zaudēt darbu. Tas varētu ietekmēt vairāk nekā 20
000 kravas automašīnu šoferu.

Asociācija ideju par infrastruktūras
maksas ieviešanu atbalstos, taču pašlaik aicinot valdību to atlikt
uz gadu pusotru. Asociācija nākamnedēļ tikšoties ar premjeru un
iesniegšot valdībai savus priekšlikumus situācijas uzlabošanai.
Autopārvadātāji norāda, ka būtu nepieciešama pievienotās vērtības
nodokļa (PVN) tūlītēja atmaksa, pretējā gadījumā autovadītājiem
uzreiz jāmaksā par degvielu, kamēr klienti par pakalpojumu
norēķinās vidēji pēc mēneša, tādējādi kreditējot citus
uzņēmējus.

Autopārvadātāji arī aicināšot valdību no
nākamā gada nepalielināt akcīzes nodokli degvielai. Tāpat
pārvadātājiem problēmas sagādā Latvijas un Krievijas robežas
šķērsošanā, rindas četru diennakšu garumā radot lielus
zaudējumus.